آخرین خبرها

ایران در نرخ رشد سرطان همچنان پیشتاز است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 ایران در نرخ رشد سرطان همچنان پیشتاز است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران همچنان به رکورد شکنی های خود در عرصه سلامت ادامه می دهد. این رژیم باعث شده میزان ابتلا به سرطا در بین شهروندان هر روز افزایش یابد. عمده دلایل این مساله که از آن به عنوان سونامی سرطان یاد می شود، افزایش شدید آلودگی هوا از طریق تولید بنزین و گازوئیل بی کیفیت داخلی و نیز واردات گسترده مواد غذایی آلوده توسط سپاه پاسداران از جمله دلایل این سونامی می باشد.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران برای چپاول هرچه بیشتر مردم، دلارهای نفتی را از طریق شرکت های وابسته به سپاه پاسداران صرف واردات انواع مواد غذایی آلوده از کشورهایی نظیر هند و چین می کند. این رژیم همچنین با عدم توجه به مسائل زیست محیطی و در مواردی به صورت تعمدی (همچون خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه) باعث آلودگی شدید هوا و منابع آب و خاک می شود که این امر نیز خود در افزایش آمار مبتلایان به سرطان تاثیر گذار است.

به گفته دکتر محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران بالاترین روند رشد سرطان را در دنیا دارد، سالانه حدود 90هزار مبتلا به سرطان در ایران وجود دارد، 33هزار نفر در سال نیز به خاطر سرطان میمیرند.

سال 68 یعنی 26 سال پیش، مجلس شورای اسلامی، نظام سلامت را ملزم به ارائه آمار سالانه مبتلایان به سرطان کرد. این آمار در همان سال 11 هزار نفر اعلام شد. 20 سال بعد اما، در سال 88، این آمار از 11 هزار نفر به 70 هزار نفر رسید.

اما همان سالها عده‌ای معتقد بودند آمار ارائه شده واقعی نیست و آمار واقعی سرطان در سال 68، 50هزار مورد بوده. این ماجرا فقط مربوط به آن سال نمیشود و آمارهایی که در سال 75 نیز ارائه شد همین حرف و حدیثها را به دنبال داشت و کارشناسان معتقد بودند آمار واقعی سرطان 5 برابر آمارهای رسمی است. ماجرا در سال 79 نیز رخ داد و فقط 30 درصد آمارهای ثبت سرطان واقعی بود و به 70 درصد از سرطان‌های ثبت نشده در این سال، اشاره‌ای نشده بود. این ماجرا هنوز هم ادامه دارد و حالا که گفته میشود سالانه 90 هزار نفر در سال سرطان میگیرند بازهم عدهای معتقدند آمار واقعی بیش از این حرف هاست و انگار این مسأله به امری طبیعی بدل شده که آمارها، تحریف شده اعلام شوند.

اما آمارها هر چه باشند مسأله مهمتر و نگرانکننده تر، رشد سریع آن هاست. طوری که دکتر ایرج حریرچی معاون مدیریت منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت، دو برابر شدن موارد ابتلا به سرطان در ایران را تا 20- 15 سال آینده پیشبینی کرده است: «نسبت میزان مرگ و میر به میزان بروز سرطان در یک سال در ایران 73/0 درصد است، در حالی که متوسط جهانی این شاخص 58/0 درصد و در کشورهای توسعه یافته کمتر از 50/0 درصد است. ما در کشور مان سالانه 8000 میلیارد تومان صرف درمان سرطان میکنیم و این نشان میدهد که ما در زمینه برنامه کنترل و پیشگیری از سرطان در کشور، بخوبی برنامهریزی نمیکنیم و عملکرد مناسبی در این خصوص نداریم

علاوه بر این هزینه های مربوط به درمان بیماران سرطانی نیز با افزایش 5 تا 8 برابری مواجه شده و خانواده های این بیماران را با مشکلات جدی مواجه نموده است. گفته می شود افزایش آلودگی شهرها در سال های اخیر باعث افزایش بیماران مبتلا به سرطان ریه شده است. در این رابطه دکتر بهزاد رحمانی فوق تخصص بیماری های گفته است:‌ "میزان ابتلا به انواع سرطان افزایش غیر طبیعی داشته و سن ابتلا نیز کاهش یافته است که می‌تواند ناشی از فشارهای عصبی در جامعه و همین‌طور آلودگی هوا باشد."

وی به طور مشخص آلودگی ناشی از بنزین غیر استاندارد را دلیل عمده ابتلا به سرطان ریه می‌داند. دکتر معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست نیزتا کنون چندبار در خصوص بنزین غیر استاندارد و پی آمدهای  آن موضع‌ گیری کرده است.

همچنین دکتر آرش جنابیان فوق تخصص سرطان شناسی، عضو کمیته علمی انجمن خون و سرطان ایران و عضو انجمن سرطان اروپا و آمریکا گفته":صورت علمی ثابت شده که خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش میزان در تماس بودن با ریز غبارها و آلودگی‌‌ هوا ارتباط مستقیم دارد که این امر تقریبا در تمام کشورهای دارای آلودگی هوا به اثبات رسیده است".

به این ترتیب و بر اساس گفته‌ی متخصصان ابتلا به سرطان باید در شهرهای بزرگ که درصد بیشتری از آلودگی هوا در آنها به ثبت می‌رسد بیشتر باشد. این در حالی است جامعه پزشکان از روند رو به افزایش سرطان به عنوان یک سونامی مرگبار در کشور یاد می‌کنند.

چند ماه قبل و درست در زمانی که زمزمه های شدت یافتن مرگ و میر ناشی از سرطان بالا گرفته بود، رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس در گفت و گویی رسانه ای نسبت به توزیع محصولات کشاورزی آلوده به سموم تقلبی و سرطان زا در کشور هشدار داده بود. وی واردات کود و سموم دفع آفات از رده خارج و آلوده را عاملی برای افزایش سرطان معده در شهروندان عنوان کرده و گفته بود: "جای تاسف دارد که مقامات مسوول به جای معدوم کردن این محصولات آلوده آنها را بین مردم توزیع می کنند و نتیجه‌ی آن هم می شود گسترش رعب انگیز سرطان بین مردم، به ویژه کودکان."

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به بحران کمبود کود شیمیایی در سال گذشته گفته بود: "مواد اولیه مورد نیاز تولید کود های شیمیایی از خارج وارد می شد که مشمول تحریم ها بود و به همین دلیل مقامات به فکر وارد کردن کود شیمیایی آماده از چین افتادند، در همان زمان هم شایعاتی مبنی بر سرطانزا بودن این کودها بر سر زبان ها افتاد که به فوریت تکذیب شد، با این وجود مجلس وزیر کشاورزی را فراخواند که توضیحات او را در این زمینه بشنود و در نهایت مشخص شد برخی محصولات و فرآورده های کشاورزی آلوده هستند."

شایان ذکر است بنا به اعتراف مقامات مسئول، از مجموع 56 هزار میلیارد تومان هزینه سلامت در ایران طی سل گذشته 40 هزار میلیارد آن مربوط به درمان بوده است که از این رقم، 26 هزار میلیارد آن از جیب مردم پرداخت شده است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read