آخرین خبرها

اعتراف یک مقام محلی به نقش رژیم اسلامی ایران در افزایش تلفات جاده ای آذربایجان جنوبی

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اعتراف یک مقام محلی به نقش رژیم اسلامی ایران در افزایش تلفات جاده ای آذربایجان جنوبی

Gunaz.tv

گوناز تی وی: افزایش آمار تلفات جاده ای در مناطق مختلف آذربایجان جنوبی همواره باعث نگرانی و هشدارهای پیاپی کارشناسان شده است. بخش عمده ای از علل این افزایش، مربوط به عدم تامین اعتبارات عمرانی لازم در رابطه با احداث و تکمیل زیرساخت های ارتباطی است. بخش دیگری از آن به نقض فنی خودروهای تولیدی و مونتاژی داخل ایران برمی گردد و بخش دیگر آن نیز مربوط به قصور و کم کاری دستگاه ها و سازمان های ذیربط دولتی است. البته مجموع این عوامل چنانکه مشهود است ارتباط مستقیم با سیاست های کلان رژیم اسلامی و به خصوص سیاست های ضد آذربایجانی آن و عدم تخصیص عادلانه اعتبارات عمرانی دارد. گفته می شود میزان تلفات جاده ای در برخی از مناطق آذربایجان جنوبی بسیار بیشتر از میزان تلفات این مناطق در زمان جنگ بین ایران و عراق می باشد. حال یکی از مقامات محلی ضمن اعتراف به گزارش سازمان های محلی در رابطه با کمبود اعتبارات، قصور و کوتاهی سازمان های دولتی را نیز از علل اصلی افزایش تلفات جاده ای در آذربایجان جنوبی دانشته است.

به گزارش گوناز تی وی، انتشار مداوم اخبار ناگوار در ارتباط با تلفات مرگبار جاده ای آذربایجان از اورمیه تا تبریز و زنجان و اردبیل و ... باعث گشته تا بسیاری از کارشناسان و حتی مردم عادی این سئوال را به طور مداوم از خود بپرسند که چرا دیگر جاده هایکوهستانی جغرافیای موسوم به ایران به اندازه آذربایجان جنوبی تلفات مرگبار ندارد؟ جواب این سئوال بیش از هرچیز در عدم تخصیص اعتبارات عمرانی لازم برای ساخت، تجهیز و نوسازی جاده های آذربایجان از سوی رژیم اسلامی ایران بر می گردد. اما در دیگرسو برخی از عوامل دیگر نیز در این ارتباط دخیل اند که یکی از مقامات محلی دست نشانده به برخی از آنها اعتراف کرده است.

در این رابطه معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفته: "افزایش آمار تصادفات در دو ماهه گذشته ناشی از قصور برخی دستگاه‌ها است و پس از این هر دستگاهی به هر دلیلی قصوری داشته باشد به مراجع ذیربط ارجاع و موضوع رسیدگی خواهد شد."

 محمدصادق پورمهدی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته ایمنی و سوانح رانندگی استان ضمن انتقاد از ارائه گزارش‌های تکراری برخی از اعضای کمیته اظهار کرد: "ما در برابر حقوقی که می‌گیریم وظایف و مسئولیت‌هایی در قبال مردم عهده‌دار هستیم که باید این مسئولیت‌ها را جدی گرفته و به نحو احسن انجام دهیم."

وی افزود: "همه ما مسئولیت‌های خود را با وجود شرایط، کمبودها و نواقصات موجود پذیرفته‌ایم؛ بنابراین هیچ دلیلی مانند کمبود اعتبارات نمی‌تواند کم کاری‌ها را توجیه کند و نافع مسئولیت‌های پذیرفته شده از سوی دستگاه‌ها باشد."

پورمهدی یادآور شد: "نباید با آمار و ارقام بازی کرد و مشاهده شمار کشتگان و تلفات به دلیل تکراری بودن برای ما عادی شود، چرا که تبعات این افزایش تلفات که منجر به یتیم یا بیوه شدن عده‌ای و درنهایت افزایش آسیب‌ها و جرائم اجتماعی مثل سرقت، اعتیاد و ... می‌شود بسیار سنگین خواهد بود."

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مصوبات جلسات باید به شکل جدی پیگیری و عملیاتی شود، تاکید کرد: "طبق قول‌هایی که داده شده کنارگذر غربی به سه راهی مرند تا پایان تابستان باید باز و در محور تبریز میاندوآب طرح کنترل سرعت هرچه سریع‌تر باید عملیاتی شود."

وی کاهش تلفات رانندگی را منوط به همکاری تمام دستگاه‌های متولی دانست و اظهار کرد: "دستگاه‌هایی مثل هلال احمر، منطقه آزاد ارس و مس سونگون امکانات مطلوبی مثل آمبولانس و ... می‌توانند در اختیار کمیته ایمنی و سوانح رانندگی قرار دهند و شرکت‌های بیمه با صرف هزینه‌ای اندک برای فرهنگ‌سازی و توجیه عابران می‌توانند در کاهش سوانح سهیم باشند که این کاهش در نهایت به نفع خود آنها خواهد بود چرا که موجب کاهش هزینه‌های بیمه می‌شود."

این اظهارات در حالی مطرح شده که  آمار رشد تصادفات در سال 1392 نسبت به سال 1391 در جاده های زنجان به بیش از 80 درصد رسیده است. جاده مرگ یا جاده اهر-تبریز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بر آمار تصادفات مرگبار در این جاده افزوده شده است. همچنین محور هیر در اردبیل نیز همچنان یکی از مهمترین جاده های مرگبار آزربایجان جنوبی به شمار می آید

روز سه شنبه 17 دی ماه سال گذشته مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان دکتر مهرداد ستاره در گفت و گو با خبرنگاران اذعان داشت: "156 نفر از فوتی های تصادفات این استان در 9 امسال به شهر زنجان اختصاص دارد و این تعداد در مدت مقایسه مشابه پارسال 125 نفر ثبت و گزارش شده بود." وی یادآور شد: "طی مدت یاد شده 263 نفر در حوادث و سوانح ترافیکی این استان جان باختند که رشد 79/7 درصدی نشان می دهد."

از سوی دیگر در همان تاریخ معاون قضایی دادگستری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران گفت: "خسارات مالی تصادفات رانندگی در جاده تبریز- اهر روزانه بالغ بر 210 میلیون ریال است."

رضا مسعودی فر روز سه شنبه در جلسه طرح ویژه کاهش تصادفات رانندگی جاده اهر- تبریز، با قابل تامل خواندن آمار تصادفات در این محور، اظهار کرد: "با توجه به ارقام پرداختی بیمه ها در تصادفات این محور به طور متوسط هر روز 210 میلیون ریال خسارات مالی از سوی بیمه ها برای تصادفات این جاده پرداخت می شود." وی افزود: "در شش ماه سال جاری 209 مورد تصادف در این محور اتفاق افتاده است که براساس آمار پزشکی قانونی22 مورد فوتی این حوادث در پی داشته است."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read