آخرین خبرها

افزایش بی سابقه آمار مبتلایان به ایدز و خودکشی

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 افزایش بی سابقه آمار مبتلایان به ایدز و خودکشی

Gunaz.tv

گوناز تی وی: به برکت حاکمیت رژیم اسلامی ایران، آمار مبتلایان به ایدز از طریق بیماری های جنسی و نیز خودکشی در سرتاسر جغرافیای موسوم به ایران افزایش فوق العاده ای یافته است. با این وجود رژیم اسلامی ایرانهیچ برنامه مشخصی برای مبارزه و یا پیشگیری از این معضلات مهم ندارد و با سرمایه گذاری های میلیاردی تنها به توسعه نظامی-اتمی خود می اندیشد.

به گزارش گوناز تی وی، مدیر کل توسعه مشارکت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی کاهش نیافته گفت: "در حوزه آسیب های اجتماعی شیب سن به سمت پایین بوده و آسیب های ما زنانه تر شده است."

موسوی چلک در هم اندیشی مطالعات پژوهشی در حوزه آسیب های اجتماعی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان پزشکی قانونی برای بررسی آسیب های اجتماعی گفت: "آسیب های اجتماعی همچنان در ایران خط قرمز هستند و آمارها را به صورتی تهیه می کنیم که اگر کسی آن را پیدا کرد تصور می کند که گنج پیدا کرده است."

وی افزود:"در حوزه آسیب های اجتماعی دچار بیماری مزمن شده ایم. اگر حالا نیز کار در این حوزه را شروع کننیم باز هم عقب هستیم."

مدیر کل توسعه مشارکت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مولفه های حوزه آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: "در هیچ آسیب اجتماعی روند کاهشی نداشتیم. در ایران با تنوع آسیب اجتماعی روبرو هستیم. در آسیب اجتماعی شیب سن به سمت پایین است نکته دیگر زنانه تر شدن آسیب های اجتماعی است. همه اینها برای ما تهدید است. آسیب های اجتماعی را نمی توان در قالب یک جزیره دید و برای برخورد با آن باید همه دستگاه های مسئول وارد عمل شوند."

وی ادامه داد: "براساس آخرین سرشماری جمعیت کشور 75 میلیون نفر اعلام شد که تغییرات جدی در تقسیمات داریم. در حال حاضر 71 درصد جمعیت شهری و 29 درصد روستایی هستند. این آمار 30 سال قبل برعکس بود. در حوزه زنان سرپرست خانوار نیز از سال 75 تا 85 آمار 39 درصد افزایش یافته که از سال 85 تا 90 این آمار رشد بیشتری داشته است که علت اصلی آن طلاق است. اغلب نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت حضور دارند فرزندان طلاق هستند."

موسوی چلک در ادامه به آسیب های اجتماعی حوزه سالمندان اشاره کرد و گفت: "در جامعه امید به زندگی بالا رفته است. سرقت از سالمندان، قتل سالمندان تنها و خودکشی سالمندان از جمله آسیب های حوزه سالمندان است. اقدام به خودکشی در سالمندان بالا رفته است. بیشتر آزاری که سالمندان می بینند روانی است."

وی با انتقاد به عدم انتشار آمار از سوی برخی از دستگاه ها اظهار داشت: "مخفی کردن آمار یک اشتباه است باید با مردم صادق و شفاف باشیم. دو سال است آمار زندان را منتشر نمی کنیم و هندوستان با یک میلیارد جمعیت یک میلیون و 200 زندانی دارد اما ما با 75 میلیون جمعیت چه تعداد زندانی داریم؟ آمار اختلاس را می دهیم اما آمار آسیب های اجتماعی را نمی دهیم. سال 58 هر سال 10 نفر در زندان حضور داشتند الان این آمار 68 نفر است."

وی به آسیب های حوزه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: "سال گذشته 570 تن مواد مخدر در کشور کشف شد که در خوشبینانه ترین حالت 30 درصد مواد مخدری که وارد کشور می شود کشف می شود. بخشی از این مواد استفاده و بخش دیگر ترانزیت می شود."

مدیر کل توسعه مشارکت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براساس آخرین آمار 27 هزار و 41 نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند که 90 درصد آن را مردان و 10 درصد دیگر را زنان تشکیل می دهند. افراد مبتلا به ایدز بین 25 تا 34 سال سن دارد. تا سال 90، 69 درصد این بیماری از طریق تزریق و 10 درصد از طریق روابط جنسی انتقال می یافت که در پایان سال 91 این آمار به 52 درصد از راه تزریق و 36 درصد از راه روابط جنسی تغییر یافت.

موسوی چلک به آسیب های حوزه خانواده اشاره کرد و گفت: "بیشترین طلاق برای زنان بین سن 20 تا 26 سال رخ می دهد. فاصله زندگی مشترک افراد به دو تا سه سال نزدیک می شود و طلاق بعد از عقد زیاد شده است."

در سال 92 به 91 آمار طلاق چهار درصد افزایش و آمار ازدواج 6.8 کاهش می یابد. همچنین بیش از 80 درصد کودکانی که مقیم مراکز شبانه روزی بهزیستی هستند والدین بدسرپرست دارند جرائم اطفال نیز طی سال های اخیر افزایش یافته است. دعاوی خانوادگی نیز در جامعه در حال افزایش بوده و 31 درصد قتل ها با انگیزه خانوادگی رخ می دهد.

وی خاطر نشان کرد: "درخصوص جرائم جنسی آماری نداریم اما آمار ایدز نشان می دهد در این بخش باید نگرانی داشته باشیم. خودکشی نیز 11 درصد افزایش یافته است. به ازای هر صد هزار نفر جمعیت هفت نفر دست به خودکشی می زنند."

در رابطه با بحث خودکشی نیز رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه خودکشی در سطح کشور افزایش یافته، افزود: "چهار هزار و 55 نفر در سال گذشته(1392) در اثر خودکشی جان باخته اند." «احمد شجاعی» روز یکشنبه در نشست هم اندیشی مطالعات پژوهشی در حوزه آسیب های اجتماعی افزود: "این آمار نگران کننده است و نشان می دهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست."

وی برای نمونه به بحث اعتیاد اشاره کرد و گفت: "اعتیاد که خود منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی شده، عامل 55 درصد طلاق، 65 درصد همسرآزاری، 30 درصد کودک آزاری و 25 درصد قتل در کشور است و از هر 216 هزار زندانی، 96 هزار نفر مرتبط با اعتیاد هستند." به گفته رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، براساس نظرسنجی، اولین نگرانی 95 درصد مردم موضوع اعتیاد است. شجاعی افزود: "آستانه صبر و تحمل مردم و همچنین مهارت های زندگی کاهش یافته بطوریکه مردم با رعایت نکردن حق تقدم در تصادفات ساده، با یکدیگر درگیر می شوند." وی خاطرنشان کرد: "در کدام کشور وقتی که دو نفر تصادف می کنند، با یکدیگر دست به یقه می شوند."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read