آخرین خبرها

نقض گسترده حقوق کارگر آذربایجانی که چندی پیش توسط عوامل شهرداری به قتل رسید

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 نقض گسترده حقوق کارگر آذربایجانی که چندی پیش توسط عوامل شهرداری به قتل رسید

Gunaz.tv

گوناز تی وی: چندی پیش عوامل شهرداری تهران در اقدامی وحشیانه یک کارگر آذربایجانی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که به دلیل شدت ضربات وارده این کارگر تورک جان خود را از دست داد. اگرچه عواملی گه این قتل را مرتکب شدند بازداشت و به جرم ارتکابی خود اعتراف نمودند، اما آنچه که در این پرونده بیش از هر چیز دیگری مشهود است، رفتار تبعیض آمیز و نژادپرستانه سیستم قضایی در جریان این پرونده است که به طرزی موزیانه سعی در تطهیر عوامل شهرداری داشته و ضمن نقض حقوق کارگر مقتول آذربایجانی، به وعده های داده شده به خانواده وی نیز تاکنون جامه عمل پوشانده نشده است.

به گزارش گوناز تی وی، رویکردهای نژادپرستانه و فارس محور رژیم اسلامی ایران باعث گردیده تا بسیاری از افراد جویای کار آذربایجانی به دلیل عدم وجود فرصت های بهینه شغلی به مهاجرت به مناطق فارس نشین روی آورند. این مهاجرین برای رسیدن به حداقل درآمد به هرگونه فعالیت اقتصادی از نوع رسمی و غیر رسمی آن روی می آورند و در موارد بسیاری مجبور به قبول شرایط غیر انسانی در قراردادهای کاری می شوند. یکی از این کارگران چندی پیش بر اثر ضرب و شتم وحشیانه ماموران شهرداری پس از یک هفته بستری شدن در بیمارستان جان باخت.

پس از آن نهادهای مختلفی همچون دادگستری، شهرداری، نیروی انتظامی و ... وعده های فراوانی مبنی بر پیگیری سریع این پرونده و دفاع ازتمام حق و حقوق پایمال شده وی را در رسانه های عمومی دادند. اما اکنون اعضای خانواده و نزدیکان "علی چراغی" از پوچ و توخالی بودن این وعده ها خبر می دهند.

برادر علی چراغی به خبرنگاران گفته که پیمانکار شهرداری که در ارتباط با کشته شدن برادرش، بازداشت شده بود با تعیین قرار وثیقه آزاد شد.

محمد چراغی که اکنون قیم خانواده علی چراغی محسوب می‌شود، گفته: «آن‌طور که مطلع شده‌ایم قاضی پرونده برای پیمانکار شهرداری قرار وثبقه ۲۰۰میلیون تومانی تعیین کرده است که او با پرداخت این وثیقه اکنون آزاد است

وی افزود: «بعد از انتشار خبر قتل برادرم، مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران به مناسبت‌های مختلف با خانواده وی دیدار کردند و برای دلجویی وعده‌هایی دادند که تا به امروز هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملی نشده است

علی چراغی ۲۳مردادماه در درگیری با مأموران شهرداری منطقه چهار تهران کشته شد. خانواده چراغی از شهرداری تهران شکایت کرده‌اند اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه ایران، ۱۰شهریورماه گفت که شهرداری تهران در ماجرای قتل علی چراغی نقشی ندارد.

برادر این کارگر در همین حال از ادامه بازداشت چهارمتهم دیگر این پرونده خبر داد و افزود: «این افراد متهم به درگیری با برادرم در روز حادثه هستند و در حال حاضر پرونده قضایی آن‌ها در آگاهی تهران در دست بررسی است

 محمدچراغی با بیان اینکه خانواده برادرش از پوشش بیمه برخوردار نیستند، گفت: «به هیچ وجه از هیچ شخصی توقع نداریم و پیگیر روند قانونی پرونده هستیم اما وقتی در رسانه‌ها می‌خوانیم که مسئولان شهرداری به دلیل مسائل انسانی و اخلاقی خود را مسئول معرفی می‌کنند اما در عمل حتی پاسخ تماس‌های تلفنی ما را نمی‌دهند، متعجب می‌شویم

شایان ذکر است ۱۶ مردادماه سال جاری در میدان ۱۹۶ غربی تهرانپارس بین چهار مأمور سد معبر شهرداری منطقه ۴ تهران با راننده وانتی که پسر ۱۳ ساله‌اش را همراه داشت درگیری مرگباری رخ داد.

مأموران سدمعبر وقتی با مقاومت «علی چراغی» در برابر خواسته‌های خود مبنی بر پرداخت ۱۵۰ هزار تومان پول قرار گرفتند وی را به باد ناسزا و کتک گرفتند تا این‌که راننده وانت در برابر چشمان گریان پسرک خود خواست با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد که به گفته شاهدان و پسربچه قربانی یکی از مأموران قوی هیکل سدمعبر با پنجه بوکس به علی چراغی حمله کرد و با یک ضربه وی را از پای درآورد.

چهار مأمور سدمعبر که دیدند راننده وانت پیکان شرایط مرگباری دارد با وحشت از خشم رهگذران سوار بر وانت گریختند و علی چراغی پس از هفت روز دست و پنجه نرم کردن با مرگ روی تخت بیمارستان نفس آخر را کشید.

این جنایت جنجال‌آفرین شد و اظهارنظرهای رسمی‌ای از سوی نمایندگان شورای شهر تهران و شهرداری را در پی داشت تا اینکه با دستور بازپرس «سپیدنامه» از شعبه ۱۰ دادسرای امور جنایی تهران تیمی از اداره ویژه قتل پلیس آگاهی وارد عمل شد و پس از بازداشت پیمانکار شهرداری با راهنمایی‌های وی، چهار مأمور سدمعبر را شناسایی کردند.

خانواده مقتول پرونده‌ای را در کلانتری ۱۲۶ تهران‌پارس تنظیم می‌کنند و ۱۱ نفر از کسبه و اهالی محل نیز در این خصوص شهادت دادند.

در تاریخ ۱۸ مرداد پیش از مرگ این کارگر پزشکی قانونی درباره این پرونده گزارش داده است که «طبق مندرجات پرونده بالینی در تاریخ ۱۶ مرداد در پی اصابت جسم سخت مصدوم دچار ضایعات زیر شده است. یک: کاهش سطح هشیاری. دو: خونریزی در نواحی گیجگاهی و آهیانه و پیشانی سمت چپ جمجمه و کوفتگی بافت مغزی در نواحی گیجگاهی و آهیانه‌ای سمت راست جمجمه که تحت عمل جراحی قرار گرفته است.»

محمد چراغی برادر کارگر مقتول به خبرنگاران گفت: "در ساعت ۱۳ و سی دقیقه روز پنجشنبه ۱۶ مرداد برادرم را به بیمارستان امام حسین منتقل کردیم. تشخیص اولیه پزشکان «شکستگی شدید جمجمه» بود که به سرعت او را به اتاق عمل منتقل کردند اما پس از عمل جراحی چون بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) این بیمارستان تخت خالی نداشت او را در بخش عمومی بستری کردند و در ساعت ۱۲ شب نیز مجددا او را به اتاق عمل بردند و بامداد جمعه مجددا او را به بخش عمومی منتقل کردند. اما روز یکشنبه ۱۹ مرداد ترجیح دادیم برادرم را در بیمارستان خصوصی نورافشان بستری کنیم که تلاش پزشکان این بیمارستان نیز ثمری نداشت و سرانجام در روز پنجشنبه ۲۳ مرداد برادرم فوت کرد."

پس از این حادثه  پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس قتل کارگر آذربایجانی را به جنایت های داعش تشبیه کرد.

 پیر موذن نماینده مجلس ایران با تاکید بر اینکه «قاتلان ماموران شهرداری تهران هستند»، مرگ علی چراغی را جلوه ای از فرهنگ افراطیون و داعش میخواند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read