آخرین خبرها

ایران:رشد 6.3 درصدی مرگ و میر ناشی از اعتیاد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ایران:رشد 6.3 درصدی مرگ و میر ناشی از اعتیاد

Gunaz.tv

گوناز تی وی:رژیم جمهوری اسلامی ایران که با سوء مدیریت شدید در امور اقتصادی و... مواجه است با سوق دادن جمعیت به سوی فقر و گرسنگی در گذر زمان ناهنجاری های مختلف و پرشماری را به جامعه ایران تحمیل کرده است.بالا رفتن آمار معتادان و همچنین مرگ و میر ناشی از اعتیاد تنها یکی از نتایج سوء مدیریت در دولت ایران می باشد.

به گزارش گوناز تی وی، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران ضمن اعلام اینکه مرگ و میر ناشی از اعتیاد در پنج ماهه اول سال 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.3 درصد رشد داشته است، گفت:"طی پنج ماه اول امسال 1188 نفر جان خود را بدلیل اعتیاد و مصرف موادمخدر از دست دادند."

وی افزود: آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد در سال 84 که اوج مرگ و میرها بود به روزانه 12 نفر می‌رسید."

دین پرست در ادامه با بیان اینکه علی‌رغم همه جان‌فشانی‌ها و تلا‌ش‌ها اما باز هم کف خیابان رضایت عمومی از مبارزه با موادمخدر وجود ندارد، گفت:" بازدارندگی و کاهش تقاضای موادمخدر در اولویت چرخه مبارزه قرار بگیرد. تا زمانی که تغییر نگرش ایجاد نشود، کاری از پیش نمی‌رود."

وی افزود:"براساس آخرین مطالعات شیوع‌شناسی موادمخدر در سال 90، یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور داریم که البته تصور می‌کنم آمارها بیش از این است. در مقابل این آمار 76 میلیون نفر افراد سالم در کشور داریم و وظیفه صیانت، حمایت و محفاظت از این افراد سالم برعهده کمیته فرهنگی مبارزه با موادمخدر است. این کمیته باید در راستای کاهش شیب شیوع اعتیاد گام بردارد."

وی بر ضرورت کنترل عوامل موثر در گرایش افراد به موادمخدر تاکید و عنوان کرد:" براساس مطالبات شیوع‌شناسی که در سال 90 انجام شد، 4 عامل اول موثر در گرایش افراد به موادمخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفریح و رفع مشکلات روحی و روانی است."

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: این در حالی است که نمایندگان وزارتخانه‌ها در استان‌ها از ما گلایه می‌کنند که برای اجرای سند اعتبار ندارند. معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه در تبیین مضرات و هشدارهای مربوط به منع مصرف موادمخدر در کشور ایران با مشکل مواجهیم، با طرح این پرسش که چرا هرچه هشدار می‌دهیم باز هم موادمخدر مصرف می‌شود؟ گفت:"آیا مصرف موادمخدر مربوط به عدم آگاهی است یا از عدم باور نشات می‌گیرد؟ ما در بیان واقعیت‌های مربوط به اعتیاد، دچار افراط و تفریطیم و منطقی با آن برخورد نمی‌کنیم. من از برخی از زندان‌ها و مراکز اقامتی که دیدار می‌کنم، همانند دبیرستان‌های پسرانه هستند و متاسفانه جوان‌ها را می‌بینیم که گرفتار اعتیاد شدند."

لازم به ذکر است که بیکاری به عنوان یکی از عوامل مهم افزایش اعتیاد میان جوانان در ایران،یکی از معظلاتی است که نیروی فعال در جغرافیای موسوم به ایران با آن دست و پنجه نرم میکنند.حکومت ایران درآمد حاصل از نفت را صرف اهداف تروریستی خود در منطقه میکند در حالی که میلیونها جوان در ایران امکان اشتغال نمی یابند. گرچه مقامات ایران تمایلی به ارائه آمار صحیح در مورد میزان بیکاری نداشته و آمارهای ارائه شده را نیز با تحریف تعریف بیکاری کمتر از میزان واقعی نشان می دهند لکن بسیاری از آمارهای غیر رسمی در ایران حاکی از آن است که نیمی از جوانان شغل نداشته و بیکارند و این مسئله به تنهایی زمینه ساز اعتیاد و ناهنجاری های دیگر اجتماعی است .

گفتنی است فقر اقتصادی و فرهنگی نیز در پی سیاستهای نادرست حکومت از دلایل گسترش اعتیاد در جامعه است. گرایش به مواد مخدر صنعتی و وفور این گونه مواد در جامعه، جوانان را به سمت مصرف این گونه مواد سوق داده استاز طرف دیگر بسیاری معتقدند که اصلی ترین دلیل گسترش اعتیاد در ایران ورود سپاه پاسداران به این حوزه است. قاچاق مواد مخدر به دلیل اینکه بکی از سود آورترین تجارتها می باشد از طرف سپاه پاسداران کنترل شده و از این طریق نیروهای سپاهی ثروت هنگفتی را از آن خود کرده اند.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read