آخرین خبرها

عدم مدیریت بهینه منابع آبی باعث کمبود گسترده آب در آذربایجان جنوبی شده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
عدم مدیریت بهینه منابع آبی باعث کمبود گسترده آب در آذربایجان جنوبی شده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: آذربایجان جنوبی سرزمینی است با منابع آبی کافی و خاک مناسب که باعث شده تا کشاورزی و باغداری آن همواره در طول تاریخ زبان زد همگان باشد. اما با افزایش جمعیت و کاهش نسبی بارندگی ها در سال های اخیر برخی از مناطق آذربایجان جنوبی با مشکلاتی در تامین آب مواجه شدند. این مشکلات البته هیچ گاه در حدی نبود که به مساله ای بحرانی تبدیل شوند؛ اما عدم مدیریت بهینه منابع آبی و فرسودگی شدید سیستم انتقال آب در کنار عدم سرمایه گذاری رژیم اسلامی ایران برای ترمیم و نوسازی آن باعث شده تا اکنون با مساله ای به نام بحران آب در آذربایجان جنوبی مواجه باشیم.

گوناز تی وی، بسیاری از رسانه های وابسته به رژیم اسلامی ایران بحث کمبود آب در آذربایجان جنوبی را به کاهش بارندگی ها ربط داده و از عبارت هایی همچون خشکسالی شدید استفاده می کنند که در واقع حربه ای برای سرپوش گذاشتن به بی کفایتی رژیم اسلامی ایران در مواجهه با بحران های طبیعی به شمار می رود.

این رسانه ها با درج اخبار مربوط به کمبود منابع آب در نقاط مختلف آذربایجان جنوبی، عدم سرمایه گذاری رژیم اسلامی ایران در نوسازی سیستم انتقال آب را به مباحث طبیعی ارتباط می دهند!

اما از سوی دیگر نباید فراموش کرد که در چند سال گذشته کاهش بارندگی ها نیز در بحران کنونی بی تاثیر نبوده است.

به عنوان نمونه  علی صمدنژاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی نیز در جمع اعضای شورا و دهیاران ایلخچی گفته است که امسال به علت کم‌آبی و با توجه به اینکه سفره‌های زمینی خشک شده است، خشکسالی را به عینه می‌بینیم و اکثر چشمه‌ها خشک شده‌اند، بنابراین لازم است مدیریت مصرف بیش از گذشته مورد توجه مردم باشد.

وی افزود: در استان الگوی مصرف، 18 مترمکعب است. هر مشترک روستایی که الگوی مصرف را رعایت کند ماهانه تنها 1080 تومان آب بهاء پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت آب در حال حاضر پایین و غیرواقعی است، افزود: ثابت ماندن حق انشعاب روستای از سال 82 و استفاده غیر صحیح و تحمیل هزینه‌های اضافی به شرکت آب و فاضلاب روستایی باعث شده تا مدیریت درستی در این خصوص انجام نشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اظهار کرد: به دلیل شرایط کنونی در برخی موارد شاهد هستیم که آب شرب در روستاها برای مصارف دامداری استفاده می‌شود که این موضوع باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای می شود چرا که در برخی موارد شاهد هستیم در یک روستا که آب شرب برای ساکنین آن تعریف شده است، آب موجود کفاف نمی‌کند.

همچنین  استاندار اردبیل نیز گفته که کمبود آب در اغلب روستاهای استان مشاهده شود و روستاییان حتی در تامین آب شرب دچار مشکل شوند.

مجید خدابخش با بیان اینکه کاهش بارش، استان اردبیل را با مشکل کم آبی مواجه ساخته است، اضافه کرد: در حال حاضر حجم سد سبلان به یک سوم کاهش یافته است.

به گفته خدابخش حتی آب شرب اردبیل از سد یامچی تامین می شود که با هدف کشاورزی طراحی شده و به دلیل نیاز به شرب مصرف آن تغییر یافته است.

استاندار اردبیل دلیل دیگر کاهش منابع آبی را برداشت بی رویه از منابع دانست و افزود: در سال های اخیر برای کاشت محصولات کشاورزی آب بر از جمله سیب زمینی به حدی آب برداشته شده که عمق چاه ها از ۲۰ متر به ۱۲۰ متر رسیده است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read