آخرین خبرها

اعتراف یک مقام محلی: کل اعتبار تخصیص یافته برای نجات دریاچه اورمیه در سال گذشته 900 میلیون تومان بود!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
اعتراف یک مقام محلی: کل اعتبار تخصیص یافته برای نجات دریاچه اورمیه در سال گذشته 900 میلیون تومان بود!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: در حالی که رژیم اسلامی ایران برای انتقال آب از حوزه های آبی جنوب و به فاصله صدها کیلومتر به کویر مرکزی میلیاردها دلار اعتبار تخصیص داده ، برای نجات دریاچه اورمیه در سال گذشته تنها 900 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده است. پیشتر روحانی در وعده های خود نجات دریاچه اورمیه را نخستین اولویت کاری خود عنوان نموده بود.

به گزارش گوناز تی وی، رئیس اداره امور اجرایی آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: چالش اصلی طرح های مربوط به حوزه آبخیز دریاچه ارومیه کمبود اعتبار است.

رفیع زاده در گفتگو با خبرنگاران  با بیان این مطلب افزود: "کل اعتبار تصویب شده در سال 92 جهت اجرای طرح از محل اعتبارات ملی آبخیزداری در حوزه دریاچه ارومیه 16 میلیاردو 51 میلیون ریال بوده است که از این میزان تنها 9 میلیاردو  504 میلیون ریال آن یعنی حدود 59 درصد آن تخصیص یافته است." وی افزود: "با توجه به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه متاسفانه تخصیص اعتبار با این شرایط و علی رغم وعده های عدیده مسئولین برای نجات این زیستگاه آبی منحصر بفرد، از روند مطلوبی برخوردار نیست." وی افزود:دومین دریاچه آب شور دنیا که به دلایل مختلف بیش از 90 درصد از حجم آب خود را تاکنون از دست داده است با بحرانی جدی روبروست و این دریاچه که زمانی منزلگاه هزاران پرنده مهاجر بوده است و یکی از اکوسیستم های منحصر به فرد ایران بشمار می رفت این روزها نفس هایش به شماره افتاده است و نیازمند اقدامات سریع کارشناسانه می باشد."

دولت روحانی که  پیش از روی کار آمدن خود بارها وعده داده بود اولین اثدام دولتش تلاش برای نجات دریاچه اورمیه خواهد بود، تنها 900 میلیون تومان بدین منظور اختصاص داد اما در عین حال در هفته های گذشته با مطرح نمودن طرح انتقال آب از خلیج عربی به مناطق کویری یزد بودجه ای بالغ بر 3500 میلیارد تومان بدان اختصاص داده است. این سیاست ناعادلانه که در ادامه سیاست های ضد آذربایجانی رژیم اسلامی ایران صورت می گیرد باید تلنگری برای آن عده باشد که هنوز هم چشم امید به دولت "کلید ساز" دارند!

در رابطه با طرح مذکور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از اجرای طرح انتقال آب از خلیج عربی به یزد خبر داد و گفت : "این طرح را بخش خصوصی اجرا می کند که 5 تا 8 درصد پیشرفت فیزیکی دارد."

البته منظور وی از بخش خصوصی شرکت های وابسته به سپاه پاسداران می باشد که با بودجه های ویژه دولتی و ولایتی حمایت می شوند.

رحیم میدانی در گفت و گویی ، ارزش اجرای این طرح را 3500 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: "وزارت نیرو مجوزهای لازم برای تأمین منابع مالی اجرای این طرح را برای بخش خصوصی صادر کرده است و از هر گونه حمایتی که نیاز باشد ، دریغ نمی کند." وی اضافه کرد : "خریداران آب این طرح ، صاحبان صنایع در این منطقه هستند و در صورتی که نیاز باشد وزارت نیرو نیز از بخش خصوصی آب خریداری می کند و به صورت یارانه ای به مصرف کنندگان می فروشد." میدانی تأکید کرد: "بخش خصوصی مجوزهای زیست محیطی طرح انتقال آب از خلیج فارس به یزد را نیز دریافت کرده است." پیش از این بحث انتقال آب از خزر به سمنان مطرح بود که معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: "این طرح هنوز در دست مطالعه است و به دلیل مشکلات زیست محیطی مورد توافق محیط زیست قرار نگرفته است." وی همچنین با اشاره به هزینه بالای انتقال این طرح نیز افزود: "صاحبان صنایع سمنان که خریداران این آب خواهند بود برای خرید اعلام آمادگی نکردند."

پیشتر نیز  وزير نيرو در ديدار با رئيس مجمع نمايندگان استان يزد، 500 مترمكعب در ثانيه از آب خليج عرب را به استان يزد تخصيص داده و در اين زمينه دستور لازم را صادر كرده بود.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read