آخرین خبرها

هفتمین دور مذاکرات اتمی بدون نتیجه پایان یافت

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
هفتمین دور مذاکرات اتمی بدون نتیجه پایان یافت

Gunaz.tv

گوناز تی وی: اگرچه رژیم اسلامی ایران تاکنون صدها میلیارد دلار در راه برنامه اتمی خود صدف کرده و هزینه های فراوانی را بر دوش مردم تحمیل نموده است، اما با این وجود تحریم های سنگین غرب باعث شد تا این رژیم پای میز مذاکرات با غرب بنشیند و از بسیاری از خواسته هایش نیز صرف نظر کند. این مذاکرات در حالی هفتمین دور خود را نیز پشت سر گذاشته که هنوز به نتیجه ملموسی ختم نشده است.

به گزارش گوناز تی وی، هفتمین دور مذاکرات جامع اتمی که از ۱۰ روز پیش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شده بود، 'بدون نتیجه ملموس' پایان یافته اما رسانه ها به نقل از مقام ها و مذاکره کنندگان اتمی می‌گویند به حصول توافق با ایران ظرف چند هفته آتی امیدوارند.

پیش از این احتمال داده می شد که نشست وزرای خارجه گروه ۱+۵ و ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود اما به گفته دیپلمات ها به دلیل مهیا نشدن شرایط، و پیشرفت اندک در مذاکرات، این نشست برگزار نشد.

ظرفیت غنی‌سازی ایران طی هفته‌های گذشته بارها به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف میان این کشور و طرف‌های مذاکره در گروه ۵+۱ اعلام شده است. تاکنون پیشنهادهای فراوانی به ایران در رابطه با فعالیت های اتمی اش ارائه شده اما  توافقی رسمی در مورد پشنهادهای مطرح شده در رسانه‌ها حاصل نشده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در رابطه با این مذاکرات نوشت: علی‌رغم حضور مقامات ارشد رژیم ایران و شش قدرت جهانی در نیویورک، مذاکرات ۱۰ روزه بین دیپلمات‌ها نتوانست به پیشرفتی محسوس دست یابد.

این روزنامه نوشت: علی‌رغم مذاکرات بین جان کری، وزیر خارجه آمریکا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه رژیم ایران و کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هیچ نشانه واقعی دال بر تحرک، چه رسد به گشایش، مشاهده نشده است.

نیویورک تایمز با اشاره به درخواست رژیم ایران برای داشتن ده‌ها هزار سانتریفیوژ جهت تولید سوخت مورد نیاز رآکتور هسته‌ای بوشهر نوشت: این امر دارای صرفه اقتصادی نیست و از طرف دیگر رژیم ایران به چنین ظرفیتی نیاز ندارد، روسیه سوخت مورد نیاز این رآکتور را تولید کرده و می‌تواند در آینده نیز این کا را انجام دهد.

در جریان نشست نیویورک، دو دور مذاکره میان وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم برگزار شد. در آخرین دور این مذاکرات که جمعه شب برگزار شد، طرف ها بعد از دو ساعت رایزنی نتوانستند راه حلی برای رفع اختلاف نظرها پیدا کنند.

عباس عراقچی، از مذاکره کنندگان ارشد اتمی گفته که در هیچ یک از موضوعات اصلی در مذاکرات نیویورک توافق حاصل نشد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هم که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت، گفته بود که "پیشرفت‌های کمی" در مذاکرات به دست آمده و برای حل این پرونده، دو طرف باید "تصمیم‌های شجاعانه" بگیرند.

همچنین جمعه چهارم مهر ماه (به وقت آمریکا) نیویورک بار دیگر محل دیدار محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و ایالات متحده بود. برای دومین بار کاترین اشتون، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، نیز در این دیدار که به گفته وزارت خارجه آمریکا دو ساعت طول کشید، حضور داشته است.

در حالی‌که وزیران خارجه ایران و آمریکا، همراه نماینده ارشد اتحادیه اروپا، دومین دیدار سه‌جانبه خود را برگزار و درباره برنامه اتمی تهران مذاکره کرده‌اند، یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفته است تنها چند هفته از مذاکرات باقی مانده و «فاصله‌ها همچنان جدی است».

این در حالیست که حسن روحانی عصر جمعه در یک کنفرانس خبری در نیویورک اعلام کرد: جمهوری اسلامی فعاليت هسته ای را متوقف نمی کند و غنی سازی اورانیوم در ايران ادامه می يابد

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد بر سر برخی مسایل کلیدی با رژیم ایران اختلافات جدی داریم.

وی افزود: ما هنوز امیدواریم در مهلت باقی مانده به توافق برسیم، ولی به نظر می رسد این کار خیلی سخت و دشوار باشد....با سایر کشورها درباره ادامه مذاکرات گفت‌وگو خواهیم کرد.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده در جمع خبرنگاران، نقل کرده است «ما همچنان به کار سختی که داریم، در هفته‌های آینده ادامه خواهیم داد».

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است می‌گوید «این مذاکرات پیچیده است و اگر نتوانیم راهی برای آن پیدا کنیم، نمی‌شود» تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر ماه) به توافقی جامع در مورد برنامه اتمی تهران دست پیدا کرد.

خبرگزاری فرانسه از این مقام ارشد دولت آمریکا نقل کرده است که آنچه لازم بود «خلاقیت» (در مذاکرات) بود؛ او تاکید کرده است که اختلافات همچنان بر سر غنی‌سازی اورانیوم و ظرفیت آن در ایران است.

به گفته این مقام آمریکایی اعضای شرکت‌کننده در مذاکره به پایتخت‌های خود بازگشته و پیش از آنکه در مورد دیدار بعدی تصمیم بگیرند، به «تحلیل» آنچه رخ داده می‌پردازند

در عین حال همزمان یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای رژیم ایران خبر لغو نشست وزیران خارجه کشورهای پنج بعلاوه یک با ظریف در نیویورک را تائید کرد.

از سوی دیگر وزير خارجه روسيه گفته: برغم اعلام فرانسه مبنی بر اينکه مذاکرات هسته ای در نیویورک پيشرفتی نداشته است اما وی در مورد اين مذاکرات بطور محتاطانه ای خوشبین است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که کمتر از دو ماه به پایان ضرب الاجل 24 نوامبر (سوم آذرماه) برای رسیدن به توافق با رژیم ایران باقی مانده است.

گوناز تی وی

 

R.C

اخبار منتخب

Most Read