آخرین خبرها

بحران در مذاکرات اتمی همچنان ادامه دارد/ ایران: لغو پله پله تحریم ها را قبول نداریم!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
بحران در مذاکرات اتمی همچنان ادامه دارد/ ایران: لغو پله پله تحریم ها را قبول نداریم!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: در حالی که برنامه اتمی ایران و تحریم ها متقابل غرب بر علیه آن باعث گردیده تا هزینه های چند صد میلیارد دلاری بر رژیم اسلامی تحمیل شود وسنگینی این هزینه ها نه بر دوش طبقه حاکم بلکه بر دوش مردم عادی سنگینی کند، رهبران رژیم همچنان به غنی سازی در سطحی بالا اصرار می ورزند و به کور شدن هرچه بیشتر گره مذاکرات دامن می زنند. همچنین رژیم اسلامی ایران رسما گزارش های مربوط به توافق برای لغو پله پله تحریم ها را رد کرده و خواستار برداشتن آن به صورت یکجا شده است.

به گزارش گوناز تی وی،  عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه طبقه‌بندی تحریم‌ها و اصل غنی‌سازی دکوری را قبول نداریم، به ۱+۵ توصیه کرد: اگر قرار است تصمیم سختی بگیرند، الان موقع آن است و این کار شدنی است، اگر واقعا اهل مذاکره باشند.

این در حالیست که علیرضا زاکانی٬ نماینده مجلس شورای اسلامی گفته اخباری مبنی بر توافق نهایی اتمی شنیده که حقوق ملت ایران را تضییع می‌کند.

مجید تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده اتمی امروز -سه‌شنبه- در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه طبقه‌بندی تحریم‌ها را قبول نداریم، تصریح کرد: غرب باید تحریم‌ها را یک جا بردارد.

وی افزود: اگر غربی‌ها واقعاً دنبال حل مسئله هسته‌ای هستند، نباید دنبال بهانه جویی باشند و باید با واقعیت‌های ایران کنار بیایند.

تخت روانچی افزود: جمهوری اسلامی ایران نمی‌پذیرد تحریم‌ها دانه دانه لغو شود، یا اینکه توافق شکل دیگری پیدا کند.

وی گفت: ما قبول نداریم طبقاتی برخورد کردن با تحریم‌ها را ، یعنی یک طبقه تحریم‌های اقتصادی، یک طبقه تحریم‌های تجاری و یک طبقه تحریم‌های سیاسی و یا چیزهای مختلف باشد، بلکه با تحریم ها باید به صورت واحد برخورد شود.

تخت روانچی با بیان اینکه لغو تحریم پله پله از نظر ما قابل قبول نیست، تاکید کرد: اینکه تحریم‌ها باید برداشته شود، اصلا مبنای صحبت ما برای توافق در ژنو است و کلمه‌ای که به کار رفته لغو تحریم‌ها است و ما به کمتر از این رضایت نمی‌دهیم.

تخت روانچی درباره غنی سازی و میزان آن نیز گفت: ما چشم اندازی که در مورد غنی‌سازی داریم به آن خواهیم رسید و این هدف ماست.

سخنان آقای تخت روانچی در حالی بیان می‌شود که پیش از این خبرگزاری رویترز خبر داده بود که طرف ایرانی در مذاکرات با کشورهای گروه ۱+۵ گفته است که دیگر در قبال محدود کردن فعالیت هسته‌ای خود تقاضای رفع کامل تحریم‌ها را ندارد و برداشته شدن اولیه تازه‌ترین و زیان‌بارترین تحریم‌ها را می‌پذیرد.

با این حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر، این خبر را تکذیب کرد.

طی روزهای گذشته نیز وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود ایده‌های پیشنهاد شده از سوی طرف‌های مذاکره به تهران «عادلانه، قابل اجرا و سازگار با خواست مطرح شده ایران برای داشتن برنامه اتمی غیرنظامی است»؛ او افزوده بود تقصیر شکست احتمالی مذاکرات متوجه ایران خواهد شد.

خانم شرمن، طی یک سخنرانی در کنفرانسی که مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی و دانشگاه سیراکوس آن را برپا کرده‌اند، اول آبان گفته است اگر توافقی جامع بین تهران و طرف‌‌های مذاکره برای مهار برنامه اتمی آن در برابر رفع تحریم‌ها به دست نیاید، این ایران است که به طور گسترده‌ای مسئول آن دیده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وندی شرمن این احتمال را نیز مطرح کرده است که برخی از متحدان آمریکا و اعضای کنگره آن کشور، با ارائه اجمالی تکالیف سخت که در انتظار دولت باراک اوباما برای رسیدن به توافق [جامع احتمالی] است، امیدوار هستند که دیپلماسی با ایران شکست بخورد.

گفتنی است ایران و شش کشور طرف مذاکرات اتمی، بریتانیا، فرانسه، روسیه، آمریکا، چین و آلمان، طی ماه‌های گذشته برای رسیدن به توافقی جامع بارها دیدار و یک بار نیز مهلت تعیین شده قبلی برای پایان گفت‌وگوها را تمدید کرده‌اند. آنچه نهایتا سوم آذر ماه پیش رو به پایان می‌رسد.

تازه‌ترین دور از گفت‌وگوها به مذاکرات کارشناسان باز می‌گشت که طی دو روز گذشته انجام شد و رئیس هیئت ایرانی آن را «جدی، فشره، صریح و مفید» توصیف کرد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read