آخرین خبرها

اعتراف یک نماینده مجلس به اسفناک بودن امکانات درمانی آذربایجان غربی

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اعتراف یک نماینده مجلس به اسفناک بودن امکانات درمانی آذربایجان غربی

Gunaz.tv

گوناز تی وی:  سیستم مرکزگرا و ضد آذربایجانی رژیم اسلامی به بی عدالتی های خود در توزیع اعتبارات و سرمایه گذاری ها در آذربایجان جنوبی ادامه می دهد. این بی عدالتی ها در زمینه های مختلف و عرصه های گوناگون، زندگی تورک های آذربایجان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده است. از جمله این بی عدالتی ها در رابطه با بخش بهداشت و درمان می باشد. منطقه غرب آذربایجان نیز مستثنی از این بی عدالتی ها نبوده و همواره بیماران آن از کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و نیز نازل بودن کیفیت خدمات ارائه شده، گلایه مند بوده اند. ریشه این نارضایتی نیز فرسوده بودن بیمارستانهای غرب آذربایجان در کنار کمبود امکانات درمانی است که حتی بعضا جان بیماران را نیز در معرض تهدید قرار داده است.

به گزارش گوناز تی وی، قدیمی بودن ساختمان بیمارستان های آذربایجان غربی به ویژه اورمیه و عدم اجرای طرحهای احداث و نوسازی واحدهای موجود،از جمله مشکلات چندین ساله بیمارستانها و مراکز درمانی استان است که همچنان مورد اعتراض مردم و فعالان عرصه سلامت است. مهمترين مشكل حوزه بهداشت و درمان آذربايجان غربي زير ساخت هاي قديمي بيمارستان ها است. عدم تخصیص اعتبارات نوسازی نیز مزید بر علت مشکلات شده و داد نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان بهداشتی را در آورده است.

عابد فتاحی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به جایگاه بهداشت آذربایجان غربی نسبت به سایر استان ها گفته: شاخص ها و فرایندهای بهداشتی استان ما از نظر اجرایی خوب است و تنها مشکل ما مربوط به زیرساخت های فیزیکی و بیمارستان های فرسوده است.

وی اظهار کرد:  آذربایجان غربی جز استان هایی است که با عدم کمبود پزشک مواجه است و در برخي مناطق مي توان ادعا كرد كه از لحاظ پزشك عمومي و حتي متخصص نيز اشباع است.

نماينده مردم اروميه افزود: در بين بيمارستان هاي مركز استان بجز بيمارستان قلب كه تازه تاسيس است بقيه بيمارستانها از لحاظ قدمت و ساخت بسيار قديمي هستند و برخي هانيز اصلا بيمارستان نبودند و پس از تغيير كاربري به بيمارستان تبديل شده اند.

وي با اشاره به روند پروژه بيمارستان شهيد بهشتي اظهار كرد: اين بيمارستان به دليل مكان يابي نامناسب آن تعطيل شده و قرار است در محل ديگري براي آن در نظر گرفته شود.

رسول خضری، عضو كميسيون بهداشت و درمان و نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت و گو با خبرنگار گفت: آذربایجان غربی از نظر وضعيت پزشكي و درماني در وضعيت اسفناكي به سر مي برد.

وی اظهار کرد: كمبود تخت هاي بيمارستاني موجب شده است تا پذيرش بيماران با نوبت دهي هاي طولاني در بيمارستان ها انجام شود.

نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين موضوع موجب آزردگي روحي و جسمي بیماران مي شود كه در صورت دارا بودن تمكن مالي با مراجعه به ساير استان هاي كشور مورد معالجه قرار مي گيرند و در غيراينصورت بايد تا زمان پذيرش تحمل كنند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اورمیه نیز در گفت و گویی با خبرنگاران درباره مشکل کمبود پزشک در اورمیه گفت: "معضل کمبود پزشک تعدادی از مراکز درمانی و بهداشتی استان به ویژه اورمیه را دچار مشکل کرده و آنها را به تعطیلی می‌کشاند."

پیام نوزاد امروز شنبه 26 بهمن ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران محلی اظهار داشت: "با معضل کمبود پزشک در مناطق مختلف استان به طور خاص در اورمیه و روستاهای اطراف روبه‌ رو‌ هستیم."

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی برای رفع این مشکل چه اقدامی انجام می‌دهد، گفت: "مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در حد امکانات و مقدورات برای رفع این نیاز فعالیت می‌کنند، به طوری که راه‌های مختلف برای تامین پزشک به اجرا در‌ می‌آید."

این پزشک با اشاره به اینکه محل خدمت پزشکان طرحی در تهران تعیین و تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: "به همین دلیل تعدادی از پزشکان عمومی آذربایجان غربی در استان‌های همجوار خدمت می‌کنند."

وی خاطرنشان کرد: "یک قشر دیگر برای خدمت در استان و زیرمجموعه معاونت بهداشتی استان معرفی می‌شوند، ولی آنها نیز در ارومیه نمانده و در شهرهای جنوب و شمال استان خدمت می‌کنند، بنابراین مرکز استان با کمبود شدید پزشک روبه‌رو است."

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اورمیه با اشاره به اینکه در ارتباط با دسترسی به پزشک، مرکز استان نسبت به سایر مناطق محتاج‌تر است، خاطرنشان کرد: "کمبود پزشک به بسته شدن درمانگاه‌ها منجر شده، چندین مرکز بهداشتی و درمانی در استان بدون پزشک است."

نوزاد خاطرنشان کرد: "برای رفع این معضل در اورمیه به تقسیم پزشک و افزایش فشار بر روی کادر پزشکی اقدام شد، به همین دلیل معاونت بهداشتی با تصور اینکه نیازی در ارومیه وجود ندارد، پزشکان این شهرستان را در سایر مناطق به کار می‌گمارد."

وی اظهار داشت: "با وجودی که پزشک زیادی وجود دارد ولی با کمبود زیادی هم روبه‌رو هستیم،که باید برای رفع این معضل گام برداشته شود."

علاوه بر مشکلات مذکور، برخی از شهرها از جمله شهر خوی با معضل بزرگی به نام بیمارستان های نیمه کاره مواجه اند. خوی دارای دو بیمارستان نیمه تمام است که سال هاست عملیات احداث آن ها به اتمام نرسیده است.

غلامحسین عماری فرماندار خوی درباره روند احداث این دو بیمارستان به خبرنگاران گفت: "بیمارستان 160 تخت خوابی با پیشرفت 56 درصد و بیمارستان آیت الله خویی با پیشرفت 50 درصد روبه رو هستند."

عماری می افزاید: "بیمارستان مرحوم آیت الله خویی قبلا به دست خیرین شهر در حال اجرا بود که بر اساس توافق‌نامه‌ای، ادامه احداث آن به دولت واگذار شده است."

وی می‌گوید: "هم اینک کار احداث این بیمارستان نیاز به تخصیص بودجه ملی دارد."

همچنین بنابر اعلام فرماندار خوی کارفرمای بیمارستان 160 تخت خوابی این شهر اداره راه و شهرسازی است و کارفرمای بیمارستان مرحوم آیت الله خویی نیز به دست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی واگذار شده است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read