آخرین خبرها

بیش از 15 هزار کارتن خواب تهرانی در معرض خطر مرگ قرار دارند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 بیش از 15 هزار کارتن خواب تهرانی در معرض خطر مرگ قرار دارند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: شهر تهران به عنوان یکی از آلوده ترین وزشت ترین شهرهای جهان، یکی از بزرگترین مراکز کارتن خوابی در سطح خاورمیانه به شمار می رود. هزاران کارتن خواب معتاد دراقصی نقاط این شهر بدون این که سقفی بالای سرشان باشد سر بر بالین می نهند و بسیاری از آنها نیز در زمستان های شدید جان می سپارند. بدون این که احدی خبری از مرگ ایشان داشته باشد.

به گزارش گوناز تی وی، سیاست های مرکز گرا و فارس محور رژیم اسلامی ایران باعث شده تا شهری همچون تهران به عنوان مرکز اصلی جاذب جمعیتی در جغرافیای ایران مطرح گردد. جمعیتی که عمدتا متشکل از ملل غیر فارس بوده و به دلیل نبود حداقل امکانات در سرزمینشان به تهران کوچ کرده اند. بسیاری از این افراد جویای کار به مرور زمان به بلای اعتیاد دچار شده و پس از این که دار و ندار خود را از دست می دهند به کارتن خوابی روی می آورند. در عین حال رژیم اسلامی ایران نیز هیچ کمکی به این افراد بی خانمان ارائه نمی دهد و بسیاری از این کارتن خوابها در زمستان ها جان خود را در خیابان های تهران از دست می دهند.

از تعداد دقیق کارتن خوابهای تهران آماری در دست نیست، پیش از این مسئولان استانداری تهران تعداد آنها را 10 تا 12 هزار نفر براورد کرده بودند اما بابک دين‌پرست معاون کاهش و مشارکت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران تیرماه امسال در یک همایش مربوط به معتادان تعداد معتادان کارتن خواب تهران را 28 هزار نفراعلام کرد.

طبق گفته های این مقام مسئول طي سال‌هاي 90 تا 92 مجموعاً 51 هزار و 800 نفر از معتادان کارتن خواب کشور در مراکز مربوط به آنها پذيرش شده‌اند که از اين تعداد 25 هزار و 600 نفر مربوط به استان تهران بوده است. او همچنین گفت سال 93 نيز هزار و 500 معتاد کارتن خواب به رقم 25 هزار و 600 نفر افزوده شد که رقمي حدود 28 هزار نفر را شامل می‌شود.

همه ساله در ایران و به خصوص شهر تهران با شروع فصل سرما و کاهش شدید دمای هوا تعدادی از کارتن خواب‌ها به دلیل سرمازدگی جان خود را از دست می دهند. اولین بار سال 1382 بود که اخبار مرگ و میر کارتن خوابها در تهران رسانه ای شد و جنجال بسیاری در پی داشت. یکی از روزهای زمستانی همان سال یکی از روزنامه ها در گزارشی از مرگ بیشتر از 40 کارتن خواب در یخبندان تهران خبر داد.

با وجود این اما مرگ کارتن خوابهای پایتخت در سالهای بعد متوقف نشد، دستکم با استناد به گزارش رسانه های رسمی در یک دوره سرمای شدید در زمستان سال 1388 مرگ 22 نفر از کارتن خوابها در شهر تهران به ثبت رسید، در زمستان سال 1389 نیز فوت 9 نفر کارتن خواب در تهران اعلام شد. این آمار را رسانه‌های رسمی به نقل از مقامات سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده اند.

 اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، در بخشی از سخنان خود با انتقاد از کسانی که جمع نشدن معتادان از سطح خیابان‌ها را دستمایه انتقاد به ناجا می‌دانند، گفت: هر بار معتادان را دستگیر می‌کنیم اما باز ر‌هایشان می‌کنندوی آمار معتادان بی‌خانمان را بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: همواره می‌گویند، ناجا (نیروی انتظامی) باید با این معتادان خیابانی برخورد کند و ما هم در این راستا این معتادان را دستگیر می‌کنیم؛ اما باز‌‌ رها می‌شوند. این در حالی است که با ایجاد اردوگاه‌ها، مراکز درمان و مراکز احیای معتادان می‌توانیم با این موضوع مقابله کنیماحمدی مقدم در ادامه راه مقابله با اعتیاد را اجتماعی کردن مقابله با مواد مخدر خواند و گفت: داوطلبان بسیاری در بخش اجتماعی هستند که حاضرند وقت بگذارند، هزینه کنند و در این بخش فعال باشند و هر یک به دلایلی انگیزه دارند و الان هم یکی از بخش‌های فعال ما سازمان‌های مردم نهاد است که باید تقویت شود

قرار است پانزده هزار تن دستگیر شده و بی‌رخ دادن فعل و انفعالی، بار دیگر‌‌ رها شوند تا به بی‌پناهی خود پی برده و در شب‌های سردِ پیش روی، جان به جان آفرین تسلیم کنند، حال آنکه باید به اردوگاه‌های ترک فرستاده شده و پس از پاک شدن از اعتیاد، مقدمات بازگشتشان به جامعه فراهم آید

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read