آخرین خبرها

ایران: سالانه بیش از صد هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ایران: سالانه بیش از صد هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران با ارائه مجوز به واردات انواع مواد غذایی آلوده از هند و چین به هیچ وجه سلامت عمومی جامعه را در نظر نگرفته است. این واردات که از سوی شرکت ها وابسته به سپاه پاسداران در قبال فروش نفت و یا کسب سود بیشتر صورت گرفته باعث افزایش میزان سرطان در سرتاسر جغرافیای ایران شده است. اکنون کارشناسان از سونامی سرطان در ایران یاد می کنند و از آن به عنوان یکی از مهمترین معضلات بخش سلامت یاد می کنند.

به گزارش گوناز تی وی، علاوه بر واردات انواع مواد غذایی آلوده، آلودگی شدید محیط زیست توسط انواع کود های شیمیایی، مصرف بنزین و گازوئیل بی کیفیت داخلی و نیز مشکلات روانی شهروندان نیز تاثیر زیادی در افزایش میزان ابتلا به سرطان داشته است. اما رژیم اسلامی ایران هیچ برنامه ای برای پیش بینی از این مساله اتخاذ نمی کند و بدین ترتیب بر میزان مبتلبایان به این بیماری می افزاید.

در این خصوص رييس انجمن آنکولوژي ايران در نهمين همايش کلينيکال آنکولوژي که روز چهارشنبه در محل کتابخانه ملي برگزار شد، گفت در کشورهاي پيشرفته بودجه دولت صرف بهداشت، درمان، پژوهش و آموزش مي شود و سرطان که بيماري هاي ديگر را نيز تحت الشعاع قرار مي دهد در جايگاه خاصي قرار دارد. در کشور ما نيز به سرطان اهميت داده مي شود اما مشکلات ديگري باعث مي شود تا مانند کاهش مرگ ومير در حوادث، سرطان کاهش نيابد. قوام نصيري افزود: 25هزار کشته بر اثر حوادث رانندگي در سال داشتيم در حالي که طبق آمار وزارت بهداشت در سال 89، 45هزارنفر سالانه به دليل سرطان فوت مي کنند و اين به معني دوبرابر کشته هاي حوادث است و با اينکه مسوولان مطلع هستند اما آنطور که شايسته است آن را مبناي کار قرار نمي دهند. رييس انجمن آنکولوژي ايران ادامه داد: اگر درمان هاي ضروري در مراحل ابتدايي انجام شود، از دستگاه هاي راديوتراپي به روز، داروهاي شيمي درماني مناسب و مراکز مجهز درماني و دولتي استفاده شود، ميزان مرگ ومير بر اثر سرطان به نصف کاهش مي يابد. وي گفت: نيروي انساني کافي براي کنترل سرطان در کشور وجود دارد اما آنچه که نياز داريم تجهيزات و داروهاي شيمي درماني مناسب است. قوام نصيري ادامه داد: داروهاي باکيفيت در دسترس است اما براي اينکه در سازمان هاي بيمه گر جا بگيرند و تعرفه داشته باشند، هنوز زمان لازم است. رييس انجمن آنکولوژي ايران ادامه داد: همچنين ثبت موارد بدخيم سرطان در کشور به خوبي انجام نمي شود و وزارت بهداشت بايد ثبت و تشکيل کميته موارد سرطاني بدخيم را جدي بگيرد. قوام نصيري گفت: همچنين دستورالعمل آموزشي آنکولوژي هشت سال است که در وزارت بهداشت معطل مانده و با اينکه وزير بهداشت قبلي آن را به امضا رساند اما معاونت آموزشي براي آن کاري نکرد و راديوتراپيست هاي ما نمي دانند که اجازه شيمي درماني دارند يا نه و آينده رزيدنت هاي ما مشخص نيست. وي افزود: اگر اين دستورالعمل مشکلي دارد، وزارت بهداشت مي تواند اعضاي انجمن را بخواهد و در مورد مشکل صحبت شود؛ البته نسبت به گذشته که مافياي شيمي درماني و داروهاي هندي و پاکستاني وجود داشت در امان هستيم اما بايد با جديت دنبال شود. قوام نصيري از تشکيل کميته شيمي درماني و ارايه داروهاي با قيمت مناسب به بيماران خبر داد و گفت: سرطان معده شايع ترين سرطان در کشور است اما نيمي از اين بيماران در مراحل پيشرفته مراجعه مي کنند. اظهارات محمدرضا قوام نصيري، رييس انجمن آنکولوژي ايران در شرايطي است که پيش از اين معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت عنوان کرده بود: 50درصد سرطان ها قابل پيشگيري است. اجراي برنامه استاندارد ثبت سرطان جمعيتي در تهران و 10 استان کشور جزو اولويت هاي مهم وزارت بهداشت است تا بتوانيم برنامه هاي کنترل سرطان در کشور را ارتقا دهيم. دکتر رضا ملک زاده ضمن ارايه گزارشي از آمار انواع سرطان ها در ايران اعلام کرد: يکي از مهم ترين موضوعات مهم در مورد بروز سرطان اين است که با افزايش سن متوسط جامعه، کنترل بيماري هاي واگير و افزايش عوامل خطر سرطان ها ميزان بروز سرطان در تمام دنيا در حال افزايش است. وي همچنين گفت: البته اين افزايش در کشورهاي در حال توسعه به مراتب بيشتر است. به طوري که طبق برآوردهاي صورت گرفته در 20سال آينده بايد منتظر افزايش 80درصدي رشد سرطان در کشورهاي در حال توسعه باشيم.

رئیس نهمین کنگره کلینیکال آنکولوژی ایران نیز با اعلام این که در حال حاضر بیش از نیم میلیون نفر در ایران سرطان دارند گفت که «بر اساس آمار به دست آمده، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر به شمار مبتلایان به سرطان در ایران افزوده می‌شود».

اسدالله علیدوستی روز چهارشنبه، ۱۶ مهر، در ادامه توضیح داد که «سرطان پس از بیماری‌های قلبی عروقی و حوادث سومین علت مرگ و میر در ایران است و چهارمین جایگاه را از نظر شمار مبتلایان در بین بیماری‌ها دارد، اما پیش‌بینی می‌شود در آینده نه چندان دور سرطان به دومین علت مرگ تبدیل شود

وی گفت: «در ایران ۵۰ درصد از سرطان‌های شایع مربوط به دستگاه گوارش است و از میان سرطان‌های دستگاه گوارش، سرطان معده شیوع بیشتری دارد

آقای علیدوستی با بیان این که «مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش هستند» افزود: «۳۵ تا ۴۰ درصد سرطان‌ها با تغییر روش زندگی قابل کنترل است و با کاهش آلودگی هوا، داشتن تغذیه مناسب و مراقبت‌های محیطی می‌توان از بروز آنها پیش‌گیری کرد

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read