آخرین خبرها

دیدار جمعی از فعالین مدنی از مدارس مناطق زلزله زده: وجود کلاس های کانکسی دو سال پس از زلزله + عکس

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
دیدار جمعی از فعالین مدنی از مدارس مناطق زلزله زده: وجود کلاس های کانکسی دو سال پس از زلزله + عکس

Gunaz.tv

گوناز تی وی: جمعی از فعالین مدنی شهرستان اهر به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید با حضور در مناطق زلزله زده قره داغ هدایایی را به دانش آموزان تقدیم نمودند. دانش آموزان مناطق زلزله زده قره داغ، علاوه بر ممنوعیت حق تحصیل به زبان مادری، بیش از دو سال پس از وقوع زلزله هنوز در مدارس کانکسی تحصیل می کنند. این ظلم مضاعف بدون شک نتایج ناگواری در امر توسعه و رشد این منطقه خواهد داشت.

به گزارش گوناز تی وی، دانش آموزان آذربایجان جنوبی در حالی خود را برای تحصیل در سال جدید آماده می کنند که از حق آموزش به زبان مادری برخوردار نیستند. رژیم اسلامی ایران علاوه بر ممانعت از این حق ابتدایی، با عدم تخصیص اعتبار لازم از توسعه امکانات و زیرساخت های آموزشی آذربایجان جنوبی نیز جلوگیری می کند. این امر به خصوص در مناطق زلزله زده نمود بیشتری دارد.

چرا که بیش از دو سال از وقوع زلزله غمبار قره داغ گذشته است اما دانش آموزان در بسیاری از روستاها هنوز هم باید در کلاس های کانکسی به تحصیل بپردازند؛ رژیم اسلامی ایران با تشدید سیاست های ضد آذربایجانی خود، از تخصیص اعتبار لازم برای بازسازی و تجهیز مدارس در مناطق زلزله زده خودداری ورزیده و این امر باعث ترک تحصیل بسیاری از کودکان در روستاهای مناطق زلزله زده قره داغ شده است.

در این راستا جمعی از فعالین مدنی شهرستان اهر با حضور در مدرسه یکی از روستاهای زلزله زده قره داغ (ماللالار کندی) ضمن اظهار همدردی با کودکانی که خانواده شان را در جریان زلزله سال 91 از دست داده بودند، به ارائه هدایای فرهنگی به دانش آموزان پرداختند. همچنین فعالین با خوانش چند داستان تورکی از فولکلور غنی آذربایجان بر اهمیت تحصیل به زبان مادری نیز تاکید نمودند. در مدرسه مذکور نیز دانش آموزان بالاجبار به تحصیل در کانکس می پرداختند.

گفتنی است با گذشت نزدیک به دو سال از زلزله شهرستان اهر همچنان مدارسی که قرار بوده به جای مدارس تخریب شده در این شهرستان ساخته شود بهره برداری نشده است و مسئولین نیز در این مسئله به قول دادن وعده و و وعیدهای مختلف اکتفا کرده اند .

بخش های آموزشی شهرستان هریس و ورزقان نیز وضعیت مشابهی را دارند و همچنان مدارس جدیدی که بعد از زلزله قره داغ قرار بود ساخته شود به بهره برداری نرسیده و این دانش آموزان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است .

در این رابطه فروردین ماه سال جاری ،دبیر شورای آموزش و پرورش اهر خبر داده بود که مدارس موجود کنونی در شهرستان اهر با مشکلات عدیدی مواجه هستند و در برخی از آنان کمترین امکانات آموزشی نیز پیدا نمیشود،بهره برداری از مدارس جدید و رسیدگی به اوضاع نابسامان مدارس باقی مانده کنونی باید در دستور کار قرار گیرد .

این مسئول اعلام کرده بود که مدارسی که در زلرله آسیب های کمتری دیده بودند به همان شکل باقی مانده اند و با بازسازی بسیار کمی دوباره مورد استفاده قرار گرفته شده اند که آن مدارس نیز هم اکنون با مشکلات کمبود امکانات شدیدی مواجه هستند .

گفتنی است علاوه بر زیرساخت های آموزشی، تمامی زیر ساختهای اساسی شهرستان های اهر، هریس و ورزقان همچون راههای ارتباطی بین روستائی و شهری ، شبکه های انتقال آب و برق و گاز و مخابرات نیز در جریان ازبین رفته اند و طرحهای هادی اجراشده درروستاها نیز نابود شده اند. همچنین خیابانها ومعابر شهری ورزقان و خاروانا نیز بین 50 تا 80 درصد تخریب شده اند. مسئولان تاکنون اقدام مفیدی برای بازسازی آن ها انجام نداده اند.

 

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read