آخرین خبرها

یک نماینده مجلس: حوادث طبیعی مردم آذربایجان غربی را در تنگنا قرار داده است/دولت مرکزی هیچ کمکی نمیکند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 یک نماینده مجلس: حوادث طبیعی مردم آذربایجان غربی را در تنگنا قرار داده است/دولت مرکزی هیچ کمکی نمیکند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: مناطق غربی آذربایجان جنوبی به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیای خاص خود هر ساله با انواع بحران های طبیعی مواجه می شوند. بحران هایی که باث بوجود آمدن خسارات فراوان به مردم و به خصوص به روستائیان و کشاورزان می شود. اما شرکت های بیمه و دولت مرکزی هیچ اقدامی در جهت جبران این خسارات انجام نمی دهند و این امر به میزان مهاجرت ها در این مناطق می افزاید.

به گزارش گوناز تی وی، سال جاری یکی از بلاخیز ترین سالها از جهت حوادث طبیعی برای آذربایجان جنوبی بوده است. وقوع سرمازدگی شدید در عید نوروز بسیاری از باغات و اراضی کشاورزی آذربایجان را از بین برد. از سوی دیگر عدم مدیریت بهینه منابع آبی نیز باعث شده تا کمبود آب در فصل تابستان به اوج خود برسد.

در این رابطه یکی از نمایندگان دست نشانده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سرمازدگی ، خشکسالی و حوادث طبیعی عرصه را به شدت برای مردم استان آذربایجان غربی تنگ کرده لذا از مسئولان تقاضا داریم به معضلات مردم این استان رسیدگی کنند.

محمد علی‌پور در نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر نفت افزود: علی رغم دستور صریح مقام محترم وزارت نفت مبنی بر شروع عملیات اجرایی گازرسانی به شهر آواجی متاسفانه این عملیات بعد از گذشت 8 ماه هنوز شروع نشده است.

نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با عنایت به محدودیت فصل کاری و سردسیر بودن منطقه، اگر بی توجهی کنیم باز هم فرصت را از دست می‌دهیم.

گفتنی است در غرب آذربایجان جنوبی که گروه های تروریستی کردی امنیت مردم را سلب کرده اند، سرمازدگی نوروز امسال خسارات فراوانی بر جای نهاده است.

بر این اساس رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفته: "سرما در روزهای اولیه سال در سطح باغهای این استان بیش از دو هزار میلیارد ریال خسارت زد."

سیدعلی مختاری فروردین ماه امسال در جلسه بررسی وضعیت سرمازدگی باغات استان افزود: "با توجه به افت دما از 10 الی 12 فروردین ماه سال جاری در سطح استان ، 20 تا 30 درصد باغهای آذربایحان غربی دچار سرمازدگی شدند."

وی اظهار داشت: "بیشترین خسارتها به باغهای سیب، انگور، زردآلو، شلیل، هلو، گیلاس و سایر هسته دارها در شهرستانهای اورمیه، اشنویه، پیرانشهر، چالدران، سردشت، سلماس، انزل، مهاباد، تکاب وارد شده است."

مختاری ادامه داد: "این خسارتها در مناطقی که اطلاع رسانی شده بود و نیز به توصیه های کشاورزی عمل شده بود اندک بوده و در زمینهای زراعی نیز هیچ خسارتی را شاهد نبودیم زیرا سرما به عمق خاک نفوذ نکرده و نیز مراحل پنجه زنی در برخی از این راضی به پایان رسیده است."

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: "میزان این خسارتها در اراضی اورمیه بسیار بالا بوده و این میزان حدود 30 درصد باغهای این شهرستان بوده است."

با این وجود تاکنون مسئولان هیچ اقدام مفیدی برای جبران خسارات وارده به کشاورزان و باغداران انجام نداده اند. این در حالی است که در صورت وقوع هرگونه بحران طبیعی در مناطق فارس نشین، دولت مرکزی بلافاصبه به جبران خسارت ها مبادرت می ورزد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read