آخرین خبرها

حدود 100 هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در ایران وجود دارد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
حدود 100 هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در ایران وجود دارد

Gunaz.tv

گوناز تی وی:یکی از دستاوردهای رژیم اسلامی ایران در سه دهه اخیر افزایش شدید بیماران سرطانی و در دهه اخیر بیماران ایدزی می باشد که هر ساله با جهش قابل تاملی به تعداد آنان افزوده می شود.

به گزارش گوناز تی وی،مينو محرز، رئيس مرکز تحقيقات ايدز در ایران گفته است که تخمين زده می‌شود ۱۰۰ هزار نفر در ايران به بيماری ایدز مبتلا باشند.

خانم محرز گفته که "اعتياد به مواد مخدر به ويژه مواد صنعتی و روانگردان"، همچنان مهمترين عامل ابتلای ايرانی‌ها به بيماری ايدز است.

رئيس مرکز تحقيقات ايدز وزارت بهداشت ایران در عين حال گفته که آمارهای رسمی اين وزارتخانه، از شناسايی ۳۰ هزار مبتلا به ايدز در کشور ایران حکايت دارند.

تخمين‌های تازه از مبتلايان به بيماری ايدز در ايران در حالی منتشر می‌شود که ۱۴ شهريور، يک عضو کميته کشوری ايدز با اشاره به پيش‌بينی سازمان بهداشت جهانی درباره ابتلای ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در ايران به ايدز،گفته بود که حدود ۷۰ هزار نفر از آنها يا از ابتلای خود به اين بيماری خبر ندارند يا آن را پنهان می‌کنند.

مسعود مردانی افزوده بود:"بر اساس آمار ثبت شده حدود ۲۸ هزار مبتلا به ايدز در کشور وجود دارد. اين در حالی است که طبق تخمين‌های سازمان جهانی بهداشت، وجود ۸۰ تا ۹۰ هزار مورد ايدز اچ‌آی‌وی در کشور پيش‌بينی می‌شود".

مقايسه آمار آقای مردانی با آماری که خانم محرز ارائه داده، نشان می‌دهد که در کمتر از يک ماه، دو هزار نفر به طور رسمی و دست کم ۱۰ هزار نفر به طور غير رسمی به تخمین‌ها در مورد تعداد مبتلايان به بيماری ايدز در ايران افزوده شده است.

پیش تر رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران اعلام کرده بود "ایدز در افراد زیر ۳۰ سال و در مردان بیشتر دیده شده و در زنان نیز در حال افزایش است و اگر در این‌باره فکر اساسی نشود تعداد نوزادانی که با ایدز متولد می‌شوند هر روز بیشتر خواهند شد".

وی پیش تر  با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی و آموزش به مخاطبان برای پیشگیری از انتقال ایدز از طریق تماس جنسی افزود:" وقتی سن ازدواج بالا می رود و از آمار طلاق هم رو به افزایش است به تبع تماس جنسی محافظت نشده نیز افزایش یافته و در نتیجه شیوع موارد ابتلا به بیماری ایدز از طریق این شکل از تماسهای جنسی شدت می یابد".

بررسی راههای انتقال این ویروس نشان می دهد که از سال 1365 تاکنون در ایران حدود 69 درصد ازطریق استفاده از سرنگ آلوده بصورت مشترک و 12.5 درصد نیز از طریق روابط جنسی محافظت نشده مبتلا شدند. در حالیکه این راههای انتقال درمیان کسانی که فقط در سال 1390 مبتلا شدند زنگ خطر را نشان می دهد. یعنی اگر از میان کل افراد شناسایی شده تاکنون حدود 69 درصد از طریق سرنگ آلوده بوده، در سال 91 این آمار به 52 درصد کاهش پیدا کرده است و روابط جنسی محافظت نشده از 12.5به حدود 37 درصد افزایش پیداکرده است.

گفتنی است کارشناسان و پژوهشگران در زمینه بیماری ایدز برآورد میکنند که تنها ۲۵ درصد موارد ابتلا به ویروس HIV در ایران شناسایی شده‌اند و تنها ۲۵ درصد مبتلایان به این ویروس به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. به نظر این کارشناسان، ۷۵ درصد مبتلایان از ابتلای خود به بیماری آگاه نیستند.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read