آخرین خبرها

ایران: 47 میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی و سوء تغذیه قرار دارند

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ایران: 47 میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی و سوء تغذیه قرار دارند

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران در وخیم ترین وضعیت اقتصادی خود طی سه دهه گذشته به سر می برد. این رژیم که با بلندپروازی های اتمی خود تحریم های بین المللی را بر دوش مردم عمدتا فقیر تحمیل نمود، اکنون چنان وضعیت اسفباری را از نظر تغذیه و تامین منابع غذایی بر شهروندانش تحمیل نموده که بنا به اظهارات مقامات رسمی، بیش از 47 میلیون تن در جغرافیای موسوم به ایران در معرض گرسنگی و سوء تغذیه قرار دارند. همچنین ایران از نظر کیفیت مواد غذایی در رتبه 80 از بین 125 کشور دنیا قرار دارد که همردیف کشورهای آفریقایی قحطی زده می باشد.

به گزارش گوناز تی وی، معاون بهداشت وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای نامناسب مصرف می کنند،گفت: کمبود برخی ریز مغذی ها از سال ۸۰ تا ۹۱ چند برابر شده است.

 دکتر «علی اکبر سیاری» در هشتاد و هشتمین اجلاس روساو معاونان دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: چهار درصد افراد ۱۵تا ۲۳سال در سال ۸۰ دچار کمبود ویتامین ˈ بی ˈ بوده اند که هم اکنون این رقم به ۲۴درصد رسیده است و شش برابر شده است. وی تصریح کرد: "همچنین کمبود ویتامین دی در زنان باردار از سال ۸۰ تا ۹۱، ۹۲ درصد بیشتر شده و کمبود ویتامین دی به معنای پوکی استخوان و تعویض مفصل است." معاون وزیر بهداشت گفت: "کمبود ویتامین دی در زنان باردار ۵ ماهه ۸۶ درصد و در نوجوانان ۷۶ درصد بیشتر شده است." سیاری تاکید کرد: "همه ما باید ماهانه یک داروی ویتامین دی ۵۰هزار مصرف کنیم چرا که کمبود آن موجب درد زودرس مفصل شده و درمان ندارد." وی اشاره به اینکه ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای مناسب استفاده نمی کنند، افزود: این به معنای آن است که افراد سبزی و میوه کمتر و چربی بیشتر مصرف می کنند. سیاری گفت: " ۱۹میلیون در کشور تحرک کمی دارند ، پنج میلیون نفر سیگار مصرف می کنند ، ۱۵میلیون نفر چربی خون بالا دارند." وی تصریح کرد : " ۶،۸ درصد کودکان زیر پنج سال کشور دچار کوتاه قدی هستند که این رقم در استان سیستان و بلوچستان به ۲۰،۷ درصد می رسد و کوتاه قدی به معنای فقر، بی عدالتی و گرسنگی است."

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، با افزایش هزینه محصولات خوراکی طی سال‌های 87 تا 90، حدود 30 درصد جامعه کمتر از 2 هزار و صد کیلوکالری دریافت داشته‌اند. این میزان 16 درصد کمتر از متوسط مورد انتظار دریافت انرژی روزانه و به نحوی به معنی سوءتغذیه است. همچنین، از حیث مصرف پروتئین، در این سال‌ها حدود 50 درصد افراد جامعه بین 23 تا 63 درصد کمتر از حد انتظار دریافت کرده‌اند که آثار سوءتغذیه‌ای آن به ویژه برای کودکان و نوجوانان غیر قابل‌جبران و بسیار پرهزینه خواهد بودبه گفته کارشناسان، تغییر و افزایش قیمت محصولاتی نظیر گوشت قرمز، برخی میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن در دهه اخیر و افزایش قیمت اخیر گوشت مرغ و بعضاً تخم مرغ در کنار نوسانات فصلی قیمت بعضی از محصولات، امنیت غذائی و سلامت جامعه را تهدید می‌‌کنددر واقع، می‌‌توان گفت در سبد غذایی دهک‌های کم درآمد گوشت قرمز رو به حذف است. مصارف میوه و سبزی کاهش قابل ملاحظه دارد و جامعه برای تامین انرژی کماکان به نان و شکر و روغن متکی استمصرف شیر به عنوان منبع تامین پروتئین با اینکه در قانون برنامه چهارم و پنجم به آن تاکید شده، با کاهش  روبه‌رو است. حتی روند افزایش قیمت حبوبات هم امکان دسترسی گروه‌های کم‌درآمد به پروتئین ارزان گیاهی را کاهش داده است. البته در کنار این موضوعات باید اعلام نگرانی مراجع مختلف به ویژه پزشکان از تهدید‌های ناشی از غیربهداشتی بودن تولیدات کشاورزی یا وجود مواد شیمیایی غیرمجاز در محصولات کشاورزی عرضه شده در جامعه را باید اضافه کرد

پیش‌تر ناصر ایروان‌منش، مدیرکل بهداشت، درمان و امور بیمه کمیته امداد امام اعلام کرد که براساس آمار و گزارش‌های رسیده به این سازمان بیش از 200 هزار نفر از کودکان زیر شش سال در کل کشور دچار سوءتغذیه هستند که این نهاد به لحاظ مالی تنها می‌‌تواند تا 50 هزار کودک را زیر پوشش قرار دهد. اعلام این آمار در حالی است که برخی از منابع غیر رسمی از ابتلای حداقل 800 هزار کودک به سوءتغذیه خبر داده‌اند

از سوی دیگر بنا بر  رتبه‌بندی جهانی کشورها از حیث کیفیت غذا و رژیم غذایی، ایران در میان 125 کشور دنیا رتبه 80 را به خود اختصاص داده است. جایگاه ایران در رتبه‌بندی کیفیت رژیم غذایی نشان می‌‌دهد که وضعیت کشور از این حیث چندان خوشبینانه نیست

پیشتر نیز روزنامه جام جم گزارشی اردیبهشت ماه سال 91 درباره سوء تغدیه صد‌ها هزار کودک زیر ۶ سال ایرانی منتشر کرده و بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد نوشته بود "که دست‌کم ۸۰۰ هزار کودک ایرانی از سوء تغذیه رنج می‌برند. به گزارش این روزنامه، آمارهای رسمی سازمان بهزیستی و کمیته امداد همچنین نشان می‌دهد که دست‌کم نیمی از ۸۰۰ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه یعنی نزدیک به ۴۰۰ هزار کودک ایرانی «به‌دلیل مشکلاتی همچون فقر مادی از تغذیه صحیح برخوردار نیستند." این روزنامه نوشته بود که "سوءتغذیه در کودکان کمتر از ۶ سال که به‌واسطه نبود ریزمغذی‌هایی مانند ید، آهن، کلسیم، روی و ویتامین‌های A، و B۶ رخ می‌دهد، نشانه‌هایی همچون کم‌وزنی، لاغری و کوتاه‌قدی دارد و اگر به‌موقع تشخیص داده نشود، بهره هوشی کودکان را کاهش می‌دهد، و این کمبود‌ها سبب‌ساز افت تحصیلی است و همچنین استخوان‌های کودکان را پوک می‌کند."

دراین حوزه ذکر این نکته نیز ضروری است که بر اساس اعلام معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، از800 مرگ و میر روزانه در ایران، 300مورد آن رابطه مستقیم با تغذیه افراد دارد و سالانه 5درصد درآمد ناشی از تولید ناخالص ملی به علت عوارض ناشی از سوء تغذیه از بین می‌رود. سایر آمارهای این مرکز نشان می‌دهد که 20درصد جمعیت کل کشور و 30 درصد زنان ایرانی دچار فقر آهن شدید هستند و سالانه بیش از 90 میلیارد تومان خسارت مالی بابت درمان پوکی استخوان در کشور پرداخت می‌شــود. 

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read