آخرین خبرها

برای رفع معضل بیکاری تبریز باید سالانه 20 هزار فرصت شغلی ایجاد شود

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 برای رفع معضل بیکاری تبریز باید سالانه 20 هزار فرصت شغلی ایجاد شود

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رویکردهای کلان و ناعادلانه رژیم اسلامی ایران باعث شده تا معضل بیکاری هر روز بیش از پیش مناطق غیر فارس نشین و به خصوص آذربایجان جنوبی را با مشکل مواجه کند. دولت روحانی نیز که برای کسری بودجه خود اقدام به کاهش 40 تا 50 درصدی بودجه مناطق غیر فارس نموده است، با اقدامات خود به این مشکلات دامن زده است. میزان بیکاری در شهر تبریز به عنوان توسعه یافته ترین شهر آذربایجان جنوبی چنان بالاست که برای رفع آن بنا به گفته مقامات دولتی باید سالانه بیش از 20 هزار فرصت شغلی ایجاد گردد. اگرچه تعداد سالهایی که باید در این آمار مورد لحاظ قرار گیرد مشخص نشده، اما حتی این آمار دولتی نیز از میزان بالای بیکاری در تبریز حکای دارد.

به گزارش گوناز تی وی، مهاجرت های فراوان از آذربایجان جنوبی به مناطق فارس نشین طی سه دهه گذشته چنان بالا بوده است که بسیاری از اصطلاح مناطق جنگ زده برای آن استفاده می کنند. مهمترین عامل این مهاجرت ها نیز نرخ بالای بیکاری بوده است. بیکاری که در اثر سیاست های چپاول گرایانه حکومت های پهلوی و اسلامی بوجود آمده و ضمن غارت معادن و منابع خدادادی وطنمان هیچ سرمایه گذاری نیز در امر اشتغال آن ننموده است. این مساله باعث شده میزان بیکاری در مناطق مختلف آن چنان بالا باشد که باید سالانه هزاران فرصت شغلی به طور مداوم ایجاد نمود تا این معضل بحرانی رفع گردد.

در این رابطه معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار تبریز نرخ بیکاری و بار تکفل استان را به ترتیب 12.7 و 3.6 درصد اعلام کرد و گفت: 55 درصد بیکاران استان در تبریز به سر می‌برند.

احمد اسدی ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال اظهار کرد: اگر بخواهیم معضل بیکاری را در استان رفع کنیم، باید سالانه حدود 40 هزار فرصت شغلی در سطح استان و حدود 16 هزار تا 20 هزار فرصت شغلی در تبریز ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه هر ساله حدود 800 هزار نفر به جمع بیکاران اضافه می‌شود، گفت: در شهر تبریز 53.7 درصد شاغلین در بخش خدمات، 43 درصد در بخش صنعت، معدن و تجارت و 3.3 درصد در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

اسدی خاطرنشان کرد: علاوه بر جمعیت بومی بیکار شهرستان تبریز مهاجران سایر شهرستان‌ها هم بر آمار بیکار تبریز اضافه می‌شوند و برای ایجاد هر فرصت شغلی مولد و پایدار حداقل 100 میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است.

پیشتر و در روز سه شنبه 27 خرداد ماه، محمد حسن‌نژاد نماینده دست نشانده  مرند در مجلس در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی به این بحران پرداخت و اظهار داشت:  "تبریز در گذشته شهر اولین‌ها بوده است ولی در حال حاضر در بیکاری اولین است. آذربایجان در پسرفت صنعتی، اقتصادی و زیرساخت‌ها اولین است."

وی ادامه داد: " آذربایجان در کنار رود آراز تشنه و عطشان در حال جان دادن است. آذربایجان شرقی با پنج درصد از جمعیت کل کشور 2/7 درصد بودجه کل کشور عایدش شده است. استانی که سرش تاس و شوره زده و چشمش یعنی دریاچه ارومیه خشک و کور شده است."

از سوی دیگر زمستان سال گذشته استاندار جدید آذربایجان شرقی طی گفتگویی با خبرنگاران محلی با اشاره به گزارش وضعیت اشتغال استان، بخش عمده‌ای از آن را "وحشتناک" توصیف کرده و افزوده است: "این گزارش به عنوان وضعیت موجود مورد استناد بخش‌های مختلف خواهد بود."

جبارزاده در ادامه سخنانش با انتقاد از غیرواقعی بودن آمارهای کنونی درباره نرخ بیکاری تصریح کرده: "نباید تصور کنیم که ارایه آمار واقعی، سیاه‌نمایی است و همواره باید جنبه‌های مثبت را نشان دهیم، بلکه معتقدم که باید از بیان واقعیت‌ها نهراسیم، چرا که ارایه آمار غیرواقعی نمی‌تواند پایه حرکت رو به جلو در مسیر توسعه باشد."

وی اسفند ماه سال گذشته در سخنان دیگری  اعلام کرده بود : "بیکاری، کاهش سن اعتیاد و افزایش روز شمار معتادان در استان و همچنین وجود پروژه های نیمه تمام از مهم ترین معضلات اساسی استان هستند."

اسماعیل جبارزاده وجود 30 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در استان ، کاهش سن اعتیاد و افزایش آمار معتادان و بروز بحران در واحدهای صنعتی و تولیدی را مهمترین معضلات استان عنوان کرده و ابراز داشته بود: "خدمت خالصانه به مردم ، عبادت است که این وظیفه خطیر امروز به گردن ما خدمتگزاران دولت جمهوری اسلامی ایران محول شده است."

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود: "در چندین سال اخیر وضعیت آذربایجان شرقی از حیث شاخصهای توسعه تنزل یافته و متاسفانه در حال حاضر جایگاه خوبی برای استان ما از لحاظ شاخص های توسعه یافتگی وجود ندارد."

همچنین باید خاطر نشان نمود که تحلیل های کارشناسان اقتصادی احاکی از بیکاری بیش از 50 درصدی زنان است. این میزان چنانکه گفتیم در مناطق غیر فارس و به خصوص آذربایجان جنوبی نیز بسیار بیشتر از مناطق دیگر نمایان است. در این رابطه فرماندار تبریز روز دوشنبه 21 بهمن ماه با اشاره به لزوم ریشه یابی و علت یابی مشکلات بانوان در حوزه های مختلف گفته بود:" 8/11 درصد شاغلین شهرستان تبریز را زنان تشکیل می دهند و این در حالی است که این رقم در شیراز حدود 40 درصد است."

رحیم شهرتی فر در جلسه کارگروه امور بانوان این شهرستان با اشاره به لزوم ریشه یابی و علت یابی مشکلات بانوان در حوزه های مختلف با مقایسه تطبیقی آمار بانوان شاغل تبریزی نسبت به سایر کلانشهرها گفت: "نسبت زنان متخصص در اصفهان و شیراز به جمعیت به ترتیب 55/37 و 9/39 درصد است." فرماندار تبریز ادامه داد: "همچنین ورودی داوطلبان دختر در مراکز آموزشی نسبتی بیشتر از پسران را تشکیل می دهند، هر چند که بر اساس آمار جمعیتی تعداد پسران به نسبت دختران بیشتر است." شهرتی فر با بیان اینکه مسوولان باید توجه جدی به حوزه بانوان داشته باشند، گفت: " امیدوارم با هم اندیشی با بانوان، حس کنجکاوی و رقابت بین زنان افزایش یابد و ما نیز با یک سری فعالیت های جدی و ضابطه مند سعی می کنیم مشکلات حوزه های مربوط به بانوان را کاهش دهیم."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read