آخرین خبرها

معاون استاندار آذربایجان شرقی: اگر تا دو سال دیگر دریاچه اورمیه احیا نشود، دیگر هیچ گاه احیا نخواهد شد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 معاون استاندار آذربایجان شرقی: اگر تا دو سال دیگر دریاچه اورمیه احیا نشود، دیگر هیچ گاه احیا نخواهد شد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: در حالی که اخیرا یکی از اساتید دانشگاه اعلام کرده بود که تنها 2 تا 3 درصد از حجم آبی دریاچه اورمیه باقی مانده است، معاون استاندار آذربایجان شرقی نیز معتقد است اگر تا دو سال دیگر هیچ اقدامی در راه نجات دریاچه اورمیه صورت نگیرد، این دریاچه دیگر به هیچ وجه ممکن احیا نخواهد شد.

به گزارش گوناز تی وی، دولت روحانی هیچ اقدام عملی برای نجات دریاچه اورمیه انجام نمی دهد.  این دریاچه در حال خشکیدن کامل است. آب های ذخیره شده در پشت سدها هر روز تبخیر شده و به هدر می روند و تاثیری در کشاورزی منطقه نیز ندارند. در صورت تداوم وضعیت موجود و عدم اقدام عملی در آینده نزدیک، دیگر تا ابد نمی توان این دریاچه را احداث نمود. این مساله را معاون استاندار آذربایجان شرقی نیز خاطر نشان می کند.

در این رابطه معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی گفته که ستاد احیای دریاچه ارومیه دو سال زمان برای تثبیت وضعیت این دریاچه و جلوگیری از مرگ آن تعیین کرده است که اگر این فرصت را از دست بدهیم دیگر هیچ تلاشی موثر نخواهد بود.

سعید شبستری ظهر امروز هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی به منظور بررسی سند تدبیر توسعه استان در بخش زیربنایی و بحث و تبادل نظر در خصوص برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه، بحث دریاچه ارومیه را یک بحث ملی عنوان کرد و اظهار کرد: همه مسئولان باید در این زمینه احساس مسوولیت کنند و اگر هم اختلاف نظری در خصوص برنامه‌ها وجود دارد در مرحله عملیاتی باید با هماهنگی و همکاری عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید مردم نسبت به ضرورت برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه توجیه شوند، افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه دو سال زمان برای تثبیت وضعیت این دریاچه و جلوگیری از مرگ آن تعیین کرده است که اگر این فرصت را از دست بدهیم دیگر هیچ تلاشی موثر نخواهد بود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه از سیاست‌های راهبردی دولت است، افزود: مسؤلان موظف به اجرای برنامه‌های دولت در این راستا هستند.

وی نتیجه‌ بخش بودن برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه را نیازمند به صحنه آمدن مردم و مسؤلان دانست و گفت: همکاری و هماهنگی همه بخش‌ها ضروری است.

پورمهدی با اشاره به تصویب انتقال 500 میلیون متر مکعب آب به زرینه‌رود و محدودیت کشت آبی در حوضه دریاچه ارومیه، گفت: این اقدامات اولین قدم برای حفظ و تثبیت وضعیت موجود دریاچه است و بقیه اقدامات مانند تکه‌های پازل باید مرحله به مرحله انجام شود.

از سوی دیگر گفته می شود دولت مرکزی ایران مقدمات اجرای طرحی را با عنوان "طرح نکاشت" برای جلوگیری از ادامه روند خشک شدن دریاچه ارومیه فراهم کرده است.

براساس این طرح، دولت بخشی از زمین‌های زراعی حوزه زرینه‌رود را در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی اجاره می‌کند و در آنها چیزی کشت نخواهد شد تا آبی که تاکنون صرف آبیاری این زمین‌ها می‌شد، به دریاچه ارومیه برسد.

گزارش شده است که اجرای این طرح از آبان ماه (حدود یک ماه دیگر) شروع خواهد شد.

گفته می‌شود که این طرح به طور موقت و برای سه سال اجرا خواهد شد و دولت، خسارت ناشی از کشت نشدن زمین‌های تحت اجاره‌اش را به صاحبان آنها خواهد داد.

دولت ایران گروه ویژه‌ای را تحت عنوان "ستاد احیای دریاچه ارومیه" مسئول پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه و جلوگیری از ادامه روند خشک شدن آن کرده است و "طرح نکاشت" یکی از ۲۶ مصوبه این ستاد است.

به نظر می رسد این طرح نیز در ادامه طرح های ضد آذربایجانی رژیم اسلامی ایران است که در نهایت به از بین رفتن کشاورزی منطقه منجر خواهد شد چرا که طرح نکاشت به جای حمایت از دریاچه اورمیه و یا کشاورزی منطقه در اصل نابودی آن را در هدف گرفته است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read