آخرین خبرها

احمد اوبالی: با تهدید و ارعاب نمی توانند ما را وارد گرداب بازی های کثیف خود بکنند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
احمد اوبالی: با تهدید و ارعاب نمی توانند ما را وارد گرداب بازی های کثیف خود بکنند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: احمد اوبالی مدیر تلویزیون گوناز تی وی، پیرامون تحولات اخیر مربوط به تشکیل پارلمان در تبعید آذربایجان جنوبی در چارچوبی دموکراتیک مصاحبه ای جدید با یکی از رسانه های جمهوری آذربایجان انجام داده است. BayMedia.az در این مصاحبه به طور مفصل با احمد اوبالی پیرامون وقایع اخیر گفتگو نموده است. احمد اوبالی در این مصاحبه اعلام کرده که اگر اقبال آقازاده به تهدید های خود ادامه دهد چاره ای به جز شکایت از وی در محاکم قضایی را نخواهم داشت.

به گزارش گوناز تی وی، سایت مذکور پس از ذکر مقدمه ای کوتاه پیرامون تشکیل پارلمان در تبعید آذربایجان جنوبی در شرح ماجرای تهدید احمد اوبالی مدیر تلویزیون گوناز تی وی از سوی اقبال آقازاده یکی از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان نوشته است: مدتی پیش اقبال آقا زده رئیس حزب امید جمهوری آذربایجان که نماینده مجلس نیز می باشد، به علت اختلاف فکری در رابطه با تشکیل پارلمان در تبعید آذربایجان جنوبی در چارچوبی دموکراتیک ضمن تماس تلفنی با احمد اوبالی به تهدید و تحقیر شدید وی پرداخته است. در شرح این ماجرا احمد اوبالی به سایت مذکور گفته است:

در رابطه با پارلمان در تبعید آذربایجان جنوبی نزدیک به 4 سال است که مباحث و گفتگوها آغاز شده است. تلویزیون گوناز تی وی نیز بیش از 7 برنامه مفصل و ویژه در این خصوص تدارک دیده و پخش نموده است. آخرین بار در این خصوص در اواخر سال 2013 برنامه ای مفصل پخش نموده و اعلام کردیم که باید پارلمان در تبعید آذربایجان جنوبی شکل بگیرد. در این پارلمان باید به تمام افکار و اندیشه های متفاوت و گوناگون میدان داد و باید این پارلمان را شبیه پارلمان های کشورهای دموکراتیک اروپایی ایجاد نمود.

اگرچه تعداد فعالین در تبعید ما چندان هم زیاد نیست اما بدون توجه به این مساله باز هم می توان اقدامات مفیدی انجام داد. بدین جهت جلسه ای در ماه مارس برگزار شد که من را نیز به این جلسه دعوت نموده بودند. هدف از این جلسه پایان دادن به حواشی غیر مفید پیرامون بحث پارلمان بود. در این جلسه اقبال آقازاده و معاون وی روفات که 15 سال در کانال تلویزیونی سحر وابسته به جمهوری اسلامی ایران فعالیت نموده نیز حضور داشتند. آنچه که مسجل گردید این بود که اقبال آقازاده از موضع آشتی و همگرایی در این جلسه وارد نشده بود و تمام سخنان و اقداماتش برای به پیش بردن برنامه های خاص خود بود. حتی وی اعلام کرد که بیائید استقلال آذربایجان جنوبی را اعلام کنیم. تصور کنید 10-15 نفر در دانمارک دور هم جمع شده اند و می خواهند استقلال آذربایجان جنوبی را اعلام کنند. من به مخالفت با این مساله پرداختم.

سپس مقرر شد که پارلمان در تبعید ایجاد شود. ما پس از امضای اسناد این توافق دریافتیم که در آن به مسائل دیگری نیز اشاره شده است. در حالی که اعلام می کردیم که ما پارلمان را تاسیس نمی کنیم بلکه به شکل گیری آن کمک می کنیم، متوجه شدیم اقبال آقازاده در این میان به دنبال کسب جایگاهی خاص برای خود است. من در حضور 15 نفری که در جلسه حضور داشتند به صراحت اعلام کردم که در رابطه با داک (کنگره آذربایجانی های جهان) ما تجربه تلخی در این خصوص داریم و حتی با در نظر نگرفتن این مساله که داک مربوط به آذربایجان واحد بود، باید در پارلمان در تبعید فقط اشخاص منسوب به آذربایجان جنوبی حضور داشته باشند و نباید کسی از آذربایجان شمالی در این پارلمان نماینده شود.

احمد اوبالی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سئوال که واکنش ها نسبت به موضع شما چگونه بود، گفته است:

ما گفتیم که هیچ کس از آذربایجان شمالی و به خصوص شخص اقبال آقازاده در این پارلمان نماینده نشود و همچنین مقرر شد که 9 نفر از 15 نفر مذکور در رابطه با تعیین زمان و مکان ایجاد پارلمان انتخاب شدند و نیز قرار بر این شد که در این خصوص اعلان عمومی اعلام گردد تا بعدهها کسی در رابطه با دعوت یا عدم دعوت خود در رابطه با این پارلمان اعتراض نکند. یک هفته پس از این جلسه مشخص شد که اقبال آقازاده تاسیس پارلمان را اعلام کرده و حتی اعضای آن را نیز 45 نفر عنوان نموده است. مسلما ما به مخالفت با این مساله پرداختیم. انتخاب اعضا حداقل وظیفه کسانی بود که در جلسه شرکت می کردند. یک روز هم جلسه ای را ترتیب دادند که وقتی به آنجا رفتم دیدم درباره اساسنامه پارلمان گفتگو می کنند. من گفتم که در بین ما یک حقوق دان وجود ندارد و ما نیز قرار نبود که اساسنامه تهیه کنیم. ما فقط توافق کرده بودیم که زمان و مکان تاسیس پارلمان را مشخص کنیم. پس از این جلسه مباحث فراوانی با دوستان انجام دادیم و سپس به ملتمان مراجعت نمودیم. در نهایت دو هفته پیش بیانیه ای را قبول نمودیم که این پارلمان باید بر اساس بنیادهای دموکراتیک و همراه با اعلان عمومی تاسیس شود.

اقبال آقازاده پس از خواندن این بیانیه به من تلفن کرد و مرا تحقیر و تهدید نمود. از تحقیر کسانی که این بیانیه را امضا نموده بودند مشخص شد که وی شدیدا ناراحت شده است.

خبرنگار بای مدیا در ادامه پرسیده است: اگر پارلمان ایجاد شود، و در این خصوص مذاکرات و حتی جنجال هایی هم وجود داشته باشد، پس چه ناراحتی ممکن است پیش آید؟

احد اوبالی جواب داده: برای ما هم جای تعجب است که اگر پارلمان ایجاد شود پس وی چرا ناراحت شده است؟ از این نکته دیدگاه های مختلفی را می شود عنوان کرد. وی یا به دنبال سهم خواهی بوده است، یا می خواسته ما را بازیچه گروهی خاص نماید و چون موفق به این کار نشده بیسار ناراحت گشته است. وی به 4 نفر از همفکرانش گفته است که پارلمان موازی تاسیس خواهد شد. اما ما بیش از 100 امضا جمع آوری نموده ایم که بر اساس اعلان عمومی پارلمان را تاسیس کنیم. اما آنها عنوان کرده اند که با 9 نفر، 45 نفر را انتخاب نموده و پارلمان را تاسیس خواهند کرد؛ به این نمی شود گفت پارلمان. چنین پارلمانی یا شکل نمی گیرد و یا اگر ایجاد شود هیچ کارایی نخواهد داشت. در اساسنامه آنها درج گردیده که پارلمان باید اصل استقلال خود را اعلام کند اما این چیزی به جز یک بازیچه نیست!

-به نظر شما موضع تهاجمی اقبال آقازاده در این خصوص از چه چیز نشات می گیرد؟

-برای من هم این سئوال مهمی است. ما داریم این مساله را بررسی می کنیم. منطق حکم می کند که در جمهوری آذربایجان  در سطح رسمی نمی شود در این مسائل مداخله نمود، شاید وی را برخی ها علم کرده و جلو انداخته باشند. اما کسانی که وی را جلو انداخته اند باید بدانند که مساله آذربایجان جنوبی بازیچه نیست. در این باره هرکس هر فکری دارد باید از طریق اشخاص جدی بدان واسطه شود. تنها با افراد جدی می شود مذاکره نمود. یعنی پارلمانی که با 4- 5 نفر شکل بگیرد به سرنوشت داک دچار می شود. این هم نه به جنوب آذربایجان و نه به شمال آذربایجان مفید فایده نخواهد بود. وقتی که روابط معاون وی با جمهوری اسلامی ایران نیز مد نظر قرار می گیرد، چنین می اندیشیم که وی دانسته یا ندانسته به بازی ایران کشیده شده است. چون که در این شیوه هیچ پارلمانی نمی تواند شکل بگیرد.

-آنها در رابطه با انتخاب 45 نفر نماینده پارلمان چه تمهیداتی در نظر گرفته اند؟

-این ها می خواهند که 45 نفر را خودشان تعیین کنند. اقبال آقازاده می گوید که در این مساله دخالتی ندارد. اما وی خود از پشت پرده مسائل را برنامه ریزی و هدایت می کند. سئوال من این است اقبال آقازاده اگر که در این مساله دخالتی نداری پس این همه تحقیر و تهدید را چرا انجام دادی؟

ما از خارج و داخل حمایت های فراوانی داریم که همگی متفق القول معتقدند باید پارلمان با اعلان عمومی شکل بگیرد و ما از آن حمایت می کنیم. اگر به این اعلان عمومی هر فردی از آذربایجان جنوبی که ححتی مخالف هم باشد و در اعلان عمومی مشارکت کند ما بسیار خوشحال خواهیم شد. و کسانی هم که مشارکت نکنند به نظرشان احترام می گذاریم.

آیا از آذربایجان جنوبی کسی هم از اقبال آقازاده حمایت می کند؟

حامیان اقبال آقازاده 4 نفر هستند که می خواهند خواسته های وی را اجرا کنند.

-نگرش فعالین آذربایجان جنوبی نسبت به این 4 نفر چگونه است؟

-نگرش جدی در این مورد وجود ندارد. عموم کسانی که بیانیه را امضا نموده اند، افراد جدی و شناخته شده ای هستند.  از احزاب گوناگونی همچون گاماج، گوناز تی وی، رهبر تشکیلات گاموح، زبان شناسان، پزشکان و ... . اگر آنها (4 نفر) از خواسته های اقبال آقازاده روی برنگردانند، خواه ناخواه به پارلمان آذربایجان جنوبی ضربه خواهند زد.

-این پارلمان چند نفر عضو خواهد داشت؟

-به نظر ما باید چند صد نفر در این پارلمان حضور داشته باشند. با توجه به فعالیت آنها باید نمایندگانی از بین ایشان انتخاب شوند. این نمایندگان می توانند 20، 40 و حتی بیشتر هم باشند. نمی شود از الان آن را تعیین کرد. ما فکر می کنیم که باید تعداد زیادی انتخاب شوند.

-آیا بر علیه اقبال آقازاده در مراجع قضایی شکایت خواهید نمود؟

-اقبال آقازاده باید در محاکم اروپا، آمریکا و آذربایجان پاسخگو باشد. طبیعی است که اگر به کشوری که من در آنجا زندگی می کنم باید در دادگاه حاضر شود. از سوی دیگر شکایت از یک نماینده پارلمان آذربایجان از سوی یک آذربایجانی دیگر بازتاب خوبی نخواهد داشت. من هم به این فکر می کنم که در این مورد چکار می شود انجام داد.  اگر اقبال آقازاده به تهدیدات خود ادامه دهد من بالاجبار از وی در مراجع قضایی شکایت خواهم نمود. نمی توانند با زبان تهدید ما را به گرداب بازی های خود بکشند، در را اشتباهی زده اند!

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read