آخرین خبرها

پروژه احداث ترمینال تبریز 25 ساله شد!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 پروژه احداث ترمینال تبریز 25 ساله شد!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: 25 سال از زمان کلنگ زنی پروژه ترمینال تبریز گذشته و این پروژه هنوز به بهره برداری نرسیده است. پروژه نیمه تمامی که در ورودی شهر تبریز جلوه بسیار نامناسبی به این شهر داده و تبدیل به نمادی برای تمام پروژه های نیمه تمام این شهر شده است. رژیم اسلامی ایران تاکنون هیچ بودجه ای برای تکمیل این پروژه تخصیص نداده و همه مسئولیت ها را متوجه سازمان های شهری استان آذربایجان شرقی نموده است. این در حالی است که با کمک های وزارت راه و شهرسازی، طی 25 سال گذشته در بسیاری از شهرهای کئچک و بزرگ فارس نشین ترمینال هایی نسبتا مدرن با امکانات رفاهی مناسب افتتاح شده است.

به گزارش گوناز تی وی، ترمینال تبریز مهم‌ ترین و بزرگ ‌ترین ترمینال مسافر بری در کلانشهر تبریز و آذربایجان جنوبی است که در انتهای بلوار مشروطه و در ضلع شمالی بزرگراه شهید کسایی واقع شده‌ است که از 25 سال قبل به دلیل نداشتن ظرفیت کافی و جوابگو نبودن به شرکت های مسافربری وضعیت نامساعدی دارد. اتمام این پروژه با عدم تخصیص اعتبار از سوی حکومت مرکزی و عدم توانایی مالی شهرداری تبریز، تبدیل به یکی از حسرت های شهروندان تبریزی شده است!

روز پنج شنبه 21 فروردین ماه سال 92، نایب رییس شورای شهر تبریز نیز بر لزوم تسریع در روند تکمیل ترمینال مسافربری تبریز تاکید کرده است. سعید محدث در گفت و گويي  با خبرنگاران محلی گفت: "با گذشت 20 سال از ساخت و افتتاح فاز اول ترمینال مسافربری تبریز، تکمیل ساختمان مرکزی این طرح هنوز محقق نشده است."

وی افزود: "با توجه به وجود ظرفیت های مختلف گردشگری و حضور مردم سایر شهرهای کشور در قالب مسافران و میهمانان، تقویت زیرساخت های مسافربری بین شهری ضروری است."

اگرچه وی تاریخ 20 ساله را زمان آغاز احداث این پروژه مطرح کرده بود، اما بررسی ها نشان می دهد 25 سال است که از زمان کلنگ زنی این پروژه حیاتی گذشته است و این طرح همچنان به طور نیمه تمام به حال خود رها گردیده است.

امروز 11 آبان ماه سال 1393 شهردار تبریز به صورت سرزده از پروژه فاز اصلی ترمینال مرکزی تبریز بازدید کرد.

ادق نجفی در این بازدید بر ضرورت تکمیل و راه اندازی کامل مجموعه پایانه مرکزی تبریز تاکید کرد.

وی با تاکید بر ضرورت راه اندازی هرچه سریعتر کل مجموعه ترمینال تبریز گفت: اقدامات اجرایی و عمرانی این پروژه مهم که چندین سال به صورت نیمه تمام به حال خود رها شده بود حدود یک سال است که به صورت جدی پیگیری می شود و باید امسال به اتمام برسد.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه عملیات اجرایی تکمیل این ترمینال با هدف ساماندهی تمام اتوبوس های شرکت های مسافربری ورودی به تبریز از نقاط مختلف کشور از دو دهه پیش آغاز شده است گفت: به دلیل اهمیت وجودی ترمینال تبریز، از سال گذشته بر ضرورت اتمام این پروژه نیمه تمام تاکید شده است و در حال حاضر این پروژه با پیشرفت فیزیکی 75 درصدی به زودی افتتاح و مورد استفاده کامل قرار خواهد گرفت.

شهردار تبریز در ادامه با تاکید بر مسئولان ترمینال تبریز مبنی بر ضرورت تسریع در تکمیل این پروژه گفت: در حال حاضر علاوه بر اجراي بخش هاي زيربنايي ، مراحل نصب سقف سازه فضايي اين مجموعه به اتمام رسیده است و بقیه مراحل عملیاتی این پروژه نیز باید هرچه سریعتر اجرا شود.

این اظهارات در حالی بیان شده است که پیشتر  مدیر عامل سازمان ترمینال های شهری شهرداری تبریز با بیان اینکه هم اکنون بصورت نیمه تمام از این ترمینال بهره برداری می شود گفته بود: "هنوز فاز اول آن در 7 هکتار به بـهره برداری کامل نرسیده اسـت و طرح اصلی سالن های ترمینال 40 درصد پیشرفت دارد . " مهندس ایوب اسماعیلی با بیان اینکه اجرای این طرح تا سال90 به حال خود رها شده بود می افزاید : "شهرداری تبریز بدلیل سودآور نبودن به آن توجه کافی نمی کرد ولی از سال90 شورای اسلامی تبریز و شهردار وقت تبریز اهتمام جدی برای تکمیل این پروژه را آغاز کردند که پیشرفت 15 درصد آن تا سال 90 ، امروز به بالای 45 درصد می رسد." مدیر کل حمل و نقل و ترمینال های آذربایجان شرقی هم می گوید : "متاسفانه طی سالهای گذشته درباره مکان یابی و احداث ترمینالهای متمرکز و دروازه ای و حتی ترمینالهای روستایی و پارک سوارهای کلانشهر تبریز کار کارشناسی چندانی صورت نگرفته است." وی می افزاید : "این عناصر بعنوان مهمترین عناصر خدمات شهری در طرحهای جامع و تفصیلی مورد بی مهری متولیان شهری قرار گرفته و فقدان ترمینال مرکزی و ترمینال های دروازه ای و پارک سوارها در نقاط مناطق شهر بزرگ تبریز موجب مشکلات عدیده ای برای شهروندان و مسافــران داخـلی و خارجی شده است . " هدایتی می گوید: "در سال 91 حدود2 میلیون و15 هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از ترمینالهای شهر تبریز به سایر شهرها و یا کشورهای جهان تردد کرده اند که 668 هزار نفر آن تـنـها از طریــق30 هزار دستگاه اتوبوس از تبریز به تهران رفته اند . " رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این باره می گویـد : "شهر تبریز باید از سـالهای پیش صاحـب یک ترمینال مرکزی بزرگی می شد ولی مسئولان شهرداری و استــانداری وقت ترمینال قدیمی تبریز را در جوار بــاغ گلستان که مشرف به نقاط مرکزی شهر بود به بهانه شـکل گیری ترافیک در خیابانهای اطراف آن و فرسوده بودن تاسیسات جانبی آن تخریب کردند و ترمینــال جدید حدود 24 سال پیش به جوار اتوبان شهید کسایی انتقال یافت"

جعفر مدبر می افزاید: "متاسفانه پس از گذشت 20 سال این ترمینال همچنان فاقد زیر ساخت های لازم بعنوان یک ترمینال مرکزی شهر بزرگ تبریز است با این حال جلسات متعددی درکمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی کلانشهر تبریزبا حضوردست اندرکاران و صاحب نظران برگزار شده است و به این جمع بندی رسیده ایم که از سال 90 سالانه بودجه های خوبــی را برای تکمیل زیر ساخت های این ترمینال اختصاص بدهیم ولی واقعیت است که احداث و تکمیل این پروژه بزرگ شهرداری تبریز به کندی پیش می رود و از سرعت لازم و کافی برخوردار نیست "

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read