آخرین خبرها

سازمان عفو بین الملل خواستار افزایش فشارهای جامعه بین الملل بر علیه رژیم اسلامی ایران شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 سازمان عفو بین الملل خواستار افزایش فشارهای جامعه بین الملل بر علیه رژیم اسلامی ایران شد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: با روی کار آمدن دولت روحانی نقض حقوق بشر از سوی رژیم اسلامی در جای جای جغرافیای موسوم به ایران افزایش چشم گیری یافته است. دولت روحانی که پیش از روی کار آمدن خود وعده های فراوانی پیرامون تلطیف رویکرد امنیتی رژیم اسلامی نسبت به مخالفان خود و نیز اقلیت های مذهبی و ملل غیر فارس داده بود، در عمل نه تنها در این راه هیچ قدمی بر نداشت بلکه با افراطی تر شدن اقدامات قوه قضاییه تبدیل به بزرگترین دولت ناقض حقوق بشر در جهان شد. طی یکسال گذشته سازمان ملل و بسیاری از ارگان های مهم بین المللی خواستار اصلاح رویکرد رژیم اسلامی در رابطه با مسائل حقوق بشری شده اند و حتی مجمع عمومی سازمان ملل خواستار توجه کشورهای گروه 5 +1 در مذاکرات اتمی نسبت به مسائل حقوق بشری مذکور شده است. سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام نموده که جامعه بین الملل برای بهبود حقوق بشر در ایران باید فشارهای بیشتری بر علیه رژیم اسلامی وارد آورد.

به گزارش گوناز تی وی، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه، نهم آبان، در ژنو سوئیس تشکیلجلسه داده و وضعيت حقوق بشر در ايران را بررسی می‌کند.

رها بحرينی، مسئول امور ايران در سازمان عفو بين‌الملل، در اطلاعيه مطبوعاتی اين سازمان که روز پنج‌شنبه، هشتم آبان، منتشر شد، از اعضای سازمان ملل متحد خواسته است تا از فرصت جلسه شورای حقوق بشر اين سازمان استفاده کرده و جمهوری اسلامی را به «انجام اصلاحاتی قاطع» در جهت بهبود وضعيت حقوق بشر مجبور کنند.

به گفته عفو بين‌الملل، جمهوری اسلامی در اجلاس سال ۲۰۱۰ (دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد) شورای حقوق بشر، پذيرفت که مجموعه‌ای از اقدامات را برای بهبود وضعيت حقوق بشر در ايران انجام دهد، اما «تاکنون در اجرای تعهدات خود سخت ناکام بوده است».

به گفته سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل، «نقض حقوق بشر در ايران کماکان ادامه دارد».

در آخرين گزارش احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، که هفته گذشته منتشر شد نيز تاکيد شده که از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، وضعيت حقوق بشر در ايران «بدتر» شده است.

به گفته آقای شهيد، تعداد اعدام‌ها در ايران در اين مدت افزايش زيادی داشته، حقوق مخالفان و منتقدان سياسی نقض می‌شود و وضعيت زنان بدتر شده است.

چند روز پیش نیز اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به تازه‌ترین گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، گفته بود که حکومت ایران در زمان ریاست‌جمهموری حسن روحانی، همچنان به شکل عمیقی به نقض حقوق شهروندان خود می‌پردازد.

رویس در بیانیه‌ای که ششم آبان ماه در این مورد منتشر شد، گفته بود که پس از حملات به زنان، «واکنش دولت ایران به جمعیت معترضان، بازداشت وکیل مدافع حقوق بشر، نسرین ستوده، و تصویب قانونی بود که به جای جلوگیری از چنین حملات شنیعی، تحریک [به انجام آن] می‌کند

امروز نیز محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئيس سخن می‌گفت، در مورد انتقادهای مربوط به نقض حقوق بشر توسط اين قوه و نيز در زندان‌های ايران گفت که «کارکنان قضايی و زندان‌ها در مورد رعايت حقوق بشر آموزش ديده‌اند».

جواد لاريجانی در عين حال انتقادهای مربوط به تبعيض جنسيتی، قومی و مذهبی در ايران را رد کرد و گفت که به گروه‌های گوناگون در اين موارد اجازه کار کردن داده شده است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود اعمال تحريم‌ها عليه ايران را به دليل تاثيرشان بر ايرانيان مورد انتقاد قرار داد و افزود که اين تحريم‌ها موانعی را برای دستيابی مردم به حقوق اقتصادی و اجتماعی‌شان ايجاد کرده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که تمام آمارها حاکی از افزایش نقض حقوق بشر از زمان روی کار آمدن دولت روحانی در ایران می باشند. برخی از کارشناسان معتقدند رژیم اسلامی با افزایش رویکردهای امنیتی در جامعه خواهخان جلوگیری از هرگونه اعتراض خیابانی احتمالی بر علیه رژیم می باشد و به اصطلاح رویکرد مشت آهنین را برای کنترل بیشتر جامعه در پیش گرفته است.

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read