آخرین خبرها

21 مرداد سالگرد زلزله خونین قره داغ است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
21 مرداد سالگرد زلزله خونین قره داغ است

Gunaz.tv

گوناز تی وی: 21 مرداد ماه سال 91، دو زلزله مهیب که به فاصله چند دقیقه از هم روی داد، باعث کشته و زخمی شدن هزاران تن از شهروندان آذربایجان جنوبی در منطقه قره داغ شد. این زلزله علی رغم این که تلخی های بسیاری با خود به همراه داشت، اما از سوی دیگر خوی ضد انسانی و ضد آذربایجانی رژیم اسلامی ایران را نیز بار دیگر بر همگان روشن و آشکار نمود. بدین ترتیب که این رژیم در 48 ساعت اولیه پس از زلزله هیچ کمک اساسی به زیر آوار ماندگان و نیز بازماندگان این فاجعه ننمود و تنها کمک های مردمی آذربایجانیها بود که با داد اهالی مصیبت زده قره داغ رسید. وعده های ساخت مساکن زلزله زده و بازسازی این مناطق نیز که توسط مقامات عالی رتبه داده شد، با تاخیرهای فراوان روبرو گشت و وعده یک ماه، سه ماه و حتی یک ساله مسئولان نیز پس از گذشت دو سال تاکنون به نتیجه ملموسی نرسیده است.

به گزارش گوناز تی وی،  در زلزله 21 مرداد سال 1391 در قره داغ آذربایجان جنوبی،  306 تن کشته و بیش از 5 هزارنفر مجروح شدند. در مجموع 155 هزار نفر در این زلزله دچار حادثه شدند که در اهر 67 هزار نفر، ورزقان 42 هزار نفر، هریس 40 هزار نفر و تبریز شش هزار نفر را در بر می‌گیردبیشترین تلفات انسانی از روستاهای «باجه باج»، «گوردره» و «دبنو» و همچنین شهر ورزقان بوده‌است.

این زلزله جانسوز اگرچه بی مهری و تفکرات ضد آذربایجانی رژیم اسلامی ایران را بر همگان آشکار نمود، اما باعث یکدلی و اتحاد در بین اقشار مختلف ملت تورک آذربایجان نیز شد. سیل کمک های مردمی به  ایم مناطق چنان زیاد بود که توجه بسیاری از خبرگزاری های بین المللی را نیز برانگیخت. اگرچه به دلیل بی اعتمادی ملت آذربایجان به دولت مرکزی ایران، کمک های مردمی بلاواسطه و مستقیم به دست زلزله زدگان رسید، اما با این وجود مقدار فراوانی از کمک های نقدی نیز به حساب های دولتی واریز شد. اما مبلغ کلانی از این کمک های نقدی بدون این که در امر بازسازی ها به کار گرفته شود، بدون هیچ توجیه خاصی "ناپدید" شد! این امر حتی اعتراض نمایندگان محلی را نیز برانگیخت.

تیر ماه سال 92، نماینده مردم ورزقان در مجلس ضمن دلال نامیدن برخی از مسئولان از ناپدید شدن 96 میلیارد تومان کمک مردمی به زلزله زدگان قره داغ خبر داد.

الهوردی دهقان با انتقاد از سیاست های غلط اتخاذ شده در بازسازی مناطق زلزه زده قره داغ افزود: " برخی نهادها در جریان زلزله ارسباران دلال گونه وارد شدند، در روزهای اول وقوع زلزله اعلام کردند که به شهر ورزقان 20 درصد آسیب وارد شده و 21 روستا آسیب دیده است که بعدا به 91 روستا افزایش یافت... آنچه که امروز بعد از گذشت تقریبا 10ماه از وقوع زلزله ارسباران جای بحث دارد این است که اکنون 96میلیارد تومان کمک مردمی در کجا هزینه شده است؟"

وی در ادامه انتقادات تند خود اعلام کرد هر چند اختصاص کانکس به زلزله زدگان رایگان بود ولی در شهر ورزقان به این بهانه از پرداخت وام دو میلیون بلا عوض خودداری کردند.

این نماینده مجلس که پیشتر نیز بارها از نحوه بازسازی مناطق زلزله زده قره داغ انتقاد کرده بود، به عنوان یک مقام رسمی برای نخستین بار بود که از ناپدید شدن 96 میلیارد تومان کمک مالی مردمی به زلزله زدگان قره داغ خبر می داد.

از سوی دیگر عدم تکمیل زیرساخت ها وقتی موجب افزایش نگرانی ها و انتقادات گسترده مردم و مقامات محلی شد که زمستان سال گذشته بارش برف یک متری در شهر زلزله‌زده ورزقان موجب مسدود شدن بیش از 120 روستا شد و کولاک شدید در روستاهای جنگل‌نشین ارتفاع برف را بیش از 1.5 متر رساند.

دی ماه سال گذشته نماینده مردم ورزقان در مجلس دراین باره به جام جم گفته بود: "هنوز کانکس ها در مناطق زلزله زده، میزبان زلزله زدگان بیست و یکم مرداد سال گذشته است و با وجود گذشت یک فصل سرما و آغاز دومین دوره زمستان سخت این مناطق، هنوز هم کسانی هستند که ساخت و ساز واحدهای مسکونی شان به پایان نرسیده است."

همچنین بسیاری از آثار تاریخی شهرستان اهر همچون  کاروانسرای شاه عباسی گوجه بئل، کاروانسرای گوره درق، خانه قاسم خان اهری، شیخ شهاب الدین به حال خود رها شده و نارضایتی مردم و همچنین علاقمندان به آثار تاریخی این شهرستان را فراهم کرده است.

 تمامی زیر ساختهای اساسی شهرستان های اهر، هریس و ورزقان همچون راههای ارتباطی بین روستائی و شهری ، شبکه های انتقال آب و برق و گاز و مخابرات ازبین رفته اند و طرحهای هادی اجراشده درروستاها نیز نابود شده اند. همچنین خیابانها ومعابر شهری ورزقان و خاروانا نیز بین 50 تا 80 درصد تخریب شده اند. مسئولان تاکنون اقدام مفیدی برای بازسازی آن ها انجام نداده اند.

در رابطه با مساله زیر ساخت ها، نماینده مردم ورزقان در مجلس ایران که بارها به افشاگری پیرامون وعده های دروغین مسئولین درباره بازسازی مناطق زلزله زده قره داغ پرداخته، پاییز سال گذشته ضمن اشاره به ناتمام ماندن بازسازی ها از نابود شدن تمام زیرساخت های منطقه خبر داد.

اللهوردی دهقانی روز یکشنبه 7 مهرماه 1392 در گفتگو با رسانه های محلی، با بیان اینکه وام 20میلیونی اختصاص یافته به زلزله زدگان فقط پول اسکلت بندی آن است، گفت: "یکی از دلایلی که اکنون بازسازی تمام نشده و برخی از خانه ها در روستاها ناتمام مانده اند این است که پول اختصاص یافته به بازسازی خانه های مردم کفاف هزینه های سرسام آور ساخت مسکن را نمی کند."

دهقانی با انتقاد شدید از برگزاری برنامه های سالگرد زلزله در پایتخت و تقدیر از فعالان بازسازی بدون بازدید از مناطق زلزله زده و برنامه ریزی برای تداوم بازسازی افزود: "در سالگرد زلزله به جای اینکه به قره داغ بیایند و از نزدیک در جریان عملکرد ادارات بعد از گذشت 1 سال قرار گیرند، در تهران جلسه گذاشته و جشن گرفتند و به همدیگر سکه هدیه دادند." وی با اشاره به اینکه کمک های مردمی در زلزله نقش بسیار مهمی داشتند، ادامه داد: "مردم قره داغ هیچگاه این سیل کمک ها را فراموش نمی کنند که در زلزله هم اتحاد مردم بار دیگر به نمایش گذاشته شد."

این در حالی است که در جریان کمک رسانی مردمی به مناطق زلزله زده، بسیاری از فعالین مدنی آذربایجانی بازداشت شده و به جای تقدیر و تشکر روانه زندان شدند. به عنوان مثال مهدی کوخیان به دلیل فعالیت های انسان دوستانه خود در جمع آوری کمک های مردم شهرستان ملکان و انتقال آن ها به منطقه قره داغ، بازداشت و به اتهام واهی تبلیغ علیه نظام مورد محاکمه قرار گرفت.

جمعه 23 اسفند 92 نیز امام جمعه ورزقان با اشاره به مشکلات و محرومیت ها و خرابی های  بجامانده در آثار فرهنگی و عمرانی از زلزله سال گذشته و اعتراف به اوضاع نابسامان این مناطق بعد از یک سال و نیم از زمان زلزله،گفت:"با گذشت یک و نیم سال از زلزله همچنان آثار تخریبی مساجد و زیر ساخت ها در روستاها و شهر ورزقان دست نخورده باقی مانده است".

مسعود مهدوی که در در نمازجمعه شهر ورزقان سخن می گفت با اشاره به گرفتاری ها، محرومیت ها و مشکلات شدید مردم مناطق زلزله زده،افزود:" مسوولان دولتی به خصوص شرکت مس آذربایجان باید در این امر مساعدت لازم را انجام دهد تا مردم بیش از این در کمبودها و مشکلات گرفتار نباشند".

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read