آخرین خبرها

هشدار: رود "آراز" هم در معرض خشکاندن و نابودی قرار گرفته است!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 هشدار: رود "آراز" هم در معرض خشکاندن و نابودی قرار گرفته است!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: عدم مدیریت صحیح بر منابع آب سطحی و زیرزمینی باعث شده تا آذربایجان جنوبی در سال های اخیر با مشکلات فراوانی در زمینه منابع آبی مواجه شود. اگر چه آذربایجان با توجه به اقلیم مناسب آن سرزمینی است که بنا به گواه اسناد تاریخی تاکنون با مشکلی بنام تامین آب مواجه نبوده، اما سد سازی های غیر کارشناسانه ضمن اینکه باعث شده تا دریاچه اورمیه خشک گردد، بسیاری از رودها نیز از جریان اصلی خود منحرف گردیده و و به سرنوشتی دریاچه اورمیه دچار شوند. این سدسازی ها که تنها به تبخیر شدید آب پشت این سدها منجر شده، در واقع هیچ تاثیری در بهبود کشاورزی نیز نداشته و باعث جلوگیری از مهاجرت های روستائیان و کشاورزان منطقه نیز نشده است. با این وجود مسئولان رژیم اسلامی همواره سعی دارند تا با مطرح کردن بحث هایی همچون کاهش بارندگی ها و خشکیالی ها، اقدامات غیر کارشناسانه خود را توجیه نمایند.

به گزارش گوناز تی وی، داود نجفیان مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل در جلسه شورای اداری استان اردبیل که با حضور معصومه ابتکار معاون روحانی و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، گفت: "آب سد "آراز" در آستانه خشک شدن بود و اگر تمهیدات لازم صورت نمی گرفت این سد تیر ماه گذشته خشک می شد."

 وی علت عمده کم آبی "آراز" را کاهش شدید بارندگی ها ذکر کرد و افزود: "حجم آب سد "آراز" امسال نسبت به پارسال 45 درصد کاهش یافته است و تا هفت روز دیگر در صورت نباریدن باران به حجم مرده آب می رسد."

وی با بیان این که در زمینه تامین آب کشت اول در منطقه مغان با مشکلاتی مواجه بودیم، گفت: "این مشکلات با تدابیری از جمله آبیاری شبانه، تامین 90 میلیون متر مکعب آب از خروجی زهکشی ها حل شد اما با تداوم وضعیت کنونی امکان آبیاری محصولات کشت دوم در این منطقه بسیار سخت خواهد بود."

وی اضافه کرد : "کمبود آب در استان اردبیل به شمال محدود نمی شود و ما در مرکز استان نیز با مشکل جدی مواجه هستیم به گونه ای که استفاده زراعی از آب سد یامچی محدود شده و60 تا 70 درصد آب آن برای مصرف شرب ذخیره سازی شد."

به گفته وی ، حجم آب سد یامچی در سال گذشته 37 میلیون متر مکعب بود که امسال به 20 میلیون متر مکعب کاهش یافته است. تامین کردن آب از جمهوری آذربایجان و انتقال آب از قزل اوزن از جمله راه کارهای رفع بحران کم آبی در اردبیل است

 مرداد ماه سال جاری نیز معاون بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي اردبيل از کاهش بی سابقه آورد رودخانه آراز در سال آبي جاري در طول دوره بهره‌برداري خبر داد.

، بهروز محمدي در جلسه بررسي و تشريح وضعيت آبي حوضه آبريز آراز به خبرنگار ایسنا گفته بود:"با توجه به پيش‌بيني وقوع خشکسالي در اسفند ماه 1392 توسط اين شرکت با توجه به نامناسب بودن سطح پوشش ذخاير برفي در حوضه آبريز آراز زنگ خطر خشکسالي را به صدا درآورديم".

وي افزود:"علاوه بر مديريت مخزن و کاهش مصارف در سطح شبکه اقداماتي براي تشريح وضعيت خشکسالي و اثرات زيانبار آن در کشاورزي منطقه در قالب شوراي حفاظت منابع آب استان و شهرستان‌ها، کارگروه آب و کشاورزي استان، کارگروه انسجام بخشي آب و آبفا، مديريت بحران استان، شوراي تامين و کارگروه خشکسالي برگزار و تصميماتی براي کاهش اثرات خشکسالي اتخاذ شد".

وي گفت:"کارهاي اجرايي و عملياتي نيز در شبکه براي کاهش اثرات خشکسالي شروع شده است".

همچنین پیش تر سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل اعلام کرده است:" یک هزار و 700 روستا در استان اردبیل داریم که تنها 720 روستا از خدمات آب و فاضلاب روستایی برخوردار هستند". وی اضافه کرده است:"با وجود لزوم اجرای مجتمع های آبرسانی، اعتبار لازم وجود ندارد؛ در صورت تامین منابع می توانیم با همکاری بسیج سازندگی در چند روستا از جمله در گرمی و پارس آباد و مشگین شهر طرح های کوچکی را اجرا کنیم".

بی آبی در اکثر شهر و روستاهای آذربایجان جنوبی احساس می شود،در ماه گذشته همچنین نماینده مردم زنجان و طارم در حاشیه مراسم جشن آب روستای جوزه کندی در جمع خبرنگاران با اشاره به بی آبی شدید و تبعات گسترده آن در برخی مناطق استان زنجان گفته بود: "در حال حاضر بیش از 180 روستا در سطح استان زنجان با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند که بخش مهم و عمده این روستاها در شهرستان زنجان و طارم هستند متاسفانه در حال حاضر تعدادی از روستاها در زمینه آب شرب و آب کشاورزی با مشکل و چالش مواجه هستند و این روند موجب بوجود آمدن تبعات متعدد شده است".

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read