آخرین خبرها

بیکاری در مناطق غیر فارس نشین به مرز بحران رسیده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 بیکاری در مناطق غیر فارس نشین به مرز بحران رسیده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران با اتخاذ سیاست های نژادپرستانه و غیر انسانی فارس محور، مناطق غیر فارس نشین را در وضعیتی بحرانی قرار داده است. این سیاست ها باعث شده تا هر ساله بر میزان مهاجرت های اجباری ملل غیر فارس به مناطق فارس نشین افزوده شود. ملل غیر فارس جغرافیای ایران که اکثرا در مناطق حاشیه ای و پیرامونی آن قرار دارند، از نظر وضعیت بیکاری در شرایطی بسیار "بحرانی" به سر می برند. طی برخی از گزارش های رسمی میزان بیکاری در این استان های مرزی چنان سیر صعودی به خود گرفته که حتی هشدار مقامات عالی رتبه رژیم اسلامی را نیز در پی داشته است.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران علاوه بر صرف میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی خود در راه توسعه نظامی-اتمی، سهم عمده ای از بودجه عمرانی خود را نیز صرف مناطق فارس نشین می کند و بدین ترتیب مناطق غیر فارس نشین هر روز بیش از پیش از چرخه توسعه و پیشرفت باز می مانند.

یکی از رسانه های حکومتی در رابطه با افزایش بیکاری در مناطق غیر فارس نشین می نویسد: "با وجود قرار داشتن 12 استان در حاشیه مرزها با جمعیتی بالغ بر 33 میلیون نفر؛ اما عدم سرمایه گذاری های مناسب در دهه های اخیر، نبود صنایع اشتغال زا و تمرکز سرمایه گذاری ها در برخی مناطق کشور مانند تهران، باعث مهاجرت اجباری هزاران نفر به مرکز به امید یافتن کار و دسترسی به امکانات بهتر شده است. در حال حاضر، بیکاری در برخی از شهرهای مرزی باعث شده تا در ساعاتی از روز که افراد باید در جایی مشغول به کار باشند، از بیکاری در توزیع نامتوازن فرصت‌ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته در دهه های اخیر برای ایجاد صنایع و اشتغال در استان ها نه تنها باعث مهاجرت اجباری صدها هزارنفر از استان های مختلف به کلانشهرهایی مانند تهران شده است، بلکه باعث شده تا جمعیت باقی مانده در استان های کمتر برخوردار از فرصت سرمایه گذاری های موثر نیز اغلب با بیکاری بالا و نبود فرصت های شغلی مواجه باشند. این مسئله در دهه های گذشته در مورد بیشتر استان های کشور وجود داشته اما در مورد استان های واقع در مرزهای کشور، وضعیت بدتر نیز است. در حال حاضر، طبق آخرین تقسیمات کشوری، ۱۲ استان کشور در مرزها قرار گرفته که دارای مرز خشکی با کشورهای همجوار است."

در این رابطه حمید حاج اسماعیلی (اقتصاد دان) معتقد است: " احساس می شود از گذشته سیاست گذاران درباره سرمایه گذاری در مناطق گوناگون کشور با دیدگاه های خاصی عمل کرده اند."

این کارشناس بازار کار اظهارداشت: "اینکه در سرمایه گذاری ها باید میزان ریسک آن هم در نظر گرفته شود تردیدی نیست، اما به نظر می رسد نزدیک بودن استان های مرزی با کشورهای همسایه به ویژه استان های دارای مرز خشکی و وجود برخی ناامنی ها در گذشته در میزان سرمایه گذاری ها تاثیر مستقیمی داشته است." حاج اسماعیلی ادامه داد: "اینکه کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان دارای بی ثباتی و درگیری های داخلی باشند، می تواند به صورت بالقوه در سرمایه گذاری های صورت گرفته در استان های مرزی همجور با این کشورها مانند سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام و کرمانشاه تاثیرگذار باشد." وی خاطرنشان کرد: "به صورت کلی در دهه های اخیر سرمایه گذاری های مناسبی که بتواند منجر به انصراف مردم از مهاجرت به سایر استان ها به ویژه تهران شود، صورت نگرفته است. از سویی این مسئله باعث شده تا نرخ بیکاری در مناطق مرزی کشور بالا باشد." به گفته این کارشناس بازار کار، برای ایجاد تعادل در بازارهای کار کشور علاوه بر لزوم توجه به پتانسیل ها و مزیت های منطقه ای، باید سرمایه گذاری های مناسبی بر اساس میزان جمعیت در استان صورت پذیرد. حاج اسماعیلی تاکید کرد: "هیچگاه در ایران تحقیقی صورت نگرفته که مشخص کند هزینه مهاجرت از استان های مرزی به داخل کشور برای جستجوی کار و دستیابی به امکانات بیشتر چقدر بوده و آیا می شد برای جلوگیری از مهاجرت های بی رویه، سرمایه گذاری با هزینه های کمتر از مهاجرت انجام داد؟" این کارشناس بازار کار معتقد است: "همچنین عدم انتخاب مدیران بومی در استان های مرزی نیز در دهه های اخیر در تصمیم گیری ها و میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته در نقاط مرزی کشور، تاثیرگذار بوده است."

شایان ذکر است علاوه بر تبعیضات اقتصادی، ملل غیر فارس که عمدتا در مناطق مرزی سکنی دارند، از نظر نرخ بی سوادی نیز در وضعیتی بسیار نامناسب به سر می برند. آمار بی سوادان غیر فارس چنان نجومی است که حتی مقامات دولتی نیز به ناچار نسبت به تبعات اجتماعی گسترده آن هشدار می دهند.

در این رابطه رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفته: "بیشترین نرخ بیسوادی در کشور مربوط به استانهای مرزی است."

علی باقرزاده با بیان اینکه بیسوادی در هر منطقه جغرافیایی و برش فرهنگی دلایل خاصی دارد ضمن لاپوشانی بحث ممانعت از حق تحصیل به زبان مادری، به فرافکنی در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: "به نظر می‌رسد در استانهای مرزی عمده‌ترین دلیل، افت پوشش حداکثری تحصیل و کم توجهی به مسائل فرهنگی باشد."

وی افزود: "آمار بیسوادی زنان و دختران در برخی از استانهای مرزی به بیش از 30 درصد می‌رسد."

پیشتر نیز برخی از مسئولان محلی در آذربایجان جنوبی آمارهای تکان دهنده ای از میزان بی سوادی در مناطق مختلف آن ارائه نموده بودند.

به عنوان نمونه روز دوشنبه 8 اردیبهشت ماه، مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، با تاکید بر لزوم توجه به امر ریشه کنی بی‌سوادی با ارائه آماری تاسف بار در این باره گفت: " 185 هزار بی سواد مطلق 10 تا 49 ساله در استان وجود دارد که ریشه کنی این موضوع همکاری ملی را می‌طلبد."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read