آخرین خبرها

پس از موش ها این بار حشرات موذی تهران را اشغال کردند!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 پس از موش ها این بار حشرات موذی تهران را اشغال کردند!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: شهر تهران به عنوان پایتخت رژیم اسلامی ایران تبدیل به یکی از زشت ترین و کثیف ترین شهرهای جهان شده است. این شهر که مرکزیت سیاسی و اقتصادی یکی از نژادپرست ترین و دیکتاتورترین حاکمیت های کنونی جهان را دارد، مملو از انواع آلودگی ها، جرایم سازمان یافته و ناهنجاری های گوناگون است. طی گزارشاتی که پیشتر بارها منتشر شده، این شهر به  عنوان پایتخت موش ها معرفی شده و بسیاری از جمعیت 50 میلیونی موشها در شهر تهران حکایت می کنند. اکنون کارشناسان از تسخیر این شهر توسط حشرات موذی سخن می گویند. حشراتی که ناقل انواع بیماری های خطرناکند و می توانند سلامت و بهداشت عمومی را در این شهر چندین میلیونی به طور کامل به خطر اندازند.

به گزارش گوناز تی وی، بسیاری از کارشناسان معتقدند اکنون بیش از 50 میلیون موش شهر تهران را اشغال کرده اند و هر آن امکان بروز یک اپیدمی وحشتناک در این شهر وجود دارد.

پزشكان معتقدند موش‌ها 27نوع بيماري دارند كه براي مردم و محيط‌زيست مي‌توانند بسيار خطرناك باشند. در سرشماري كه نزديك به سه سال پيش توسط شهرداري تهران انجام شد تعداد موش‌ها را سه برابر مردم تهران تخمين زده بودند. يعني امروز حدود 30 ميليون موش در زير خيابان‌هاي تهران زندگي مي‌كنند. موش‌ها در هر جايي كه حركت مي‌كنند از خود اثري به جاي مي‌گذارند كه موش ديگري اگر از آن ناحيه رد شود، متوجه حضور همنوع خودش مي‌شود. موش مخرب‌ترين نوع حيوان براي شهر است.

جدیدترین اخبار منتشر شده حاکی از افزايش غيرعادي نوعي مگس در برخي مناطق تهران از جمله خيابان و ميدان فاطمي اشاره دارد كه باعث شده مردم اين مناطق و حتي رهگذران را كلافه كند.

در مورد اصالت و محل اصلي زندگي اين حشرات موذي اختلاف‌نظرها بسيار است. گروهي آنها را نروژي و گروهي ديگر آن را متعلق به صحراهاي مغولستان مي‌دانند. گفته مي‌شود كه اين حشرات گرچه درنگاه اول ممكن است براي انسان بي‌خطر باشند و بيشترين تهديدشان در مورد محصولات كشاورزي باشد ولي در عين حال شيوه‌هاي غلط مبارزه با اين حشرات باعث شده تا اين حشرات به شكل غيرمستقيم و از طريق افزايش بيماري‌هاي خطرناكي چون سرطان و MS، به تهديدي جدي براي انسان بدل شوند. قوت گرفتن احتمال هجوم مگس‌ها به تهران دكتر مهدي ضرابي، حشره‌شناس و عضو گروه مهندسي علوم زيستي دانشكده علوم و فنون نوين دانشگاه تهران با تاييد افزايش بي‌سابقه آمار مگس‌هاي سفيد با نام علمي «عسلك گلخانه» - Bemisia tabaci – در برخي از مناطق تهران گفت: ما 25 سال است كه روي اين حشرات مطالعه و تحقيق مي‌كنيم چرا كه اگر راه‌هاي مقابله با آن را ندانيم واقعا به موجودات خطرناكي تبديل مي‌شوند و مي‌توانند تهديدي جدي براي كشاورزي و حتي انسان – به شكل غيرمستقيم – تلقي شوند. وي دليل افزايش اين حشرات را در شيوه غلط مبارزه با اين موجودات عنوان مي‌كند و مي‌گويد: استفاده از سموم شيميايي و آفتكش‌هاي چيني يا نامرغوب توسط كشاورزان باعث مقاوم شدن اين حشرات نسبت به سموم شيميايي و درنهايت افزايش تصاعدي آنها به ويژه درمزارع كشاورزي شده استتوفان مگس‌ها در راه تهران قاسم علي اكبر، پژوهشگر مبارزه با موجودات مهاجم نيز درهمين مورد با هشدار نسبت به احتمال هجوم مگس‌هاي سفيد به تهران، به «اعتماد» گفت: دليل افزايش اين حشرات، يا تغيير غذايي آنهاست يا دستكاري و دخالت‌هاي غيركارشناسي بشر در زندگي يا شيوه‌هاي نابودي آنها يا تغييرات ناگهاني آب و هوايي و اقليمي است كه درمورد قزوين اين عوامل در حال بررسي است. وي اين حشرات را حشراتي مهاجم مي‌نامد و مي‌گويد: اين حشرات امروز درقزوين و به خصوص در مزارع آن به حدي زياد شده‌اند كه دربسياري از موارد كشاورزان و كارگران جرات نزديك شدن به بوته‌ها و گياهان براي آب دادن يا چيدن محصولات خود را ندارندعلي اكبر نيز ضمن بي‌سابقه خواندن افزايش اين حشرات در قزوين، احتمال هجوم اين حشرات به تهران را بسيار بالا دانسته و مي‌گويد: در اين مورد تحقيقات بسياري كرده‌ايم و رد اين حشرات را تا صفادشت در جنوب غربي تهران گرفته‌ايم. در تهران هم نشانه‌هايي از آغاز هجوم حشرات در بخش‌هايي از خيابان آزادي و ميدان فاطمي و حتي وليعصر قابل رويت است. در نهايت به نظر مي‌رسد اين حشرات كه به يك‌باره رشد كرده و زياد مي‌شوند، با نخستين تغيير جدي دمايي و وزش بادهاي پاييزي، به سمت تهران حمله‌ورشده، نه تنها گياهان كه حتي زندگي انسان‌ها را نيز با مشكلاتي جدي مواجه كنند. چرا كه اين حشرات به دليل آنكه نمي‌توانند مسافت زيادي را پرواز كنند با بادها همراه مي‌شوند و كوچ كرده به محل بعدي هجوم مي‌برند. وي با تاكيد بر اينكه دليل افزايش اين حشرات استفاده از سموم شيميايي است در پاسخ به اين سوال كه هجوم آنها به پايتخت چگونه زندگي شهروندان آن را با اختلال مواجه خواهد كرد؟ گفت: هجوم اين حشرات در حد هزار و ميليون نيست بلكه در حدي ميلياردي و حتي تريلياردي است.

در رابطه با هجوم موشها به تهران نیز در سال 91  برخی کارشناسان مدعی شدند که موشهایی که به تازگی وارد پایتخت شده‌اند مهاجم هستند و امکان زنده‌خواری توسط آنها وجود داردگفته می شود موش‌های نروژی که جثه بسیار بزرگتری نسبت به موش‌ها خانگی دارند مهاجم هستند. آنها حتی موش‌های کوچک را هم می‌خورند و از جوجه پرندگان هم تغذیه می‌کنند. این موش‌ها در تهران وجود نداشت و با کشتی از کشور‌های دیگر به ایران راه یافتند. گزارش شده که در شرایطی که منابع غذایی آنها از میان رفته جسد انسان را خورده‌اند.

 اسماعیل کهرم از متخصصین مسائل زیست محیطی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه موش‌های شهر تهران جهش ژنیتکی داشتند، افزود: "این موش‌ها به دلیل مواد شیمیایی و اشعه‌های گوناگون دچار تغییر و تحولات رفتاری و ظاهری شدند که در سایر حیوانات این تغییرات میلیون‌ها سال طول می‌کشد". وی با بیان اینکه این تغییرات موجب شده است که موش‌ها به یکباره از۶۰ گرم به ۵ کیلو اضافه وزن پیدا کنند، گفت: "متاسفانه گربه‌های شهر از موش‌ها کوچک‌تر شدند و این مساله خود زنگ خطری برای سلامتی شهروندان است و نباید به راحتی از کنار گذشت."

یکی از روزنامه های چاپ تهران درباره موش های این شهر نوشته است: "ترس از موش در خيابان در کنار ترس از خفت گير يکي از دلهره هاي قدم زدن شبانه در خيابان هاي شهر است. موش هايي که هيچ شباهتي به موجودات دوست داشتني انيميشن ها ندارند. اندازه شان هيچ تناسبي با اسمشان ندارند و صفت ترسو هم در موردشان کاربرد ندارند، هيچ اعتنايي به عابران نمي کنند و بي هيچ اغراقي عابر هر لحظه احساس مي کند که ممکن است از سوي اين موجودات شرور مورد حمله واقع شود"

در آمار ارائه شده ديگري پرويز پيران، دبيرعلمي کنفرانس ملي مديريت بحران اعلام کرده است که در سال‌هاي گذشته بيش از 20 ميليون موش در تهران زندگي مي‌کردند که هم‌اکنون به‌صورت تصاعدي اين تعداد به 60 ميليون موش رسيده است و در اين شهر بيش از 7 نوع موش وجود دارد.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read