آخرین خبرها

اعتراف فرماندار اهر: دو سال پس از زلزله هنوز بسیاری از واحدها بازسازی نشده اند!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اعتراف فرماندار اهر: دو سال پس از زلزله هنوز بسیاری از واحدها بازسازی نشده اند!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: زلزله ای که دو سال پیش در قره داغ روی داد، علی رغم اینکه خسارات فراوان مالی و جانی برای اهالی منطقه داشت، اما از سوی دیگر همت و یکدلی ملت تورک آذربایجان را در برابر هرگونه بلایای طبیعی بار دیگر خاطر نشان نمود. از سوی دیگر این زلزله همچنین نشان داد که رژیم اسلامی ایران تا چه حد بر تفکرات ضد آذربایجانی متکی است؛ چرا که هنوز و پس از گذشت دوسال از وقوع زلزله، بسیاری از خرابی ها بازسازی نشده است. این مساله را فرماندار شهرستان اهر نیز امروز گوشزد نموده است.

به گزارش گوناز تی وی، بیش از دو سال از وقوع زلزله قره داغ می گذرد اما هنوز وعده های دو ماه، سه ماه، شش ماهه و یکساله مسئولان برای بازسازی واحدهای تخریب شده عملی نشده است!

دو روز پس از زلزله رحیمی معاون اول احمدی نژاد از بازسازی ماطق زلزله زده تا دو ماه بعد خبر داد. سپس برخی دیگر از مسئولان بلندپایه نیز ادعاهایی مشابه را مطرح نمودند.

 حتی چند ماه پس از زلزله، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی گفت: " 21 مرداد امسال و همزمان با سالروز وقوع زلزله ارسباران بازسازی کلی این مناطق نیز به پایان می رسد."

قربان محمدی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: " 18هزار و 500 واحد آسیب دیده روستایی در مناطق زلزله زده شناسایی شده بود که بازسازی پنج هزار و 700 واحد در مرحله نخست هدف گذاری شد و با توجه به برودت مناسب هوا، بازسازی دیگر واحدها هم در دستور کار قرار گرفت و تعداد واحدهای بازسازی شده به 11هزار واحد رسید."

اما اکنون فرماندار اهر مدعی شده که هنوز بسیاری از واحدهای تخریب شده بازسازی نشده اند.

فرماندار شهرستان اهر گفت: "با وجود اتمام عملیات بازسازی در نقاط اولویت دار، هنوز برخی از اماکن عمومی و ساختمان های دولتی تخریب شده در زمان زلزله نیاز به بازسازی دارند."

رضا صدیقی پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: "با توجه به اینکه دو سال از زمان وقوع زلزله در شهرستان اهر می گذرد، اما برخی از واحدهای مسکونی و ساختمان های دولتی تخریب شده تاکنون بازسازی نشده که این موضوع نیازمند توجه مسوولان مربوط است."

صدیقی خاطرنشان کرد: "برخی از مساجد تخریب شده در زمان وقوع زلزله در شهرستان اهر نیز نیاز به بازسازی است."

وی با اشاره به میزان خسارت در زمان وقوع زلزله در شهرستان اهر گفت: "بر اساس برآورد حدود سه هزار میلیارد ریال در زمان وقوع زلزله به شهرستان اهر خحسارت وارد شده است."

وی همچنین در ادامه افزود: "این برآورد بر اساس طرح های اجرایی و ساخت و سازهای صورت گرفته در این شهرستان بوده است."

تیر ماه سال 92 نیز نماینده مردم ورزقان در مجلس ضمن دلال نامیدن برخی از مسئولان از ناپدید شدن 96 میلیارد تومان کمک مردمی به زلزله زدگان قره داغ خبر داد.

الهوردی دهقان با انتقاد از سیاست های غلط اتخاذ شده در بازسازی مناطق زلزه زده قره داغ افزود: " برخی نهادها در جریان زلزله ارسباران دلال گونه وارد شدند، در روزهای اول وقوع زلزله اعلام کردند که به شهر ورزقان 20 درصد آسیب وارد شده و 21 روستا آسیب دیده است که بعدا به 91 روستا افزایش یافت... آنچه که امروز بعد از گذشت تقریبا 10ماه از وقوع زلزله ارسباران جای بحث دارد این است که اکنون 96میلیارد تومان کمک مردمی در کجا هزینه شده است؟"

وی در ادامه انتقادات تند خود اعلام کرد هر چند اختصاص کانکس به زلزله زدگان رایگان بود ولی در شهر ورزقان به این بهانه از پرداخت وام دو میلیون بلا عوض خودداری کردند.

این نماینده مجلس که پیشتر نیز بارها از نحوه بازسازی مناطق زلزله زده قره داغ انتقاد کرده بود، به عنوان یک مقام رسمی برای نخستین بار بود که از ناپدید شدن 96 میلیارد تومان کمک مالی مردمی به زلزله زدگان قره داغ خبر می داد.

از سوی دیگر عدم تکمیل زیرساخت ها وقتی موجب افزایش نگرانی ها و انتقادات گسترده مردم و مقامات محلی شد که زمستان سال گذشته بارش برف یک متری در شهر زلزله‌زده ورزقان موجب مسدود شدن بیش از 120 روستا شد و کولاک شدید در روستاهای جنگل‌نشین ارتفاع برف را بیش از 1.5 متر رساند.

دی ماه سال گذشته نماینده مردم ورزقان در مجلس دراین باره به جام جم گفته بود: "هنوز کانکس ها در مناطق زلزله زده، میزبان زلزله زدگان بیست و یکم مرداد سال گذشته است و با وجود گذشت یک فصل سرما و آغاز دومین دوره زمستان سخت این مناطق، هنوز هم کسانی هستند که ساخت و ساز واحدهای مسکونی شان به پایان نرسیده است."

همچنین بسیاری از آثار تاریخی شهرستان اهر همچون  کاروانسرای شاه عباسی گوجه بئل، کاروانسرای گوره درق، خانه قاسم خان اهری، شیخ شهاب الدین به حال خود رها شده و نارضایتی مردم و همچنین علاقمندان به آثار تاریخی این شهرستان را فراهم کرده است.

شایان ذکر است  در زلزله 21 مرداد سال 1391 در قره داغ آذربایجان جنوبی،  306 تن کشته و بیش از 5 هزارنفر مجروح شدنددر مجموع 155 هزار نفر در این زلزله دچار حادثه شدند که در اهر 67 هزار نفر، ورزقان 42 هزار نفر، هریس 40 هزار نفر و تبریز شش هزار نفر را در بر می‌گیردبیشترین تلفات انسانی از روستاهای «باجه باج»، «گوردره» و «دبنو» و همچنین شهر ورزقان بوده‌است.

گوناز تی وی

R.C

 

اخبار منتخب

Most Read