آخرین خبرها

انتشار اسناد مربوط به همکاری گسترده ایران و ارمنستان در مناقشه قره باغ

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 انتشار اسناد مربوط به همکاری گسترده ایران و ارمنستان در مناقشه قره باغ

Gunaz.tv

گوناز تی وی: رژیم اسلامی ایران در کنار روسیه مهمترین حامی دولت اشغالگر ارمنستان به شمار می آید. حمایت های ایران از ارمنستان، از حمایت های نظامی تا بحث های مربوط به تامین مالی – مهندسی پروژه های عمرانی، تامین مواد غذایی، تامین تمام منابع انرژی از گاز و بنزین تا برق و ده ها زمینه دیگر را شامل می شود. اسناد تازه منتشر شده ویکی لیکس نیز از حمایت های گسترده رژیم اسلامی ایران از دولت اشغالگر ارمنستان پرده برداشته است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای مسلمان به دلیل جنایاتی که ارامنه در مناقشه قره باغ مرتکب شده اند روابط خود را با این دولت اشغالگر یا قطع نموده و یا به پایین ترین حد ممکن کاهش داده اند.

به گزارش گوناز تی وی، یکی از اسناد ویکی‌لیکس که متعلق به مهر ۱۳۸۶ (اکتبر ۲۰۰۷) است، به خواسته ایران برای ادامه مناقشه قزه باغ میان ارمنستان و آذربایجان می‌پردازد.

بر پایه این سند که حاوی گزارش فرستاده شده توسط آنه دئرسه سفیر وقت آمریکا در ارمنستان به وزارت امور خارجه‌اش است، شماری از دیپلمات‌های آمریکایی مسئول مسائل ایران، با برخی از نمایندگان دایره‌های سیاسی، تجار و شخصیت‌های برجسته فرهنگی ارمنستان، دیدار و گفت‌و‌گو کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، ارمنی‌ها در این دیدار تاکید کرده‌اند که ایران خواهان ادامه مناقشه ارمنستان با آذربایجان بر سر قره باغ است.

داوید شاه نظریان مشاور امنیتی سابق رئیس جمهور ارمنستان که در این دیدار حضور داشته، به دیپلمات‌های آمریکایی گفته است:«روابط بین ایران و ارمنستان، محدود به داد و ستدهای بازرگانی نیست. در مسائل سیاسی و امنیتی نیز در سطوح عالی همکاری های متقابل وجود دارد.»

او در ادامه سخنان خود تاکید کرده است که ایران خواهان حل مناقشه قره باغ نیست زیرا وضعیت موجود، دولت جمهوری آذربایجان را از متمرکز شدن بر مسائل آذربایجان جنوبی باز می‌دارد و این گونه امکان گسترش فعالیت های [احتمالی] جدایی طلبانه در این منطقه را کاهش می‌دهد.

بخش دیگر اسناد ویکی لیکس مربوط به روابط نظامی ایران و ارمنستان است. روابطی که تاکنون باعث شده اشغال قره باغ توسط جنایتکاران ارمنی ادامه داشته باشد.

شایان ذکر است علاوه بر حمایت های نظامی ایران از ارمنستان، ایران بزرگترین تامین کننده انرژی ایروان نیز می باشد.

بر این اساس ایران و ارمنستان رسماً از بیست و سوم اردیبهشت ماه 1388 تهاتر گاز با برق را آغاز کردند و طبق قرارداد فی مابین، صادرات گاز ایران به کشور ارمنستان همراه با تهاتر با برق و یا بدون تهاتر با برق تا سال 1408 شمسی ادامه خواهد داشت و با گذر زمان نیز به این همکاری ها شاخه های جدیدی نیز افزوده می شود .

براساس این قرارداد، صادرات گاز ایران به ارمسنتان از 1.1 میلیارد متر مکعب در سال اول آغاز شده و در سال جاری(سال 93 ) به 2.3 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت و ارمنستان نیز سالانه 3.3 میلیون کیلووات برق به ایران تحویل می‌دهد، اما در سال ٢٠١٢ میلادی، تنها ٤٨١ میلیون و ١٣ هزار و ١٤٢ متر مکعب گاز ایران با برق ارمنستان تهاتر شد که این میزان بیشترین حجم تهاتر را طی سالهای گذشته به خود اختصاص داده است.

در حالی که بسیاری از روستاهای آذربایجان جنوبی همچنان از نعمت گاز بی بهره هستند متوسط صادرات روزانه گاز دولت ایران به ارمنستان در سال 92، 1.3 میلیون مترمکعب در روز بود و در سال 93 نیز رشد محسوسی در میزان صادرات روزانه گاز به ارمنستان دیده میشود .  

رژیم ایران با توسعه تجهیزات دیسپچینگ و انتقال گاز در آذربایجان جنوبی ، بسترهای لازم را برای افزایش صادرات گاز به کشور اشغالگر ارمنستان تا 10 میلیون مترمکعب در روز فراهم کرده است.

 در مورد کمک های گسترده مالی-نظامی ایران به ارمنستان،1 نوامبر سال گذشته "لئون آهارونیان" رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان در گفتگو با خبرنگاران آماری جدید از میزان حمایت های فراوان ایران از ارامنه را بیان داشت. وی در این گفتگو اظهار داشت :« سالانه 45 هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی ایران وارد خاک ارمنستان می شود و هم اینک حجم تجارت دو کشور به حدود 350 میلیون دلار در سال رسیده که بیش از 90 درصد از آن مربوط به صادرات کالاهای ایرانی به ارمنستان است.همچنین نیروگاه مشترک برقابی ایران و ارمنستان روی رودخانه ارس درحال ساخت است و بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید. با تکمیل این نیروگاه 90 مگاوات از تولید آن به ایران و 80 مگاوات دیگر به ارمنستان صادر می شود».

 سفیر ایران در ایروان نیز مدعی است که این حمایت ها همواره دوام خواهد داشت و بر میزان آن نیز افزوده خواهد شد.

ماه گذشته سفیر ایران در ارمنستان در جریان کنفرانس خبری خود ضمن ابراز خرسندی از گسترش روابط تهران-ایروان، چشم انداز آتی این روابط  را "عالی" ارزیابی نمود و افزود: "ارمنستان پس از استقلال خود روابطش را با ایران آغاز نمود. اکنون هم روابط سیاسی و هم روابط اقتصادی با دولت ارمنستان داریم. تهران اکنون بحث فاینانس نیروگاه انتقال برق به ارمنستان را در پیش گرفته و اعتبارات لازم را در این زمینه اختصاص داده است. من از روابط تجاری کنونی بین ایران و ارمنستان به طور کامل راضی نیستم. ما می توانیم روابط تجاریمان را به سه برابر میزان کنونی برسانیم. ایران و ارمنستان باید منطقه آزاد تجاری مشترکی را ایجاد نمایند تا بدین ترتیب بر میزان روابط تجاری طرفین افزوده شود."

محمد رئیسی در ادامه سخنان خود درباه پروژه خط آهن ایران به ارمنستان نیز گفته بود: "همانگونه که می دانید خط آهن ایران تا 60 کیلومتری مرز ارمنستان تداوم دارد و در صورتی که ارمنستان خط آهن خود را تا مرز مشترک با ما احداث کند ما نیز خط آهن خود را تا لب مرز تاسیس توسعه خواهیم ."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read