آخرین خبرها

یک نوجوان 18 ساله در تبریز اعدام شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
یک نوجوان 18 ساله در تبریز اعدام شد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران پس از روی کار آمدن دولت روحانی در صدر کشورهای جهان از نظر آمار بالای اعدام ها قرار گرفته است. این رژیم بدون توجه به کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر دوستانه، به اعدام نوجوانانی که هنوز 18 سالشان تمام نشده نیز ادامه می دهد.

به گزارش گوناز تی وی، روز شنبه 26 مه ماه یک نوجوان تبریزی در حالی که 18 سال خود را تمام نکرده بود به اتهام قتل دوست خود در 14 سالگی اعدام شد.

اولیاء دم حاضر به دادن رضایت نشدند تا یک مورد دیگر به اعدام های رژیم اسلامی ایران افزوده شود. این اعدام در حالی صورت گرفته که دولت ایران پیمان نامه جهانی حقوق کودک را در ۱۴/۶/۱۳۷۰ امضا کرده و در ۱/۱۲/۱۳۷۲ این تعهدنامه بین المللی به تصویب مجلس رسیده و در حکم قوانین داخلی قرار گرفته است. طبق ماده ۳۷ این پیمان‌نامه اجرای مجازات اعدام و حبس‌های طولانی مدت و ابد بدون امکان آزادی برای کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است.

گفتنی است براساس اعلام کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران آمار سرانه اعدام سالیانه بیش از هر کشور دیگری در جهان است. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۴۰۲ نفر در ایران اعدام شدند که ۵۳ مورد از این اعدام‌ها در ملاء عام بوده است.

براساس آمار سال ۲۰۱۱ این کمپین، جمهوری اسلامی در آن سال ۶۰۰ نفر را اعدام کرد که از نظر کثرت اعدام‌ها در جهان، در رده دوم پس از جمهوری خلق چین با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون جمعیت قرار داشت و گفته شده است که ۸۱ درصد از این اعدام‌ها به جرایم مرتبط با مواد مخدر، از جمله استفاده شخصی از این مواد ارتباط داشته است.

در تازه‌ترین گزارشی که گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر منتشر کرده‌اند از دولت ایران خواسته شده است تا جلوی اعدام‌هایی را که از آغاز سال جدید میلادی، در سه هفته گذشته، به‌طور فزاینده‌ای انجام شده است، بگیرد. کریستوف هاینز، ناظر بر «اعدام‌های فراقانونی، شتاب‌زده یا خودسرانه»، خوان مندز، ناظر بر «شکنجه، تنبیه یا درمان غیرانسانی» و احمد شهید، ناظر ملل متحد بر حقوق بشر در ایران، که گزارش دوم بهمن‌ماه را امضا یا تائید کرده‌اند به «۴۰ اعدام» طی دو هفته نخست سال میلادی جدید اشاره کرده‌اند. این همان چیزی‌ست که در ۲۷ دی سازمان عفو بین‌الملل نیز به آن پرداخته بود؛ این سازمان اعلام کرده بود که ایران طی دو هفته اول سال ۲۰۱۴، «۴۰ نفر» را اعدام کرده است. معاون این سازمان نیز در همان زمان گفته بود تعداد اعدام‌هايی که تاکنون در ايران انجام شده، هراس‌برانگيز است. نگرانی در گزارش گزارشگران ملل متحد که در وب‌سایت آقای شهید منتشر شده‌است نیز به چشم می‌خورد. آنها می‌گویند شمار اعدام‌ها از آغاز سال میلادی جهش داشته و «به شکل نگران‌کننده‌ای مرتبا» انجام شده است. احمد شهید در این گزارش می‌گوید «اعدام مداوم افراد به این خاطر که از حق خود برای آزادی تجمع، تشکل و وابستگی به گروه‌های اقلیتی استفاده می‌کنند، در تضاد با هنجارها و اصول پذیرفته شده حقوق بشر است». در این گزارش آمده است که «دولت ایران برای احترام گذاشتن به زندگی انسان‌ها، که پایه و اساس تمام اصول حقوق بشر است، تعهدات قانونی و اخلاقی دارد». این گزارش عمیقا در مورد اعدام‌هایی که از نظر جهانی به خاطر «جدی‌تریم جرایم» صورت نمی‌گیردند، ابراز نگرانی می‌کند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read