آخرین خبرها

هشدار: کمبود شدید آب شرب در اراضی غرب آذربایجان

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
هشدار: کمبود شدید آب شرب در اراضی غرب آذربایجان

Gunaz.tv

گوناز تی وی: گرمای هوا و خشکسالی های گسترده در بیابان های مرکزی جغرافیای موسوم به ایران باعث گردیده تا بسیاری از شهرهای فارس نشین دچار کمبود شدید منابع آب به خصوص آب شرب شوند. در عین حال آذربایجان جنوبی به دلیل داشتن منابع مناسب آبهای سطحی و زیر زمینی در طول تاریخ بسیار کم پیش آمده که با مشکلی بنام "بحران آب" مواجه شود. با این وجود، سوء مدیریت گسترده در کنار عدم سرمایه گذاری مناسب برای تجهیز و نوسازی شبکه انتقال و توزیع آب باعث گردیده تا مناطق مختلف آذربایجان جنوبی در تابستان سال جاری با مشکلات فراوانی در زمینه "آب شرب" مواجه شوند.

به گزارش گوناز تی وی، کمبود آب شرب در مناطق شهری و روستایی، از دست دادن آبها به دلیل عدم تکمیل سدهای در دست احداث، نبود مدیریت صحیح برای استفاده از حق آبه های مرزی، وجود چاههای کشاورزی غیر مجاز، فرسوده بودن شبکه های آبرسانی شهری و روستایی بخشی از مشکلات حوزه آب در آذربایجان غربی به گفته بسیاری از کارشناسان هستند.

اجرایی نشدن طرحهای آبی استان بر عکس مناطق فارس نشین، تخصیص حق آبه از تاتائو و جیغاتی به آذربایجان شرقی و نبود آب در روستاهای اطراف این دو رود، نبود اعتبار برای اجرای طرحهای پایاب سدها و عدم تامین آب و فاضلاب طرحهای مسکن مهر از دیگر مشکلات حوزه آب غرب |آذربایجان می باشند.

هم اکنون به دلیل سوء مدیریت منابع آبی، هدررفت آب در پی استفاده بی رویه در بخش های مختلف، راندمان پایین آبیاری در بخش کشاورزی، کمبودن میزان نزولات آسمانی به همراه استفاده غیراصولی از منابع آبهای زیرزمینی را در آذربایجان غربی با مشکل اساسی کمبود آب مواجه کرده که ادامه این روند غیرقابل جبران خواهد بود.

در این رابطه نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس طی 3 روز بازدید وزیر نیرو از طرحهای آبی آذربایجان غربی با اعلام اینکه کم آبی مشکل اصلی روستاها و برخی مناطق شهری خوی محسوب می شود، افزود: "هم اکنون 50 روستا از 290 روستای این شهرستان با بحران کم آبی مواجه هستند."

موید حسینی صدر اظهار داشت: "این در حالی است که عمق 30 حلقه چاه آب تامین کننده آب شرب به طور میانگین به 160 متر کاهش یافته و شاهد افزایش میزان نیترات آب هستیم که این امر نیز یکی از بحرانهای جدی در این حوزه بوده که نیازمند توجه ویژه وزارت نیرو است."

وی از وجود مشکل کم آبی در شهر قطور نیز خبر داد و گفت: "خانه های محله ای در قره ضیاء الدین به علت احداث سد آغ چای پر از آب شده که اعتبار رفع این مشکل از محل ماده 180 از سوی معاونت برنامه ریزی استانداری آذربایجان غربی حذف شده که این مشکل در بسیاری از پروژه های آب روستایی مشاهده می شود."

در عین حال نادر قاضی پور دیگر نماینده آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه بودجه وزارت نیرو 5 میلیارد دلار در سال است، اظهار داشته: "این در حالی است که از سهم 630 هزار میلیارد ریالی آذربایجان غربی با دارا بودن 4.2 درصد جمعیت کشور تنها 2.21 درصد به استان تخصیص می یابد که عادلانه نیست."

وی ضمن انتقاد از توقف ادامه احداث سدهای باراندوز و نلزلو در ارومیه ولی ادامه عملیات اجرایی سد شهید مدنی در اذربایجان شرقی، گفت: "این در حالی است که متاسفانه احداث کانال دلمه ارخی در منطقه نازلو نیز تعطیل شده که باید تا روستای قره باغ امتداد پیدا می کرد."

نماینده  مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: "هم اکنون تعدادی از روستاهای ما تانکر نیاز دارند و این در حالی است که شرکت  آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی مستاجر یک غذاخوری است و باید یکی از ساختمان های مازاد آب منطقه ای به این دستگاه داده شود."

قاضی پور با اشاره به نشست سال گذشته وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست در آذربایجان غربی و تصویب نهایی طرحهای احیایی دریاچه ارومیه، گفت: "متاسفانه از سال گذشته تا کنون بالغ بر 24 درصد آب دریاچه ارومیه نیز خشک شده ولی همچنان درجا می زنیم و اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است."

وی همچنین از استقرار ستاد احیای  دریاچه در دانشگاه صنعتی شریف تهران با وجود دانشکده های منابع طبیعی و کشاورزی در دانشگاه ارومیه انتقاد کرد و گفت: "این ستاد برای جمع بندی راهکارها 600 میلیارد ریال اعتبار درخواست کرده که هزینه کردن این مبلغ برای یک جمع بندی ساده خیانت به بیت المال است."

نماینده مردم ارومیه در مجلس در ادامه سخنان خود افزود: "ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه 70 برگ راهکاری که ارائه کرده را همه از دستگاه های اجرایی آذربایجان غربی گرفته و عملا کار جدیدی  انجام نداده است که باید به این موضوع و نحوه هزینه اعتبارات با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه توجه ویژه داشت."

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس نیز در جریان این بازدیدها با اشاره به هزینه 220 میلیارد تومانی برای اجرای طرح تامین آب شرب شهر شوط تا کنون، ادامه داد "شهر شوط در فاصله کمتر از هزار متری از آب با مشکل کمبود آب مواجه است !"

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس نیز در این بازدیدها با بیان اینکه مردم بسیاری از روستاهای میان دو آب تاتائو و جیغاتی  که در صد متری این رودخانه ها واقع شده اند از نبود آب کشاورزی رنج می برند، افزود: "پذیرش این که آب از میاندوآب به تبریز انتقال در صورتی که مردم این روستا حق استفاده از این آب را برای شرب نداشته باشند سخت است."

روح الله بیگی با انتقاد از اینکه متاسفانه کانال انتقال آب حفاظ نداشته و سالانه تعداد زیادی از مردم روستاهای اطراف در این کانال غرق شده و جان خود را از دست می دهند، ادامه داد: "رودخانه های پر آب تاتائو و جیغاتی برای مردم منطقه هیچ نفعی نداشته و حتی در برخی موارد نیز منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شده است."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read