آخرین خبرها

احمد شهید گزارشگرحقوق بشر: ۸۵۲ نفردر ایران طی یک سال اعدام شده اند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
احمد شهید گزارشگرحقوق بشر: ۸۵۲ نفردر ایران طی یک سال اعدام شده اند

Gunaz.tv

گونازتی وی: رژیم جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدنش اعدام مخالفانش را در دستور کار خود قرار داده است و پس از آن به بهانه های سرکوب مردم و ایجاد رعب و وحشت درجامعه برای ادامه ظلم های خود اعدامهای در ملأعام را درپیش گرفت که با وجود اعتراضات سازمانهای حقوق بشری همچنان ادامه دارد و هر روز بر تعداد اعدام شدنگان می افزاید. 

به گزارش گوناز تی وی، "احمد شهید" گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در جدیدترین گزارش خود از اول ژوییه ۲۰۱۳ تا آخر ژوئن ۲۰۱۴ (۱۰ تیر ۱۳۹۲ تا ۹ تیر ۱۳۹۳)، تعداد اعدام شدگان در ایران را۸۵۲ نفر اعلام کرده است.

آقای شهید، در ششمین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران، که برای بررسی در نشست اکتبر مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهیه شده، تصریح کرده که در شش ماهه اول سال ۲۰۱۴ (۱۱ دی ۱۳۹۲ تا ۹ تیر ۱۳۹۳) ۴۱۱ نفر اعدام شده‌اند که ۸ نفر آن‌ها هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند.

وی به افزایش وحشتناک تعداد اعدام شدگان اشاره کرده وگفته است:"تعداد اعدام در سال ۲۰۱۴ در حالی صورت گرفته که روند صدور احکام اعدام در ایران در یک دهه گذشته، رو به افزایش بوده و از ۹۹ مورد در سال ۲۰۰۴، به ۶۸۷ مورد در سال ۲۰۱۳ رسیده است".

احمد شهید در گزارش جدید خود افزایش آمار اعدام در ایران را هشدار دهنده توصیف کرده و خواستار توقف این روند شده است که در عین حال حذف مجازات اعدام برای ارتداد، کفر و جادوگری در چارچوب قانون مجازات اسلامی ایران را، که سال گذشته به مرحله اجرا گذاشته شده،را نیز مورد توجه قرار داده است.

در بخشی دیگر از گزارش آمده است که دولت جمهوری اسلامی ایران، چهار سال قبل ۱۳ پیشنهاد گروه کاری سازمان بین المللی حقوق بشر را در ارتباط با آزادی بیان قبول کرده است. از جمله این پیشنهادات، اصلاح قوانین برای رعایت حقوق مندرج در پیمان‌های بین المللی در زمینه آزادی مطبوعات و آزادی بیان، به ویژه برای منتقدان و اقلیت‌ها بوده است.

جمهوری اسلامی یران، چهار سال پیش در جریان مذاکرات خود با گروه کاری شورای حقوق بشر، قبول کرده بود که اعدام مرتکبان ارتداد، کفر و جادوگری و افراد زیر ۱۸ سال را مورد بررسی مجدد قرار دهد و به قوانین بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و پیمان حقوق کودک در ارتباط با مجازات اعدام احترام بگذارد.

وی همچنین در گزارش خود افزوده است:"با وجود اظهارنظرهای مثبت برخی از مقام‌های دولتی ایران در حمایت از آزادی مطبوعات، ولی اعمال محدودیت‌های گسترده در مورد آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات همچنان ادامه دارد". احمد شهید گزارشگرحقوق بشرگفته است:"در زمان تنظیم گزارش (مرداد ماه گذشته) حداقل ۳۵ روزنامه نگار در زندان بوده و بسیاری از دیگر روزنامه نگاران ایران در معرض تهدید، بازجویی و کنترل قرار داشته‌اند". دربخش دیگری از گزارش وی به حمله ماموران به بند ۳۵۰ زندان اوین و ضرب و شتم زندانیان این بند در فروردین ماه گذشته، یادآوری کرده که در میان مضروب شدگان، جمعی از روزنامه نگاران زندانی نیز وجود داشته‌اند.

در بخش‌های دیگری از گزارش، رواج اعتراف گیری تحت شکنجه، فشار بر وکلای زندانیان و ادامه نقض حقوق اساسی زنان، فعالان مدنی و اقلیت‌های مذهبی، قومی و جنسی درایران مورد انتقاد احمد شهید گزارشگرحقوق بشر در ایران قرار گرفته است.

گونازتی وی

S.N

 

اخبار منتخب

Most Read