آخرین خبرها

اعتراض مردم تیکان تپه به واگذاری معادن طلای این شهر به کارفرماهای وابسته به سپاه پاسداران

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اعتراض مردم تیکان تپه به واگذاری معادن طلای این شهر به کارفرماهای وابسته به سپاه پاسداران

Gunaz.tv

گوناز تی وی: آذربایجان جنوبی سرزمینی است مملو از انواع معادن زیرزمینی که برخی از آنها در زمره معادن استراتژیک قرار می گیرند. غرب آذربایجان نیز به دلیل داشتن بزرگترین معادن طلای خاورمیانه همواره بستری بزرگ برای چپاول منابع خدادادی آذربایجان از سوی رژیم اسلامی ایران بوده است. دو معدن طلای زره شوران و آق دره این شهرستان عوض این که تبدیل به عاملی برای توسعه و پیشرفت منطقه شوند، تنها از سوی رژیم اسلامی ایران مورد چپاول قرار گرفته و به آلودگی شدید محیط زیست منطقه منجر شده اند.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران سال هاست که در پی افتتاح کارخانه طلای زره شوران است و در اینباره تبلیغلات فراوانی به راه انداخته است. اما اخیرا افشا شده که این کارخانه به یکی از شرکت های بی کفایت وابسته به سپاه پاسداران واگذار گردیده است. این شرکت که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد از اکنون اقدام به استخدام نیروهای غیر بومی نموده و این امر باعث ایجاد فضای اعتراضی در بین اهالی تیکان تپه شده است.

جمعی از اهالی این شهرستان نیز اقدام به نوشتن نامه ای سرگشاده خطاب به مسئولین محلی و دولت مرکزی نموده و اعتراض خود را به این مساله نشان داده اند. در بخش هایی از این نامه اعتراضی آمده است:

"...  در کمال ناباوری دریافتیم که کارخانه طلای زرشوران پس از کش وقوس های زیاد وصرف هزینه ای بالغ بر300 میلیارد تومان و250میلیون یورو در شرایطی که در تحریم بودیم و برخی از قطعات را به چندین برابر قیمت با واسطه های زیاد می خریدیم تا بلکه کارخانه طلای زرشوران که بر خلاف خواست ومیل باطنی شهروندان که طبیعت بکر منطقه را ازبین میبرد افتتاح شود تا بتواند جوابگوی خیل بیکاران شهر شود به یک شرکت که با لابی گری چند سالی است بصورت مشکوک فعالیت می کند واگذار نمایند قراردادی که بین شرکت ایمیدرو وشرکت مذکور منعقد شده ،ننگین تر از قرارداد ترکمن چای و رژی وتالبوت است، شرکت واگذار شونده از رزومه مثبتی برخوردار نیست وچندین بار شرکت مذکور:اولا به دلیل ایجاد آلودگی های وسیع زیست محیطی پلمپ شده ودوما: در پرداخت حقوق کارکنان وکارگران مشکلات اساسی دارد وسوما:بعضا مدیران این شرکت با ایجاد ودامن زدن به اختلافات قومی ومذهبی وزبانی ،مشکلاتی را به وجود آورده ومی آورند حال جهت تنویر افکار عمومی سوالاتی از مسئولین داریم که هرچند با تماسی که با نمایندگان مردم در مجلس وفرماندار وبرخی شخصیتهای مذهبی گرفته شود اظهار بی اطلاعی کرده اند: 1-چرا کارخانه طلای زرشوران به بخش خصوصی واگذار می شود؟ اگر قرار بود کارخانه به بخش خصوصی واگذار شود چرا از سرمایه گذران این بخش جهت احداث کارخانه دعوت نشد؟ 2-در صورت واگذاری به بخش خصوصی چرا اهلیت وصلاحیت شرکت مورد نظر لحاظ نشده است؟ 3-چرا اعلان مزایده بصورت عمومی اعلام نشده تا شرکت کنندگان بیشتری امکان حضور در رقابت را می داشتند؟ 4-برابر مصوبات هیئت دولت وقت باید سهام کارخانه ومعدن طلای زرشوران به مردم منطقه عرضه واگذار می شد چرا این مصوبه دولت اجرا نشده است؟ 5-چرا مسئولین محلی ومنطقه ای ونمایندگان مردم در مجلس ودستگاههای امنیتی وقضایی از مفاد قرارداد اطلاعی ندارند؟ 6-و...... چر اچوب حراج بر بیت المال می زنید؟ متاسفانه این حرکت زشت در زمان دولت تدبیر وامید صورت گرفته است ودارای اشکالات اساسی ومبرهن است ومسئولین که خودرا از قاطبه اعتدالیون میدانند در برابراین قانون شکنی آشکار سکوت کرده اند..."

تابستان سال گذشته معاون وزیر صنعت معدن و تجارت از افتتاح این کارخانه تا پایان شهریور 92 خبر داده بود. مهدی کرباسیان در جمع خبرنگاران اظهار داشته بود: "پیش‌بینی‌می‌شود کارخانه زرشوران تکاب که به عنوان بزرگترین کارخانه طلای منطقه معرفی شده تا پایان شهریورماه امسال افتتاح شود."

وی همچنین از ایجاد طرح توسعه در این کارخانه خبر داده و تصریح کرده بود: "با ایجاد این طرح پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید طلای این کارخانه را تا ۶تن طلا در سال افزایش دهیم."

کرباسیان به ایجاد اشتغال در این کارخانه اشاره کرد و گفت: "این کارخانه ظرفیت‌های بسیاری برای ایجاد اشتغال جوانان ایجاد کرده و علاوه بر فعالیت در این کارخانه پیش‌بینی می‌شود صنایع زیردستی این کارخانه نظیر طلاسازی ایجاد شود."

از سوی دیگر گفته می شود که با تکمیل و بهره برداری از آن بیم آن می رود که رژیم اسلامی در ادامه سیاست های کردیزاسیون و تغییر ترکیب جمعیتی منطقه، کردهای مهاجر و طرفدار گروه های تروریستی را در این کارخانه به کار گماشته و با استفاده از این منبع غنی هم به قدرت اقتصادی خود بیافزاید و هم پروژه تغییر ترکیب جمعیتی را با قدرتی هرچه بیشتر به پیش برد.

گفتنی است معدن طلاي زره شوران به عنوان بزرگترين معدن طلاي خاورميانه داراي 11 ميليون تن ذخيره طلا با عيار 7.9 گرم در تن بوده و 140 تن طلا و 2 تن نقره خالص از اين معدن قابل استحصال است.

رژیم اسلامی ایران در اواخر سال 89 کلنگ احداث بزرگترین کارخانه استحصال طلای خاورمیانه را در نزدیکی معدن طلای "زره شوران" به زمین زد و در ظاهر با هدف اشتغالزایی اما در اصل با هدف تاراج بهینه این معدن، به فعالیت های خود سرعت بخشید. این کارخانه عظیم که اکنون با پیشرفت نزدیک به 98 درصدی روبروست علی رغم تحریم های غرب، با سرمایه گذاری میلیاردی رژیم در حال تکمیل است. کارخانه معدن طلای زره شوران در 39 کيلومتري شمال تیکان تپه (تکاب) در آذربايجان‌غربي واقع شده است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read