آخرین خبرها

الهام علی اف: جنگ به پایان نرسیده است؛ تمامیت ارضی کشورمان را احیا می کنیم

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 الهام علی اف: جنگ به پایان نرسیده است؛ تمامیت ارضی کشورمان را احیا می کنیم

Gunaz.tv

گوناز تی وی: درگیری های اخیر در خطوط مرزی بین ارتش جمهوری آذربایجان با ارامنه اشغالگر، بنا به گفته کارشناسان نظامی گسترده ترین درگیری ها طی دو دهه گذشته بوده است. طی این درگیری ها نزدیک به 18 تن از سربازان وطنمان شهید و چند تن دیگر نیز زخمی شدند. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی اعلام کرده که ارتش این کشور تمامیت ارضی آذربایجان را بار دیگر احیا خواهد نمود.

به گزارش گوناز تی وی، پس از دیدار سه جانبه الهام علی اف با همتایان روس و ارمنی خود، رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی گفته است: " تمامیت ارضی کشورمان احیا خواهد شد. جنگ به پایان نرسیده است. فقط مرحله اول آن به پایان رسیده است، ولی ممکن است مرحله دوم آن نیز شروع شود. امروز جلسه مشورتی نظامی برگزار گردید. به فرماندهان دستورات لازم داده شد که هرچه زودتر تمامیت ارضی آذربایجان را احیا نمایند. تمامیت ارضی کشورمان برپا خواهد شد. برای گفتن این سخن چند دلیل وجود دارد و همه آنها برای جامعه روشن است. آذربایجان قوی و مستحکم می شود. قره باغ کوهستانی و اراضی اشغال شده، سرزمین های قدیمی ما هستند."

وی افزوده است: " در قرن های متمادی مردم ما در این سرزمین ها زندگی کرده اند و بعد از این هم زندگی خواهند نمود. از نظر سازمان های بین المللی نیز قره باغ سرزمین لاینفک آذربایجان می باشد و هرگز به اصطلاح جمهوری قره باغ کوهستانی را به رسمیت نمی شناسند. دولت آذربایجان هرگز اجازه نخواهد داد در سرزمین خود دومین کشور ارمنی تأسیس گردد. اولین حکومت ارمنی در سال 1918 میلادی در سرزمین های آذربایجان تأسیس شده بود و حکومت آن زمان آذربایجان در این خصوص از خود خیلی گذشت نشان داده بود. اما دشمن قدر این گذشت را نشناخته و در مقابل ما ادعای ارضی را مطرح نمود! سرزمین و مساجد و بناهای تاریخی ما از سوی ارمنی های فاشیست تخریب شده است. ما شهر آغدام و همه شهرهای دیگر خود را آباد خواهیم نمود. ما به سرزمین های خود بر می گردیم. همه مردم آذربایجان هم طبقه مسن و هم جوانان کشورمان با همین آرزو زندگی می کنند." از سوی دیگر رئیس جمهور ارمنستان سرکیسیان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «آرم نیوز» گفت: "در صورت از سرگیری جنگ، نیروهای مسلح آذربایجان می توانند از نخجوان به مرزهای ایروان دسترسی داشته باشند اما این اقدام هرگز بدون پاسخ باقی نمی ماند."

رئیس جمهور ارمنستان با اشاره به امکانات نظامی طرفین گفت: «رهبران آذربایجان به خوبی از امکانات طرف ارمنی آگاهند».

 سرکیسیان افزود: "ارمنستان موشک های بالستیکی دارد که برد آنها بیش از سیصد کیلومتر است و می توانند ظرف مدتی کوتاه هر نقطه مسکونی پررونقی را تبدیل به ویرانه کنند همانطور که امروز خرابه های آغداما اینطوری است. این مسئله، مسئله انتخاب است.

اگر آنها تصمیم گرفتند بیایند و می توانند دست به اقدام نظامی بزنند و می توانند نقاط مسکونی غیر مرزی ارمنستان را به عنوان هدف انتخاب کنند، بگذارید به مسئولیت کار خود فکر کنند."

رئیس جمهور ارمنستان با اشاره به نشست سه جانبه ای که اخیراً به وساطت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سوچی برگزار شد، گفت در پایان این دیدار با الهام علی یف رئیس جمهور آذربایجان در زمینه تشدید اختلافات در مورد قره باغ توافق جدیدی صورت نگرفت.

سرکیسیان افزود، در حال حاضر طرفین در مورد مورد قره باغ و سند 2011 کازان مذاکره می کنند. این سند مبتنی بر اصول مادرید است و حل اختلاف را بر پایه سه اصل اساسی پیش بینی می کند: تعیین سرنوشت ملتها، تمامیت ارضی و عدم استفاده از زور .

گفتنی است سرکیسیان این سخنان را با اتکا به حمایت های گسترده روسیه و ارمنستان بر زبان رانده و همچون گذشته بر ادامه اشغالگری های ارتش ارمنستان تاکید کرده است.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read