آخرین خبرها

ایستگاه راه آهن قوشاچای (میاندوآب) نیمه تعطیل است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ایستگاه راه آهن قوشاچای (میاندوآب) نیمه تعطیل است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: خطوط ریلی نقش مهمی در انتقال مسافران از نقطه ای به نقطه دیگر دارند. در کشورهای غربی و به خصوص آمریکا بسیاری از شهرها در کنار ایستگاه های راه آهن بوجود آمدند. در کشورهایی همچون ترکیه نیز توسعه خطوط حمل و نقل ریلی در اولویت کاری دولت قرار دارد. رژیم اسلامی ایران نیز با توجه به اهمیت این موضوع سرمایه گذاری های فراوانی در این زمینه انجام داده است. اما اکثریت این سرمایه گذاری ها در مناطق فارس نشین بوده و آذربایجان جنوبی هیچ توسعه ای در این زمینه نداشته است. به عنوان نمونه در حالی که ده ها طرح عمرانی در رابطه با توسعه خطوط راه آهن در مناطق شرقی و مرکزی جغرافیای موسوم به ایران طی 10 سال گذشته به بهره برداری رسیده ،  خط آهن میانه-تبریز سالهاست که به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم نیمه تمام به حال خود رها شده است. همچنین ایستگاه راه آهن قوشاچای نیز به دلیل هزینه بالای بلیط آن و عدم استقبال مسافران اکنون به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

به گزارش گوناز تی وی، در تابستان سال 90 اولین قطعه از راه آهن مراغه – ارومیه در ایستگاه راه آهن قوشاچای (میاندوآب) به بهره برداری رسید و ایستگاه راه آهن قوشاچای (میاندوآب) فعالیت خود را آغاز کرد اما اکنون این ایستگاه غیرفعال بوده و حالت نیمه تعطیلی به خود گرفته است.

قطعه ریلی مراغه- میاندوآب به طول 48کیلومتر فاز نخست طرح ملی راه آهن مراغه به ارومیه است که در مسیر خود چند شهرستان را دارای خطوط ریلی و ایستگاه راه آهن می کند.

 اکنون با وجود اینکه این ایستگاه بیش از سه سال است که افتتاح شده،اما تاکنون در چند مرحله با تعطیلی مواجه بوده است.

گفته می شود هزینه و بهای بلیط علت اصلی عدم استفاده از این ایستگاه می باشد و از سوی دیگر نبود هرگونه امکانات خدماتی، بهداشتی و سیستم ها گرمایشی-سرمایشی نیز باعث شده تا اهالی منطقه هیچ رغبتی به استفاده از قطار در مسافرت های خود نداشته باشند.

در این رابطه طباطبائی ، رئیس ایستگاه راه آهن قوشاچای (میاندوآب) در خصوص غیرفعال شدن است ایستگاه می گوید: "این ایستگاه به دلیل عدم استقبال مسافر ، غیرفعال است."

وی می افزاید: "قطاری که در این مسیر راه اندازی شده بود ، متعلق به بخش خصوصی بود و 300نفر ظرفیت داشت اما در هر بار رفت وبرگشت 30 نفر مسافر می برد و به همین دلیل و با توجه به بخش خصوصی بودن مقرون به صرفه نبود و به غیرفعال کردن قطار اقدام نمود."

رئیس ایستگاه راه آهن قوشاچای (میاندوآب) با درخواست راه اندازی قطار دولتی در این ایستگاه ، به بالا بودن نرخ  کرایه ها نیز اشاره داشته و افزود: "مسافر با هزینه کمتر می تواند از ایستگاه راه آهن مراغه به مسافرت برود و امیدواریم با عنایت مسئولین قطار دولتی در این ایستگاه راه اندازی شود."

طباطبائی به دیگر مشکلات این ایستگاه این اشاره می کند و می گوید: "در این ایستگاه امکانات سرمایشی و گرمایشی نداریم وعلاوه بر آن ، امکانات رفاهی  مانند آب شرب ، رستوران و... که باید در آن وجو داشته باشد ، وجود ندارد."

این در حالی است که با حمایت های دولت مرکزی بلیط قطار در مناطق فارس نشین و برای فاصله های مشابه ایستگاه قوشاچای بسیار ارزان بوده و خدمات ارائه شده به مسافران نیز در حد بسیار مطلوبی می باشد. سیاست های استعماری رژیم اسلامی ایران باعث گردیده تا مناطق مختلف آذربایجان جنوبی علی رغم داشتن پتانسیل های فراوان از نظر موقعیت جغرافیایی، از داشتن حداقل زیرساخت های ارتباطی نیز محروم بمانند.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read