آخرین خبرها

تحلیلگران ارمنی: روسیه نیروهای نظامی خود را در قره باغ اشغالی مستقر خواهد نمود

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 تحلیلگران ارمنی: روسیه نیروهای نظامی خود را در قره باغ اشغالی مستقر خواهد نمود

Gunaz.tv

گوناز تی وی: ارمنستان با حمایت های مستقیم ایران و روسیه موفق به اشغال قره باغ و برخی مناطق دیگر آذربایجان گردید. این اشغالگری علی رغم قطعنامه های الزام آور شورای امنیت سازمان ملل تاکنون تداوم داشته است و نیروهای ارمنی حاضر به خروج از اراضی اشغالی نشده اند. دلیل این امر نیز رویکرد سیاست خارجه روسیه و ایران می باشد که خواهان تداوم این اشغالگری به منظور تضعیف موقعیت جمهوری آذربایجان در منطقه است. در این راستا ایران همواره به پشتیبانی مستقیم مالی از ارمنستان پرداخته و روسیه نیز حامی نظامی آن بوده است. تحلیلگران ارمنی معتقدند با پیوستن ایروان به اتحادیه گمرکی، روسیه به راحتی نیروهای خود را در قره باغ مستقر خواهد نمود و طی زد و بندهای سیاسی احتمال بازگرداندن اراضی اشغالی به آذربایجان نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش گوناز تی وی، روسیه به عنوان مهمترین حامی نظامی ارمنستان تاکنون کمک های نظامی فراوانی به این کشور نموده است. از سال 1995 پایگاه 102- نظامی روسیه در منطقه "گومری" ارمنستان دایر شده که در چارچوب سیستم واحد دفاع ضد هوایی کشورهای مشترک المنافع مشغول انجام وظیفه است.

همچنین روسیه و ارمنستان  در زمان مدودف، اصلاحیه ای بر قرارداد همکاری نظامی سال 1992 ( که در سال 1997 به مدت 25 سال تمدید شد) را تصویب کردند که باعث افزایش حمایت های روسیه از ارمنستان شد. در این اصلاحیه روسیه متعهد می شود که پایگاه های نظامی مستقر در ارمنستان(پایگاه معروف گومری)، علاوه بر منافع ملی روسیه، امنیت ارمنستان را نیز تامین کند و همچنین با به روز رسانی تکنولوزی و سیستم های نظامی موجود در ارمنستان، در تضمین امنیت این کشور نقش بیشتری ایفا کند. در بند دیگری نیز مدت زمان استقرار پایگاه های نظامی روسیه برای 24 سال دیگر تمدید شد و به 49 سال رسید.

در رابطه با حضور نظامی روسیه در قفقاز و نقش آن در مناقشه قره باغ، ” نایرا آیرومیان ” تحلیلگر سیاسی ارمنی گفته است: "پس از الحاق ارمنستان به اتحادیه گمرکی، روسیه به راحتی نیروهای نظامی خود را در قره باغ مستقر خواهد نمود. برای این کار هیچ نیازی به کسب رضایت از ارمنستان نخواهد بود. چون ارمنستان به این اتحادیه با مرزهای شناخته شده بین المللی خود یعنی بدون قره باغ وارد خواهد شد. پس از آن، ارمنستان همه سیاست های خود را در چارچوب اتحادیه گمرکی تنظیم خواهد نمود."

"برای ورود روسیه به قره باغ نیاز مهمی وجود خواهد داشت. به طور ساده در منطقه مرزی درگیری ها بوجود آمده و روسیه نیز با هدف حفظ صلح و آرامش در سرزمین های شوروی سابق، نیروی نظامی خود را به منطقه خواهد آورد. پس از این نیز با آذربایجان برای الحاق به اتحادیه گمرکی وارد گفتگو خواهد شد."

” پارقو ماتیروسیان ” کشیش سابق کلیسای ارمنی قره باغ اشغالی نیز در خصوص دیدار رؤسای جمهور سه کشور آذربایجان، ارمنستان و روسیه در شهر سوچی گفته است: «بر اساس تجربه زندگی خود و نیز حوادث ۲۰- ۳۰ سال گذشته، فکر می کنم که برخی از شهرهای قره باغ به آذربایجان تحویل داده خواهد شد و برای ما تنها یک دهلیز باریک خواهند داد. اما در خصوص امنیت ما، هیچ ضمانتی نخواهد بود… پس از دیدار شهر سوچی وضعیت آرام شده است و ما به همین مناسبت از ولادیمیر پوتین تشکر می کنیم.»

شایان ذکر است مهر ماه سال گذشته  روس ها تصمیم گرفتند که شمار نظامیان پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان را افزایش دهند.

روزنامه ی "آیکاکان ژاماناک" چاپ ارمنستان در این باره خبررسانی کرد و اعلام نموده بود که به زودی تعداد کثیری از نظامیان روس همراه با خانواده هایشان در ارمنستان اسکان داده خواهند شد. این روزنامه اعلام کرده بود که شمار این افراد نزدیک به 3000 نفر خواهد بود. این نظامیان در پایگاه شماره ی 102 روس در "گومرو" مشغول انجام وظیفه خواهند شد.

از سوی دیگر در شهر گومرو آمادگی هایی جهت قبول این نظامیان در حال انجام می باشد بالاخص منطقه ی "واسموی قورودوک" که اغلب نظامیان روس در آن سکنی گزیده اند در بلوک 8 ده ها خانواده ی ارمنی از هم اکنون تخلیه و به مکان دیگری انتقال داده شده اند.

همچنین یروز پنجشنبه 7 آذرماه 1392 نخست وزیر ارمنستان با معاون همکاری های نظامی فدراسیون روسیه دیدار و بر گسترش مناسبات نظامی بین دو کشور تاکید کرد.

تیقران سرکیسیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان در دیدار خود با کونستانتین بیریولین رئیس کمیته همکاری های نظامی روسیه با ارمنستان و معاون همکاری های نظامی فدراسیون روسیه، بر لزوم توسعه همکاری های نظامی روسیه و ارمنستان تاکید کردند. نخست وزیر ارمنستان در این دیدار از تلاش های بیریولین برای افزایش بیش از پیش همکاری های نظامی روسیه با ارمنستان تشکر کرد. بیریولین نیز با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای توسعه روابط با ارمنستان گفت: من تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهم داد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read