آخرین خبرها

سودان مراکز فرهنگی ایران در این کشور را پلمپ و کارکنانش را اخراج کرد

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
سودان مراکز فرهنگی ایران در این کشور را پلمپ و کارکنانش را اخراج کرد

Gunaz.tv

گوناز تی وی: دولت سودان مراکز فرهنگی وابسته به سفارت ایران را در خارطوم، پایتخت و شهرهای دیگر این کشور تعطیل و کارکنانش را از کشور بیرون کرده کرد.

به گزارش گوناز تی وی، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام سودانی با تایید این خبر گزارش داده که وزارت امور خارجه سودان کاردار ایران در این کشور را احضار کرده و خبر تعطیلی سه مرکز فرهنگی ایران را به او ابلاغ کرده است.

خبرگزاری فرانسه این خبر را "شوکی در روابط معمولا نزدیک دو کشور" توصیف کرده و سودان‌تریبیون هم آن را "در تضاد کامل با روابط گرم تهران و خارطوم که باعث خشم کشورهای حاشیه خلیج فارس شده بود" خوانده است.

دولت سودان هنوز رسما دلیل این تصمیم خود را اعلام نکرده، اما رسانه‌ها به نقل از منابع مطلع "افزایش فعالیت‌های ایران برای تبلیغ و گسترش مذهب شیعه از طریق مراکز فرهنگی" را دلیل این اقدام عنوان کرده‌اند.

با این حال پیش بینی میشود تروریسم نیز یکی دیگر از دلایل واکنش سودان به این مراکز باشد و فعالیت های این چنینی ایران همواره دردسر ساز بوده است.

گفتنی است اینگونه مراکز فرهنگی ایران در سال های گذشته در کشورهایی چون آذربایجان نیز فعال بوده اند که به دلیل اشاعه تروریسم و شیعه گری افراطی پلمپ شده اند.

گوناز تی وی

H.M

اخبار منتخب

Most Read