آخرین خبرها

معادن مس و سیمان طارم مجوزی برای بهره برداری و اکشتاف ندارند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
معادن مس و سیمان طارم مجوزی برای بهره برداری و اکشتاف ندارند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: معاون فنی محیط زیست استان زنجان اعلام کرده است که هم اکنون مجوزی از سوی محیط زیست استان زنجان برای بهره برداری از معدن مس آببر داده نشده است.

به گزارش گوناز تی وی به نقل از تسنیم، در پی اعتراض مردم طارم به بهره برداری از معادن مس و سیمان تورج قاسمی، معاون فنی محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه محیط زیست استان برای اعلام نظر نهایی و دادن مجوز منتظر اعلام نظر سازمان محیط زیست مرکزی است، اظهار کرد:" حدود بعد از 10 روز محیط زیست مرکزی نظرنهایی خود را اعلام می‌کند".

وی با بیان اینکه معدن مس آببر در داخل منطقه شکار ممنوع قرار دارد، تصریح کرد:"این معدن حساسیت زیادی دارد و باید بررسی بیشتری برای دادن مجوز انجام شود".

معاون فنی محیط زیست استان زنجان بیان کرد:"همه معادن برای اطلاع از ضوابط و معیارهای محیط زیست، برای اکتشاف و بهره برداری باید از سوی محیط زیست مجوز لازم را دریافت کنند و استعلام انجام شود".

علی اصغر حیدری، رئیس شورای شهرستان طارم نیز با اشاره به اینکه این معادن با توجه به ضررهای جبران ناپذیر زیست محیطی  و خطر بروز بیماری سرطان اظهار کرد:"معادن مس و سیمان نباید در شهرستان طارم به بهره‌برداری برسد".

وی با بیان اینکه معدن مس در فاصله 940 متر از داخل محدوده شهری قرار دارد، گفت:" حدود 30 کیلومتر معادن باید از محدوده شهر و روستا فاصله داشته باشد و رعایت فاصله 18 کیلومتر الزامی است".

رئیس شورای شهرستان طارم با اشاره به اینکه منطقه طارم منطقه ویِژه کشاورزی اعلام شده است، تصریح کرد:"وجود معادن مس وسیمان تهدید جدی برای نابودی مزارع کشاورزی است".

رئیس شورای شهرستان طارم با بیان اینکه وجود معادن سیمان و مس باعث تولید باکتری هایی می‌شود که ریشه درختان را از بین ‌رد و بعد از گذشت 10 تا 12 سال اثرات خود را برروی انسان نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد:"معدن مس در نزدیکی شهر آببر و در حاشیه بسیار نزدیک منطقه ویژه گردشگری و حفاظت شده و شکار ممنوع قرار دارد".

حیدری عنوان کرد:"بالای 83 درصد درآمد مردم طارم از کشاورزی است، در حالی که اینگونه معادن باعث نابودی و از بین رفتن کشاورزی در این منطقه می‌شود".

اهالی شهر آببر و روستاهای همجوار در طوماری به صدمات جانی ناشی از حفاری این معدن که بیماری سرطان ریه و بیماری‌های پوستی و استنشاقی است اشاره و در ادامه خاطر نشان کردند:"منطقه طارم منطقه ویژه کشاورزی از دیدگاه معاون وزیر جهاد کشاورزی تلقی شده بنابراین برای حفظ این منطقه و جلوگیری از تخریب مراتع دام و از بین رفتن نمای زیبای کوه شمالی شهر و خطر انقراض حیوانات و پرنده‌های وحشی و غیره از حفاری معدن مس جلوگیری شود".

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read