آخرین خبرها

اعتراف تکان دهنده مقامات مسئول نسبت به شیوع مصرف مواد مخدر در کودکان زیر 10 سال!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اعتراف تکان دهنده مقامات مسئول نسبت به شیوع مصرف مواد مخدر در کودکان زیر 10 سال!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: بسیاری معتقدند که رژیم اسلامی ایران برای کنترل بیشتر جوانان و ممانعت از بروز هرگونه اعتراضات خیابانی دامنه دار، شیوع مواد مخدر در بین جوانان را به عنوان یکی از سیاست های کنترلی خود از دهه 70 شمسی در پیش گرفت. از سوی دیگر شواهد فراوانی نیز بر قاچاق مواد افیونی در حجم کلان از سوی سازمان ها و گروه هایی همچون سپاه پاسداران وجود دارد. مجموع این عوامل باعث شده تا این پدیده شوم اکنون حتی در بین کودکان زیر ده ساله نیز نفوذ فراوانی داشته باشد.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران طی بیش از 3 دهه حاکمیت استبدادی خود باعث شده تا سرتاسر جغرافیای موسوم به ایران با ناهنجاریهای اجتماعی فراوانی مواجه شود. به عنوان نمونه در رابطه با بحث اعتیاد به مواد مخدر می شود گفت که برخی تحقیقات حاکی از وجود و افزایش اعتیاد به مواد مخدر و مصرف این مواد در کودکان و نوجوانان زیر 18 سال است. آمار مراجعان خودمعرف به مراکز بازپروری طی سال­‌های 1375 تا 1377 سهم کسانی که پیش از 10 سالگی مصرف مواد خود را آغاز کرده بودند از تقریباً صفر به 1.2 درصد رسید

سهم کسانی که اعتیاد آن‌ها پیش از 15 سالگی آغاز شده است تنها طی دو سال از حدود 1 درصد به 3.3 درصد رسید. به بیانی دیگر در سال 1375 تنها 13 درصد افراد مراجعه‌کننده قبل از 19 سالگی مصرف مواد را شروع کرده بودند و این رقم در سال 1377 به 25.5 درصد رسید. این آمار تا سال 90 به بیش از 35 درصد رسیده است.

گفته می شود عواملی همچون بحرانی بودن سنین نوجوانی، افزایش دسترسی، کاهش قابل توجه قیمت، نگرش مثبت نسبت به مصرف، ادراک­ پایین خطر و... در افزایش مصرف مواد در این گروه جمعیتی دخیل دانسته شده­‌اند

همچنین علاوه بر مواد غیرقانونی داروهای تجویز شده دارای پتانسل سوءمصرف همچون ترامادول، ترکیبات حاوی کدئین، بنزودیازپین­‌ها و... نیز به قصد تجربه سرخوشی از طرف برخی کودکان و نوجوانان مورد مصرف قرار می­‌گیرد و منجر به وابستگی به خود این داروها یا پیشروی به سمت مصرف مواد سنگین­‌تر می­‌شوند.

ریيس کميته آموزش عالی مجلس ايران عطاالله سلطانی صبور در گفت وگو با خبرنگاران‌ درباره شيوع اعتياد بين دانش‌آموزان و «کاهش » سن مصرف مواد مخدر بين دانش‌آموزان «۸ الی ۹ ساله»‌ تصريح کرد: «متاسفانه امروزه بروز اعتياد در برخی مدارس به ويژه مدارس غيرانتفاعی مساله‌ساز شده که بدون‌شک ادامه اين روند معضلات زيادی را در جامعه پديد می‌آورد».

اعلام کاهش سن مصرف مواد مخدر در بين دانش آموزان به سن «۸ الی ۹ سال» از سوی خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، در حالی است که حميد صرامی، مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر دوم شهريور ماه گفته بود که «سن ۱۵ سالگی» بالاترين فراوانی شروع و نخستين تجربه مصرف مواد مخدر در کشور است.

ریيس کميته آموزش عالی مجلس تعدادی از مدارس غير انتفاعی را به «زيرپا گذاشتن» قوانين و ضوابط مصرف سيگار متهم کرد و از استعمال سيگار توسط برخی از دانش‌آموزان اين مدارس در «حضور»  مديران آموزشی خبر داد.

سلطانی صبور در عين حال گفت که تاکنون هيچ تحقيقی درباره ميزان مصرف سيگار در بين دانش‌آموزان صورت نگرفته و پيگيری‌های کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس برای مشخص شدن ميزان اعتياد و مصرف مواد مخدر در بين دانش‌آموزان به نتيجه نرسيده است.

در سال‌های گذشته تعدادی از مسئولين دولتی و نمايندگان مجلس درباره کاهش سن اعتياد در بين دانش آموزان هشدار داده‌اند.

عليرضا جزينی، قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، روز ۱۸ شهريور با اشاره به نتايج حاصل از «مطالعات شيوع شناسی اعتياد در سال ۹۲ »خبر داده بود که «۰.۴ درصد» از دانش آموزان شيشه مصرف می‌کنند.

به گفته آقای جزينی، بر اساس نتايج اين مطالعات بيش از «۶۰ درصد» دانشجويان مورد مطالعه گفته‌اند که مصرف مواد مخدر را از دوره دانش آموزی شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به اينکه يک درصد دانش آموزان مصرف کننده مواد مخدر هستند افزوده بود: «البته به معنای معتاد بودن آنها نيست و مصرف آنها به صورت تفننی گزارش شده است».

ریيس کميته آموزش عالی مجلس اما می‌گويد که آمار دقيقی درباره گسترش اعتياد در مدارس در دست نيست و هرگونه آماری که ارائه می‌شود در قالب «حدس و گمان» است.

سلطانی صبور گفت: «سال گذشته نيز از آموزش و پرورش درخواست کرديم تا آماری را به مجلس ارائه کند اما متوجه شديم اين وزارتخانه خود نيز آمار دقيقی ندارد زيرا به هيچ‌وجه در اين زمينه پيگيری‌های لازم را انجام نداده است».

وی اضافه کرد: «از مرکز پژوهش‌های مجلس درخواست خواهيم کرد تا نسبت به ميزان مصرف سيگار در مدارس بررسی‌هايی انجام دهند».

پیشتر نیز رييس شبكه همياري كودكان كار ايران نسبت به سوء‌استفاده برخي از افراد از كودكان كار و خيابان در زمينه خريد و فروش مواد مخدر در كشور هشدار داده بودفاطمه قاسم‌زاده افزود: "كشيده شدن كودكان كار و خايابان به سمت سوء‌استفاده‌هاي اين چنيني مساله تازه‌اي نيست اما تاکنون راه حل مناسبی برای برخورد و کنترل این پدیده اتخاذ نشده است" وي ادامه داد: "هنگامي كه محيط خيابان ناامن است احتمال كشيده شدن اين كودكان به آسيب‌هايي كه در كمين آنها وجود دارد زياد مي‌شود. به خصوص كودكاني كه در خانواده‌هاي سابقه‌دار در خريد و فروش مواد مخدر و درگيري‌هاي از اين دست زندگي مي‌كنند" رييس شبكه همياري كودكان كار ايران، تاكيد كرد: "قانون حمايت از كودكان بايد در برابر آزاري كه به آنها وارد مي‌شود با بزرگسالان آنها برخورد كرده و آنان را مسوول بداند اما متاسفانه كودكان تا به سن بلوغ مي‌رسند و مورد سوء‌استفاده قرار مي‌گيرند مجرم شناخته شده و به جای متخلفان اصلی با آنها برخورد قانوني مي‌شود" وي در مورد تعداد كودكاني كه مورد سوء‌استفاده از سوداگران قرار مي‌گيرند و در مراكز مراقبت از كودكان كار و خيابان نگهداري‌ مي‌شوند گفت: ‌"به دليل تعداد مراكز محدود در تهران كه حدود شش مركز است به درستي نمي‌توان تمام كودكان را تحت پوشش قرار داد به همين دليل درصد كمي به این مراکز مراجعه مي‌كنند" قاسم‌زاده با اشاره به كنترل رفتارهاي پرخطر اين كودكان از طريق آموزش به آنها در این مراکز, افزود: "حتي در برخي از شهرستان‌هاي اطراف تهران مانند كرج و شهر ري با وجود بالا بودن آسيب‌ها و خطرات احتمالي، حتی یک مركز حمايت از كودكان كار و خيابان نیز وجود ندارد" رييس شبكه همياري كودكان كار ايران تصريح كرد: "هم‌اكنون حدود 400 كودك کار و خیابان به تناسب، تحت پوشش آموزش در اين مراكز قرار گرفته‌اند" وي گفت: "حدود چهار هزار كودك كار و خيابان در تهران، كرج و شهر ري شناسايي شده و اين در حالي است كه نوسانات فصلي بر تعداد كودكان اثر مي‌گذارد و بنابراین در برخی از فصل ها به مراتب تعداد آنها افزایش می یابد."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read