آخرین خبرها

با آغاز فصل سرما، زلزله زدگان قره داغ هنوز در کانکس زندگی می کنند! + گزارش تصویری

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 با آغاز فصل سرما، زلزله زدگان قره داغ هنوز در کانکس زندگی می کنند! + گزارش تصویری

Gunaz.tv

گوناز تی وی: پس از زلزله جانسوز قره داغ، مقامات برجسته رژیم اسلامی وعده های توخالی فراوانی مبنی بر بازسازی مناطق آسیب دیده مطرح کردند. این وعده ها از بازه زمانی یک ماهه تا یکساله را شامل می شد اما اکنون و در حالی که زلزله زدگان وارد سومین فصل سرمای پس از زلزله می شوند، هنوز در برخی از مناطق زلزله زدگان به دلیل عدم بازسازی خانه هایشان، مجبورند سرمای وحشتناک زمستان قره داغ را در کانکس ها بگذرانند.

به گزارش گوناز تی وی، تصاویر منتشره در رسانه ها حاکی است هنوز هم در روستاهای دور افتاده قره داغ، مردم زلزله زده مجبورند در کانکس ها به زندگی خود ادامه دهند؛ این در حالی است که

 دو روز پس از زلزله قره داغ درحالی که احمدی نژاد دیدارهای سیاسی در عربستان را به حضور در بین زلزله زدگان ترجیح داده بود، معاون اول وی برای رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان به تبریز سفر کرد و در فرودگاه بین‌المللی این شهر به تشریح اهداف سفر خود بازدید از مناطق زلزله‌زده پرداخت. رحیمی در فرودگاه تبریز از بازسازی مناطق زلزله زده ظرف 2 ماه خبر داد و گفت: "ما تلاش می‌کنیم که قبل از شروع زمستان منازل و خانه‌های آسیب‌دیده بازسازی شوند و این کار در طی دو ماه انجام شود." وی همچنین گفت: "دولت تلاش دارد که از نظر معیشتی نیز خانواده‌های آسیب‌دیده را مورد حمایت قرار دهد تا زمانی که مسائل و مشکلات آنها رفع شود."

اما با گذشت دو سال از این وعده پوچ این مقام بلندپایه دولت وقت، هنوز بسیاری از زیرساخت های منطقه در ویرانی به سر میبرند و در بسیاری از روستاهای دور افتاده قره داغ امکانات اولیه برای مقابه با فصل سرما در اختیار زلزله زدگان قرار نگرفته است.

تیر ماه سال 92 نیز مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی خبرداد، حدود ۶۰ درصد بازسازی واحدهای مسکونی روستاهای زلزله‌زده استان باقی مانده است.  

قربان محمدی درخصوص بازسازی خانه‌های آسیب دیده‌ مناطق روستایی گفت: "در جریان زلزله ‌ارسباران، حدود پنج هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی بالای ۶۰ درصد آسیب دیدند که تعهد بازسازی آن‌ها را داشتیم و بقیه‌ خانه‌ها نیاز به تعمیرات داشتند."

در عین حال  احمدی نژاد نیز در ماه های پایانی ریاست جمهوری خود در یک برنامه زنده تلویزیونی ادعا کرد که بازسازی مناطق زلزله زده طی سه ماه و پیش از آغاز زمستان به اتمام رسیده است! این اظهارات در حالی مطرح شد که به دلیل سرمای بیش از حد منطقه قره داغ، 3 تن از زلزله زدگانی که در چادر زندگی می کردند جان باختند و در عین حال به دلیل آتش سوزی هایی که در چادرهای و کانکس های زلزله زدگان در زمستان سال 91 روی داد، چند تن دیگر نیز جان خود را از دست دادند.

اللهوردی دهقانی نماینده منتقد ورزقان نیز روز یکشنبه 7 مهرماه سال گذشته با اشاره به مشکلات عدیده زلزله زدگان در گفتگو با رسانه های محلی، درباره از بین رفتن زیرساخت های منطقه نیز گفته بود: "متاسفانه تمامی زیر ساختهای اساسی این شهرستان همچون راههای ارتباطی بین روستائی و شهری ، شبکه های انتقال آب و برق و گاز و مخابرات ازبین رفته اند و طرحهای هادی اجراشده درروستاها نیز ازبین رفته اند و خیابانها معابر شهری ورزقان و خاروانا تخریب و بازسازی دوباره آنها مقوله مهم بازسازی است که هم اکنون در اول راه است و همت  زیادی می خواهد ." گزارش های ارسالی از مناطق زلزله زده نیز حاکی از نگرانی شدید زلزله زدگان بی پناه در آستانه سومین فصل سرما بدون برخورداری از سرپناه مناسب است. زمستان سال گذشته در اثر سرما چند تن از زلزله زدگان خردسال و پیر که از سلامت جسمانی مناسبی برخوردار نبودند بر اثر سرما جان باختند؛ طی چندین فقره آتش سوزی در چادرها نیز 3 تن دیگر جان خود را از دست دادند

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read