آخرین خبرها

قوشاچای: 70 درصد اشتغال مردم از راه کشاورزی است/80 درصد اراضی زراعی در طرح "نکاشت" قرار دارند!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
قوشاچای: 70 درصد اشتغال مردم از راه کشاورزی است/80 درصد اراضی زراعی در طرح "نکاشت" قرار دارند!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: دولت روحانی بالاخره برای نجات دریاچه اورمیه درصدد انجام اقدامی عملی بر آمده است. اما این اقدام عملی، از همین ابتدا با مخالفت های فراوان مردم و نیز کارشناسان روبرو شده! چرا که روحانی به جای آزاد کردن آبهای ذخیره شده در پشت سدها به دنبال محدود کردن کشاورزی در اطراف این دریاچه است. این طرح که از آن به عنوان طرح نکاشت یاد می شود، می تواند اندک پویایی اقتصاد کشاورزی آذربایجان جنوبی را نیز از بین ببرد. این در حالی است که میلیاردها متر مکعب آب در پشت سدهای حوزه آبریز دریاچه اورمیه ذخیره شده و بخش اعظمی از آن نیز در گرمای سوزان تابستان تبخیر شده و به هدر رفت. اما دولت روحانی به جای اقدامات کم هزینه انگار کمر همت به نابودی کشاورزی آذربایجان جنوبی بسته است.

به گزارش گوناز تی وی، براساس طرح نکاشت، دولت بخشی از زمین‌های زراعی حوزه جیغاتی (زرینه‌رود) را در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی اجاره می‌کند و در آنها چیزی کشت نخواهد شد تا آبی که تاکنون صرف آبیاری این زمین‌ها می‌شد، به دریاچه اورمیه برسد.

گزارش شده است که اجرای این طرح از آبان ماه (حدود یک ماه دیگر) شروع خواهد شد.

گفته می‌شود که این طرح به طور موقت و برای سه سال اجرا خواهد شد و دولت، خسارت ناشی از کشت نشدن زمین‌های تحت اجاره‌اش را به صاحبان آنها خواهد داد.

این طرح تاکنون واکنش های فراوانی را به دنبال داشته است. در یکی از این واکنش ها فرماندار قوشاچای (میاندوآب) گفته: ۷۰ درصد اشتغال مردم قوشاچای از راه کشاورزی است که با تعطیل شدن این حوزه آسیب‌های بسیاری به حوزه کشاورزی و باغی وارد می‌شود.

سیف‌الله مطلبی اظهار داشت: ۸۱ درصد از اراضی باغی و زراعی قوشاچای در طرح نکاشت قرار گرفته است.

وی نقش رودخانه جیغاتی (زرینه‌رود) را در زندگی مردم قوشاچای اساسی دانست و افزود: با بررسی‌های صورت گرفته مشاهده شده که ۴۲ درصد آب مورد تامین کشاورزان و باغداران از جیغاتی است.

فرماندار قوشاچای تصریح کرد: مردم برای انتقال آب به دریاچه اورمیه مخالفتی ندارند ولی برای محدودیت کاشت و اجرای طرح نکاشت که بیشترین اراضی نیز در قوشاچای قرار گرفته، اعتراض دارند.

مطلبی بیان داشت: موضوع نکاشت و محدودیت کشت در قوشاچای آثار زیانباری مانند مهاجرت مردم به شهرها، بیکاری، عدم وجود اشتغال جدید و در نهایت افزایش بزهکاری را به دنبال دارد.

این مسئول با بیان اینکه شهرستان قوشاچای قبل از خشک شدن دریاچه اورمیه نیز با کمبود آب مواجه بود، تصریح کرد: با روند محدودیت کشت و انتقال آب جیغاتی به دریاچه اورمیه کم‌آبی تشدید می‌شود.

وی گفت: با اجرای طرح نکاشت در این شهرستان، تمام صنایع وابسته به کشاورزی، زراعی، باغی و دامی تعطیل شده و واحدهای تولیدی وابسته به کشاورزی نیز راکد می‌شوند.

مطلبی یادآور شد: ۷۰ درصد اشتغال مردم قوشاچای از راه کشاورزی است که با تعطیل شدن این حوزه آسیب‌های بسیاری به حوزه کشاورزی و باغی وارد می‌شود.

فرماندار قوشاچای اضافه کرد: به دلیل اینکه اشتغال وابسته به صنعت در شهرستان قوشاچای بسیار اندک بوده این امر موجب تعطیلی برخی از کارخانه‌ها از جمله کارخانه پتروشیمی قوشاچای شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه برای اجرای طرح نکاشت باید همه جوانب را در نظر گرفت، افزود: کارشناسان و مسئولان باید تمام جوانب را سنجیده و سپس به عدم کشت کشاورزان اقدام کنند.

وی متذکر شد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که مدیران و مسئولان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح نکاشت و محدودیت کشت نیز جلسه‌ای برگزار کرده و آنان را از وضعیت موجود آگاه و با همفکری تصمیم‌گیری کنند.

گفتنی است بنا به اعلام کارشناسان، تاکنون بیش از 98 درصد از مساحت دریاچه اورمیه خشکانده شده و اگر که تا دو سال دیگر اقدام عملی برای نجات این دریاچه صورت نگیرد و تغییری در وضعیت موجود روی ندهد، دیگر تا ابد نمی توان این دریاچه را احیا نمود.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read