آخرین خبرها

وضعیت کودکان کار ایران تنها نسبت به افغانستان بهتر است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
وضعیت کودکان کار ایران تنها نسبت به افغانستان بهتر است

Gunaz.tv

گونازتی وی:شرایط اقتصادی بد و نابسامانی خانواده ها ، بدسرپرستی و معضلات و آسیبهای اجتماعی در ایران باعث شده که ۶۰ درصد کودکان کار و خیابان نان آور خانواده خود باشند و یا اینکه به کمک والدین خود بیایند این درحالی است که این موضوع نیز براساس قوانین بین المللی کار درست نیست و کودک زیر ۱۸ سال نباید کار کند.

 به گزارش گونازتی وی، آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان اولین  باردر ایران در دولت نهم مطرح و به تصویب رسید و قرار بر این بود که با همکاری دستگاهها و ارگانهای ذیربط در زمینه جمع آوری و ساماندهی این کودکان، اقدامات مثبت و مهمی انجام شود اما طی ۹ سال گذشته هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد و تنها دو جلسه برگزار شد.

دولت جدید نیز در سال گذشته یک جلسه و امسال نیز دومین جلسه خود را با حضور نمایندگان و فعالان حوزه کودکان کار و خیابان انجام داد و در نهایت قرار شد آیین نامه مورد بازنگری قرار گیرد.

کارشناسان براین باورند که تدوین آیین نامه اصلی چندین ماه زمان برده و از نظر تمامی فعالان و کارشناسان متخصص نیز در آن استفاده شده و دیگر نیازی به بازنگری مجدد و اتلاف چند ماه زمان دیگر ندارد و این کار بازگشت به نقطه صفر بوده و بیهوده است.

سازمان بهزیستی براساس آیین نامه موجود باید زمینه نگهداری و آموزش این کودکان را برعهده گیرد.

این سازمان کودکانی را که جمع آوری و نگهداری می شود براساس قانون کودکانی را که دارای سرپرست هستند مدتی پس از نگهداری به خانواده هایشان باز می گردانند.

براساس آمارهای سازمان بهزیستی ۷۵ درصد کودکان کار و خیابان دارای سرپرست هستند و برهمین اساس نمی تواند مدت زیادی این کودکان را نگه داشت و مجددا با بازگشت به خانواده درصد زیادی از آنان به خیابان باز می گردند و این چرخه باطل ادامه پیدا می کند.

مدیر کل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی به تحقیقی که در مورد کودکان خیابانی انجام شده اشاره و عنوان کرد که تحقیقات نشان می دهد حدود ۳۰ درصد از کودکان کار و خیابانی به مدرسه نمی روند همچنین حدود ۳۱ درصد کودکان خیابانی ۶ تا ۱۱ سال و ۹ درصد نیز زیر ۶ سال سن دارند .

این آمارها نشان دهنده این است که سیستم آموزشی رژیم جمهوری اسلامی ایران نتوانسته زمینه تحصیل  این کودکان را در مراکز آموزشی فراهم کند و با توجه به اینکه درصد زیادی از این کودکان در سن مدرسه قرار دارند به همین دلیل مسولان نهادهای مربوطه امکان را برای کودکان کار و خیابان فراهم نمی کنند.

کار در خیابان و محیط های نآمن و پنهانی برای کودکان باعث بروز آسیبهای اجتماعی زیادی مانند اعتیاد، بزه و ... می شود که این موارد در بزرگسالی مشکلات زیادی را برای آنان فراهم می کند بطوریکه در صورت عدم رفع این مشکلات پیامدهای ناگواری ایجاد خواهد شد و البته برخی از این کودکان نیز در دام باندهای خلافکار مافیایی گرفتار می شوند که در صورت شناسایی بهزیستی به تنهای نمی تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد.

گونازتی وی

S.N

اخبار منتخب

Most Read