آخرین خبرها

هشدار: جیره بندی آب در 199 روستای غرب آذربایجان

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 هشدار: جیره بندی آب در 199 روستای غرب آذربایجان

Gunaz.tv

گوناز تی وی: سوء مدیریت و عدم سرمایه گذاری در تجهیزات توزیع و انتقال آب باعث شده تا بسیاری از مناطق آذربایجان جنوبی علی رغم داشتن منابع آب فراوان، دچار بحران جدی در زمینه تامین آب شرب شوند. وضعیت در غرب آذربایجان چنان بحرانی شده که 199 روستای منطقه با جیره بندی آب مواجه شده اند.

به گزارش گوناز تی وی، در حالی که رژیم اسلامی ایران با سرمایه گذاری میلیاردی در حال انتقال آب از حوزه های آبی جنوب به مناطق کویری همچون یزد و کرمان است، بسیاری از خطوط انتقال آب در آذربایجان جنوبی به دلیل عدم تخصیص حداقل اعتبار لازم و عدم نوسازی، چنان فرسوده شده اند که نزدیک به یک سوم آب انتقالی را هدر می دهند.

این امر در کنار کاهش نسبی بارندگی ها به دلیل اصلی کمبود آب در غرب آذربایجان تبدیل شده است.

در این رابطه معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی از جیره‌بندی آب در 199 روستای استان خبر داد.

لطف‌الله اسماعیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در ارومیه اظهار داشت: "با توجه به تداوم خشکسالی‌های سال‌های گذشته در آذربایجان غربی، بر تعداد روستاهای مواجه با کمبود آب افزوده شده است."

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 307 روستای استان با مشکل کمبود آب مواجهند، گفت: "خشکسالی‌های اخیر سبب جیره‌بندی آب در 199 روستای استان شده است."

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی ادامه داد: "در مرداد ماه امسال میزان کمبود آب شرب در این روستاها به 398 لیتر در ثانیه رسیده است."

اسماعیلی ضمن تأکید بر لزوم رسیدگی سریع به این مسئله گفت: "بررسی‌های مورد نیاز برای رسیدگی به این مسئله توسط مدیران امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان‌ها انجام شده و راهکارهای لازم و کوتاه مدت به منظور برون‌رفت از این شرایط و انجام اقدامات عملی و اجرایی ثمربخش در این زمینه ارائه شده است."

وی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب توسط اهالی روستاهای مواجه شده با مشکل کمبود آب تأکید کرد و افزود: "در اسرع وقت اقدامات لازم برای رفع مشکلات موجود اجرایی می‌شود."

هفته گذشته نیز  نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس طی 3 روز بازدید وزیر نیرو از طرحهای آبی آذربایجان غربی با اعلام اینکه کم آبی مشکل اصلی روستاها و برخی مناطق شهری خوی محسوب می شود، افزود: "هم اکنون 50 روستا از 290 روستای این شهرستان با بحران کم آبی مواجه هستند."

موید حسینی صدر اظهار داشت: "این در حالی است که عمق 30 حلقه چاه آب تامین کننده آب شرب به طور میانگین به 160 متر کاهش یافته و شاهد افزایش میزان نیترات آب هستیم که این امر نیز یکی از بحرانهای جدی در این حوزه بوده که نیازمند توجه ویژه وزارت نیرو است."

وی از وجود مشکل کم آبی در شهر قطور نیز خبر داد و گفت: "خانه های محله ای در قره ضیاء الدین به علت احداث سد آغ چای پر از آب شده که اعتبار رفع این مشکل از محل ماده 180 از سوی معاونت برنامه ریزی استانداری آذربایجان غربی حذف شده که این مشکل در بسیاری از پروژه های آب روستایی مشاهده می شود."

در عین حال نادر قاضی پور دیگر نماینده آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه بودجه وزارت نیرو 5 میلیارد دلار در سال است، اظهار داشته: "این در حالی است که از سهم 630 هزار میلیارد ریالی آذربایجان غربی با دارا بودن 4.2 درصد جمعیت کشور تنها 2.21 درصد به استان تخصیص می یابد که عادلانه نیست."

وی ضمن انتقاد از توقف ادامه احداث سدهای باراندوز و نلزلو در ارومیه ولی ادامه عملیات اجرایی سد شهید مدنی در اذربایجان شرقی، گفت: "این در حالی است که متاسفانه احداث کانال دلمه ارخی در منطقه نازلو نیز تعطیل شده که باید تا روستای قره باغ امتداد پیدا می کرد."

نماینده  مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: "هم اکنون تعدادی از روستاهای ما تانکر نیاز دارند و این در حالی است که شرکت  آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی مستاجر یک غذاخوری است و باید یکی از ساختمان های مازاد آب منطقه ای به این دستگاه داده شود."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read