آخرین خبرها

یک مقام محلی میزان اعتیاد به مواد مخدر را در آذربایجان جنوبی "طغیانی" عنوان نمود

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 یک مقام محلی میزان اعتیاد به مواد مخدر را در آذربایجان جنوبی "طغیانی" عنوان نمود

Gunaz.tv

گوناز تی وی: افزایش بحران های اقتصادی و به خصوص نرخ بیکاری بالا در کنار عدم اتخاذ سیاست های پیشگیرانه باعث شده تا بسیاری از جوانان آذربایجان جنوبی به مصرف مواد مخدر روی بیاورند. در این بین توزیع مواد مخدر از سوی باندهای قاچاق وابسته به سپاه پاسداران نیز خود عامل مهمی در شیوع این بحران اجتماعی شده است. مجموع این عوامل باعث افزایش تعداد معتادان به مواد مخدر در نقاط مختلف آذربایجان جنوبی شده است. این افزایش به حدی بوده که یکی از مقامات محلی از "طغیان" آمار معتادان به مواد مخدر در آذربایجان شرقی خبر داده است.

به گزارش گوناز تی وی، در حالی که تا همین چند سال گذشته آذربایجان جنوبی پایین ترین میزان معتادان را در سراسر جغرافیای منسوب به ایران داشت، اما اکنون اتخاذ این گونه سیاست های ضد آذربایجانی از سوی رژیم اسلامی باعث شده تا هر روز بر تعداد معتادان در آذربایجان شرقی افزوده شود. این در حالی است که  نهادهای مختلف رژیم نیز تنها به ارائه آمار و ارقام بسنده می کنند و در عمل هیچ فعالیتی در رابطه با پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر انجام نمی دهند.

در رابطه با این معضل که در حال تبدیل شدن به بحرانی بزرگ است، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفته که در آینده ای نزدیک کمپ های ترک اعتیاد طبق ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر احداث خواهد شد و قرار بر این است که مدیریت آن به بخش های غیردولتی واگذار شود.

 سعید شبستری،  در جلسه‌ی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به توجه ویژه‌ی دولت! به آسیب های اجتماعی، گفت: یکی از معضلات جامعه‌ی ما اعتیاد به مواد مخدر می باشد و به همین دلیل استاندار آذربایجان شرقی با جدیت تمام راهکار های حل مشکل اعتیاد را بررسی می کند و  بر روی این مسئله تاکید دارد.

در ادامه نیز احد حسینی، مدیر کل کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی، عنوان کرد: در گذشته کسانی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر می شدند بلافاصله از چرخه‌ی اشتغال حذف می شدند اما اکنون نگاه ها عوض شده است و ما سعی می کنیم زمینه را برای اشتغال معتادین در کارگاه ها فراهم کنیم. وی افزود: در بعضی از واحد های تولیدی نگاه مدیران نسبت به معتادین حذفی و اخراجی است و این امر به سود جامعه نیست و می تواند تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. وی با بیان اینکه طغیان مواد مخدر در استان نگران کننده است، بیان کرد: 32 درصد کارگران، 20.5 درصد افراد بیکار، 10 درصد رانندگان، 7 درصد کارکنان مشاغل خدماتی، 1.4 درصد دانش آموزان و 9/. درصد سربازان، معتادین استان آذربایجان شرقی را تشکیل می دهند و سهم افراد خانه دار در این بین 2.6 درصد است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی نیز گفت: بعضا در رویه‌ی های قضایی مبارزه با مواد مخدر آسان گیری می شود و این درست نیست، لذا باید قوانینی تصویب شود که عرصه را برای قاچاقچیان مواد مخدر تنگ تر کند تا بتوان آنان را نقره داغ کرد.

محمد علی نصرتی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  گفت: حجم کشفیات مواد مخدر در پنج ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 11 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: در این میان تعداد دستگیر شدگان به جرم توزیع، استفاده و یا حمل مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش پیدا کرده است که بر اساس همین گزارش تعداد دستگیرشدگان زن در آذربایجان شرقی نیز در حدود 64 درصد افزایش نشان می دهد. وی با بیان اینکه برخی خلاء های قضایی و اطلاعاتی وجود دارد، بیان کرد: بعضا در رویه‌ی های قضایی مبارزه با مواد مخدر آسان گیری می شود و این درست نیست، لذا باید قوانینی تصویب شود که عرصه را برای قاچاقچیان مواد مخدر تنگ تر تا بتوان آنان را نقره داغ کرد.

نصرتی با بیان اینکه میزان استفاده از مواد مخدر صنعتی روز به روز در کشور افزایش می یابد، گفت: 26 درصد معتادان استان، شیشه و 32 درصد، ماده مخدر شیشه با ترکیبی از سایر مواد مخدر استفاده می کنند که در مجموع می توان گفت بیش از 50 درصد معتادان استان از ماده مخدر صنعتی استفاده می کنند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خلاء بانک جامع اطلاعاتی مواد مخدر در استان احساس می شود، تصریح کرد: برخورد شدید با قاچاقچیان یکی از مهمترین اولویت های ستاد مبارز با مواد مخدر است که خوشبختانه در ماه های گذشته یکی از باندهای قاچاق و توزیع مواد مخدر استان که از سردشت اقلیم کردستان اقدام به انتقال مواد مخدر به استان می کردند شناسایی و منهدم شد.

نصرتی از افزایش بیش از 20 درصدی درمان معتادان و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد در پنج ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال جاری نیز خبر داد و افزود: باید فرهنگ استفاده از مشارکت های مردمی در زمینه پیشگیری از اعتیاد بیش از پیش در جامعه نهادینه شود.

وی با انتقاد از عملکرد برخی سازمان های مردم نهاد فرهنگی در این حوزه اظهار داشت: متاسفانه برخی از این سازمان ها، کارهایشان را به صورت شرطی انجام می دهند و همیشه کمبود اعتبارات را مهمترین مشکل و بهانه عدم فعالیت خود عنوان می کنند.

در عین حال آذربایجان جنوبی که زمانی اثری از اعتیاد به مواد مخدر در آن نبود، اکنون با تعداد فراوانی از معتادان روبروست. آمار زنان معتاد به مواد مخدر صنعتی نیز در شهرهای آذربایجان جنوبی افزایش پیدا کرده است. به طوری که بنا به گفته متخصصان امر  در آینده موجی جدید از اعتیاد بانوان در جامعه ایجاد خواهد شد. 

در این راستا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان شرقی از فعالیت 26 مرکز درمانی ترک اعتیاد در استان خبر داده و گفته است: "وضعیت بسیاری از مراکز نگهداری ترک اعتیاد مناسب نیست و برنامه‌های منظمی برای ارتقای سطح این درمانگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم."

نصرتی گفت: "از 41 هزار معتادی که در استان وجود دارد 52.73 درصد شاغل و بقیه بیکارند و میانگین سنی معتادان در مردان 19 تا 21 سال و در زنان 15 تا 19 است."

نصرتی کنترل مرزها و مبادی ورودی شهرها و ساماندهی مراکز بازپروری و نظارت مستقیم و دقیق بر خوابگاه‌های دانشجویی را یکی دیگر از عوامل کاهش ابتلای جوانان به موادمخدر عنوان کرد و افزود: "اگر با مشارکت عمومی مردم مبنی بر عزم جامعه برای مبارزه با مواد مخدر قدم برداریم شاهد نتایج مثبت آن در جامعه خواهیم بود."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read