آخرین خبرها

آلودگی هوای شهر بناب با سوخت مازوت نیروگاه حرارتی سهند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
آلودگی هوای شهر بناب با سوخت مازوت نیروگاه حرارتی سهند

Gunaz.tv
 گونازتی وی:نگرانی مردم بناب از آلایندگی نیروگاه حرارتی سهند که سوخت مازوت مصرف می‌کند، ادامه دارد.این درحالی است که چندی پیش فرماندار بناب خبر از سوخت گازطبیعی نیروگاه حرارتی سهند داده بود.

به گزارش گونازتی وی، اواخر تیر ماه سال‌ جاری فرج‌اللهی فرماندار شهرستان بناب از خداحافظی هوای بناب با آلودگی سوخت مازوت خبر داد و اعلام کرد:"هوای بناب برای همیشه به علت استفاده نیروگاه سهند از گاز طبیعی از سوخت مازوت خداحافظی کرد". اما این خبر خوشحال کننده، تنها یک هفته برای اهالی این شهرستان دوام داشت و نیروگاه سهند با بازگشت به حالت قبلی خود و استفاده از سوخت آلاینده مازوت این رویای شیرین را به کام بنابی‌ها تلخ کرد.

به گفته کارشناسان امر نمیتوان آلودگی هوای شهری مثل بناب را در افزایش انواع مختلف سرطان نادیده گرفت از این رو و بر اساس وضعیت موجود شهرستان بناب هم‌اکنون جزو شهرهای آلوده قلمداد می‌شود و این در حالی است که مسئولان حفاظت محیط زیست همچنان از هرگونه اظهارنظر صریح در این رابطه خودداری می‌کنند.

از طرفی براساس اظهارات خود مسئولان، آلودگی هوای شهرستان بناب در اثر استفاده نیروگاه سهند از سوخت مازوت به مراتب بدتر و آلوده‌تر از هوای برخی شهرهای بزرگ کشور است و این وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است که برای جلوگیری از خطرات زیست محیطی ناشی از آلایندگی این نیروگاه گام‌های اساسی را بردارد و عدم برخورد قانونی و کنترل آن بدون شک باعث ایجاد فجایع زیست محیطی و متضرر شدن مردم خواهد شد که صدمه دیدن محیط زیست سالم امری ناپسند و به دور از انسانیت است.

نیروگاه حرارتی سهند یکی از مراکز عمده تولید آلاینده‌ها در شهرستان بناب است که به علت استفاده از سوخت مازوت به جای گاز طبیعی مشکل آلودگی هوا دوچندان شده است.

بنا به گفته مسئولان این نیروگاه سال گذشته ۱۸ درصد تولید برق با گاز طبیعی و ۸۲ درصد تولید برق نیز با سوخت مازوت صورت گرفته و این در حالی است که این نیروگاه باید حداقل هشت ماه از سال را با سوخت گاز طبیعی به تولید برق بپردازد.

نیروگاه حرارتی سهند بناب در کیلومتر ۷ جاده بناب تبریز در مجاورت روستای "شورگل" واقع شده و دارای۲ واحد بخار به ظرفیت ۳۲۵ مگاوات است.

گفتنی است آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل جدی تهدید کننده سلامت مردم شهر بناب همچنان در این شهر جولان می‌دهد و روز به روز سلامتی مردم منطقه به مخاطره می‌افتد و مردم در قبال دریافت برق و خدمات متعدد آن در زندگی روزمره سلامتی، آسایش و آرامش خود را از دست میدهند.

گونازتی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read