آخرین خبرها

اعتراف نماینده بناب: باغات بناب در خطر نابودی کامل قرار دارند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 اعتراف نماینده بناب: باغات بناب در خطر نابودی کامل قرار دارند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: آخرین تصاویر ماهواره ای نشانگر خشکاندن بیش از 96 درصد از کل مساحت دریاچه اورمیه است. دریاچه ای که روزگاری منبع اصلی و محرک اقتصاد کشاورزی آزربایجان جنوبی بود، اکنون در سایه سیاست های ناعادلانه و تبعیض آمیز رژیم اسلامی ایران، به مهمترین تهدید حیات اقتصادی و اجتماعی آن تبدیل شده و اکنون 600 هزار هکتار از یک میلیون و200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت تاثیر مستقیم پسروی دریاچه اورمیه قرار گرفته است. اراضی کشاورزی و باغات شهرستان بناب نیز که در حاشیه شرقی این دریاچه قرار گرفته اکنون در معرض تهدید طوفان های نمکی و نابودی کامل قرار گرفته است.

به گزارش گوناز تی وی، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در خصوص نابودی باغات این شهر بر اثر بی آبی در آینده هشدار داد.

محمد باقری بنابی در نشست کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان گفت: "اگر بحران کم آبی ادامه پیدا کند، حداکثر تا 10 سال آینده تمام باغات بناب نابود و حتی یک درخت هم باقی نخواهد ماند." وی هشدار داد: "در صورتی که وضعیت فعلی کمبود آب اینطور پیش برود، در آینده نزدیک اتفاقی که برای دریاچه اورمیه افتاده برای دشت بناب هم خواهد افتاد."

باقری بنابی گفت: "اگر می خواهیم دشت بناب مانند  دریاچه اورمیه خشک نشود، باید شبانه روزی کار کنیم و بتون ریزی کانال های آبرسانی یکی از راهکارهای علاج هدر روی آب است." نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی هم چنین نسبت به تداوم تشکیل کلاس های ترویجی برای کشاورزان در کشور و شهرستان بناب تاکید نموده و خواستار جدی گرفتن آن شد.

محمد باقری‌بنابی صبح روز یکشنبه 25 خرداد ماه نیز در جریان بازدید حمید چیت‌چیان وزیر نیرو از نیروگاه حرارتی سهند بناب با اشاره به معضل خشک شدن دریاچه ارومیه اظهار کرده بود: "با وجود اینکه در دولت یازدهم امیدهایی ایجاد شده که دولت می‌خواهد تا آخر خردادماه امسال طرح احیای دریاچه ارومیه را عملیاتی کند، اما حداقل انتظار می‌رود کارهایی در این خصوص انجام شود که بعد از سال‌ها دوباره از آن پشیمان نشوند."

نماینده مردم بناب در مجلس هشدار داده بود که بناب در خط مقدم و مرزی دریاچه ارومیه قرار گرفته و بحران این دریاچه یک تهدید جدی برای آن محسوب می‌شود و مردمان این شهر دل نگرانی دارند.

باقری‌بنابی اظهار کرده بود: "با این وضعیت زیست محیطی بناب بنده خودم واقعاً نمی‌دانم پس از 10 سال آینده می‌توانم در بناب زندگی کنم یا نه؟"

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: "هم اکنون 3 هزار و 800 حلقه چاه در شهرستان بناب وجود دارد؛ اما نمی‌شود که بگویم صاحبانشان آنها را پر کنند و حتی اگر اداره آب هم بخواهد این کار را بکند، بنده نمی‌گذارم."

وی بیان کرد: "من می‌ترسم  تا چند سال آینده در شهری مثل بناب که زمانی لبریز از آب بود، باغات آن نابود شوند. چون آب موجود فعلی درست مدیریت نمی‌شود و عده‌ای در بالادست بی‌رویه مصرف می‌کنند."

پیشتر نیز مصطفی برزگران  رئیس شورای اسلامی شهرستان بناب در رابطه با تاثیر خشکاندن دریاچه اورمیه در اراضی زراعی بناب گفته بود: "به دلیل نفوذ نمک های دریاچه اورمیه، تمام مزارع کشاورزی بناب تا 10 سال آینده خاصیت حاصلخیزی خود را از دست می دهند و بدون استفاده می مانند."

 وی تیر ماه سال جاری در جلسه تدوین سند تدبیر و توسعه شهرستان بناب با تاکید بر ضرورت حمایت از کشاورزان بنابی گفته بود: "دریاچه اورمیه متاسفانه خسارات زیادی به زمین های کشاورزی زده است که جا دارد واقعا از کشاورزان منطقه حمایت کنیم و آموزش های لازم را در خصوص تغییر الگوی کشت به آنها بدهیم."

وی با اشاره به اینکه با شرایط موجود اعتبارات در دولت هیچ کاری نمی توان کرد؛ گفت: "هزینه ای که برای جلسات حل مشکل دریاچه اورمیه صرف شده اگر برای خود دریاچه هزینه می شد، الان دریاچه پرآب شده بود."

برزگران با انتقاد از عدم توجه دولت برای حل بحران دریاچه اورمیه در سالهای گذشته گفت: "دو سال است که فریاد می کشیم که دریاچه اورمیه از بین می رود، ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته است."

این در حالی است که علاوه بر تاثیر طوفان های نمکی دریاچه اورمیه، سرمای زمستان و همچنین سرمای اواسط فروردین ماه نیز افزون بر 174 میلیارد تومان به محصولات باغی و درختان این شهرستان خسارت وارد کرد.

 گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read