آخرین خبرها

محرومیت در قره داغ موج می زند: یکصد روستای ورزقان آب و فاضلاب روستایی ندارد!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
محرومیت در قره داغ موج می زند: یکصد روستای ورزقان آب و فاضلاب روستایی ندارد!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران چنان تیشه ای به ریشه آذربایجان جنوبی زده که ترمیم زخم های آن حتی پس از رفع بی عدالتی های کنونی سال های متمادی طول خواهد کشید. این  محرومیت ها در بعضی از مناطق آذربایجان جنوبی بسیار بیشتر از مناطق دیگر آن به چشم می خورد. قره داغ یکی از این مناطق است که محرومیت هایش بخصوص پس از زلزله سال 91 بیش از پیش به چشم می آید. این منطقه علی رغم داشتن منابع بی نظیری همچون مس سونگون، از محروم ترین مناطق آذربایجان جنوبی به شمار می آید؛ به طوری که بیش از 100 روستای آن حتی آب و فاضلاب روستایی نیز ندارند.

به گزارش گوناز تی وی، منطقه قره داغ دارای پتانسیل های بی نظیری در زمینه های معدنی، کشاورزی، توریسم و ... می باشد. معدن مس سونگون یکی از بزرگترین معادن مس خاورمیانه به شمار می رود ولی با این وجود این پتانسیل های طبیعی و خدادادی هیچ نقشی در بهبود زندگی مردم نداشته است؛ چرا که سیاست های ضد آذربایجانی رژیم اسلامی ایران مانع از هرگونه رشد و توسعه قره داغ گردیده است. این محرومیت ها به حدی است که حتی بسیاری از روستاهای منطقه از داشتن نعم آب لوله کشی نیز محرومند.

در این راستا  فرماندار شهرستان ورزقان گفت: "یکصد روستای این شهرستان از آب آشامیدنی مطلوب برخوردار نیست."

علی وفادار در جلسه کارگروه امنیت و سلامت غذایی این شهرستان افزود: "از 158روستای این شهرستان 60 روستا تحت پوشش اداره آب و فاضلاب بوده و در بقیه روستاها به دلیل پرداخت نکردن آب بهاء و مصرف بی رویه در آبیاری باغ ها، اراضی کشاورزی با کمبود آب مواجه هستند." وی گفت: "متاسفانه نبود اعتبارات و همکاری نکردن اهالی روستاها مبنی بر پرداخت آب بهاء موجب کمبود آب در شهرستان شده است"

از سوی دیگر باید توجه داشت که بر اساس اخبار منتشر شده در روزهای اخیر، قره داغ زلزله زده اکنون دچار مشکل بزرگی بنام بحران آب شده است.

در این رابطه اسماعیل عطازاده مدیر امور منابع آب اهر در شورای اداری شهرستان اهر اظهار داشت: "موضوعی که امروزه در شهرستان اهر مطرح شده بحران و کمبود آب است، که علیرغم پیگیری های امام جمعه و فرماندار در جلسات مدیریت آب استان مشکل کم آبی و خشکسالی در اهر نیز به شدت احساس می شود."

وی افزود: "طرح اولیه مخزن سد ستارخان به 120 میلیون متر مکعب طراحی شده ولی متاسفانه یکسری مشکلات کم آبی در سالهای 84 تا 87 از خود را نشان داد که نمی توانیم این حجم آب را در سد ستارخان ذخیره سازی کنیم، در این راستا سازمان آب منطقه آذربایجان شرقی متولی آب، اساتید مجرب دانشگاه تهران تصمیم به مطالعه و بحث در مورد مشکل موجود را در دستور کار خود به مدت دو سال قرار دادند."

عطازاده ادامه داد: "تصمیم و نتیجه این بود که مخزن سد ستارخان اهر قابلیت ذخیره سازی 50 میلیون متر مکعب را دارد، در این راستا مسئولین وقت شهرستان از میزان اراضی 11 هزار هکتار پایاب سد تصمیم به پوشش 5500 هکتاری و کاهش 50 درصدی گرفتند."

مدیر امور منابع آب اهر به خشکسالی موجود در شهرستان اهر اشاره کرد و گفت: "طی سنوات سال 88 تا 92 اعداد و ارقام بخوبی نشان داد 50 میلیون متر مکعب آب در پشت سد جمع شد ولی متاسفانه در سال 93 خشکسالی شهرستان را به شدت تهدید می کرد که باعث کاهش حدود 34 درصدی این ذخیره شد نتیجه گرفتیم با عزم و تلاش بتوانیم با همکاری مسئولان این بحران را مدیریت کنیم."

وی اضافه کرد: "مصرفی که سد ستارخان شهرستان اهر نیاز دارد شش الی 9 میلیون متر مکعب برای مصرف شرب، 2 الی سه میلیون متر مکعب در صنعت و 30 الی 35 میلیون متر مکعب در مصارف بخش کشاورزی در سال تعریف شده است، یعنی بیشترین رقم مصرف آب در سد ستارخان برای بخش کشاورزی می باشد."

عطازاده با اشاره به اینکه بخش صنعت جزو ضروریات طرح مدیریت آب منطقه است، بیان داشت: "بخاطر اینکه بعد از عقد تفاهم نامه در دومین همایش فرصت های سرمایه گذاری شهرستان اهر پروژه های بزرگی احداث خواهد شد که برای این پروژه ها تامین آب نقش اساسی خواهد داشت اگر نتوانیم نیاز اولیه را تامین کنیم در احداث طرح های تصویبی به مشکل برخورد خواهیم کرد."

وی همچنین گفت: "با اجرای لوله کشی خط دوم، مدیریت امور آب اهر تعهد کرده بود علیرغم انتظار رقم بالا در چند سال اخیر 5 میلیون متر مکعب برای معدن مس سونگون آب اختصاص دهد که از این میزان تنها سه میلیون متر مکعب به آن معدن اختصاص یافته است."

مهندس عطازاده با هشدار به برخی از افرادیکه تجاوز کرده اند، ابراز داشت: "برخی از افراد سودجو که علت های مختلف به حریم رودخانه اهر چای تجاوز کرده اند و بستری که طبق ماده 2 قانون اداره آب متعلق به جمهوری اسلامی و بیت المال است را به تملک خود در آوردند و انتظاراتی نیز از مدیریت امور آب برای خود ایجاد کرده اند باید هرچه سریع تر این زمینها را ترک کنند چون در غیر این صورت با آنها بر طبق قانون برخورد خواهد شد."

مدیر امور منابع آب اهر در پایان گفت: "ارزش افزوده باغات اهر بسیار افزایش یافته و تمایل شدید برای تبدیل اراضی کشاورزی به باغات میوه افزایش یافته است طبق طراحی اولیه سد باید 29 درصد اراضی باغ را پوشش می داد که متاسفانه این درصد به 65 درصد رسیده و جای نگرانی دارد چون در آینده به علت بحران آب بیشتر، باغات از بین خواهد رفت."

شایان ذکر است تابستان سال جاری بسیاری دیگر از نقاط آذربایجان جنوبی نیز به این بحران شدید دچار شده اند که در مصاحبه های مقامات محلی عمده دلیل آن خشکسالی و نیز کمبود اعتبارات برای نوسازی سیستم انتقال و توزیع آب عنوان شده است. اما آمارها حاکی است خشکسالی ادعا شده از سوی مقامات محلی تنها "کاهش نسبی بارندگی" بوده و نه خشکسالی به معنای عام آن. مقامات محلی برای سرپوش گذاشتن به اقدامات تبعیض آمیز رژیم اسلامی و نیز بی کفایتی خود استفاده از عنوان خشکسالی را راهی برای فریب افکار عمومی انتخاب نموده اند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read