آخرین خبرها

دبیر مرجع ملی حقوق کودک ایران :تجاوز ناظم به کودکان نتیجه گرایش کودکان بوده است

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
دبیر مرجع ملی حقوق کودک ایران :تجاوز ناظم به کودکان نتیجه گرایش کودکان بوده است

Gunaz.tv

گوناز تی وی :حدود سه ماه پیش والدین دو دانش‌آموز یک دبستان پسرانه در شهرک دانشگاه تهران به دادگاه کیفری مراجعه و از ناظم مدرسه پسرشان شکایت کردند. آن‌ها در شکایت خود گفتند متوجه شده‌اند که ناظم مدرسه، پسرشان را آزار و اذیت جنسی کرده است. بعد از آن، معاون این مدرسه بازداشت شد و فعلا پرونده در شعبه 79دادگاه کیفری تهران در جریان است. سخنان مقامات  مسئول  بعد از رسانه ای شدن این رسوایی به خوبی نشان میداد که وزارت آموزش و پرورش نه تنها اینکه قصد پذیرفتن مسئولیت این اتفاق زننده را ندارد بلکه تلاش می کند با پنهان کاری و عدم انتشار خبر در رسانه ها مساله را به میل خود ختم کرده و آن را طبیعی قلمداد نمایند.

به گزارش گوناز تی وی اینبار دبیر مرجع ملی حقوق کودک در مورد پرونده تعرض ناظم به دانش‌آموزان طی گفته هایی عجیب به جای دفاع از حقوق کودکان مورد تعرض واقع شده ؛عمل تجاوز به کودکان را طبیعی نشان داده است و حرف از گرایش کودکان به میان آورده است .وی  گفته است:«من اعتقاد دارم که تمامی موارد مطرح شده به زور نبوده و در برخی موارد گرایشی دو طرفه وجود داشته است.»این گفته های  عجیب ودور از شان یک انسان توسط  مقام مسوولی  ارائه شده که بر صندلی حمایت از حقوق  کودکان  تکیه زده و قرار است حامی حقوق کودکان باشد.«مظفر الوندی» در مورد تعرض یک ناظم به دانش آموزان مدرسه به خبرپزاری های حکومتی گفته است: «متاسفانه در هر مکانی که به صورت متمرکز از کودکان نگه‌داری می‌شود، احتمال وقوع چنین اتفاقاتی نیز وجود دارد و این یک مساله جهانی است. میزان فراگیری این گونه موارد در کشور برای ما مشخص نیست اما برای پیش گیری از وقوع آزار‌های جنسی، موارد مختلفی هم‌چون نظارتهای درونی در مدرسه ها، کنترل رفت و آمد‌ها و گزینش معلم می‌تواند موثر باشد.»

وی در ادامه افزوده است: «از نظر علمی نیز برخی اعتقاد دارند این کشش‌ها و گرایش‌ها به صورت دو طرفه در برخی مقاطع سنی وجود دارد. من هم معتقدم تمامی این موارد به زور نبوده و در برخی موارد این گرایش، دو طرفه بوده است. بنابراین، باید زمینه این گونه گرایش‌ها از بین برود. فضاهای مجازی و ماهواره بر روی کودکان تاثیر می‌گذارند و به نظر می‌آید که کارهای فرهنگی و آموزش می‌تواند موثر‌تر از اقدامات قضایی در این زمینه باشد.»

 حميدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش  نیز  بعد از افشای این رسوایی ها در گفت‌وگو با خبرنگاران خبر تجاوز ناظم يک دبستان در تهران به چند دانش‌آموز و همچنين وجود پرونده تجاوز در يکی ديگر از مدارس را هم تایيد کرده  و گفته بود : وجود " هر دو پرونده را تأیید می‌کنم و گزارش آنها به من رسیده است. به هر حال ما 12‌ میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در کشور داریم. شنیدن خبرهای مربوط به اتفاقات این‌چنینی، هر انسان آزاده‌ای را در هر جای دنیا ناراحت می‌کند و لازم هم نیست حتما مسلمان باشد چنین موضوعاتی واقعا دردناک و اتفاق واقعا شنیعی است. نکته بعدی این است که بشر است دیگر. نمی‌خواهم بگویم که بشر جایزالخطاست ولی در زمان معصوم هم خطا وجود داشته است. ما الان قانون و شرایط احراز این موضوع را داریم که محکم است. الان هم اداره آموزش‌ و پرورش شهر تهران با اینکه یکی دو مورد اتفاق این‌چنینی افتاده، در این‌باره مدعی است. ما معتقدیم باید با هر کسی که در این حادثه نقش داشته، به‌شدت برخورد شود." وی با خودداری از انتشار نام مدرسه هایی که این تجاوزها در آن اتفاق افتاده است از رسانه ها به دلیل انتشار این خبر انتقاد کرده و گفته بود : " حس من این است که رسانه‌ای شدن این اتفاقات، ضربه‌ای که به جامعه می‌زند به مراتب بیشتر از نکته‌های مثبت آن است. ببینید، یک موقع هست همین یکی دو مورد که مثلا الان در تهران داریم در یک شهر شده 20 یا 30 مورد، در این صورت من حرف شما را قبول دارم ولی در تهران بزرگ در طول یک سال، یکی دو مورد اتفاق افتاده و این قابل رسانه‌ای کردن نیست."

این مقام مسئول سعی در توجیه و طبیعی قلمداد نمودن این عمل زشت داشته و بیان می دارد:" به‌ هر حال من این موضوع را به‌ عنوان یک پدیده اجتماعی نمی‌بینم و آن را یک پدیده موردی می‌دانم. با اینکه مثلا در کشورهای غربی اتفاقات این‌چنینی، خیلی بیشتر از ایران است، باز هم فضای روانی برای آن راه نمی‌اندازند و بیشتر مراقبت می‌کنند." روزنامه شهروند با انتشار این سخنان يادآوری کرده بود که "پدر يکی از بچه‌هايی که معاون مدرسه او را آزار داده در مصاحبه‌ای با انجمن حمايت از حقوق کودکان گفته که حراست کل آموزش و پرورش به او گفته اين موضوع را لازم نيست پيگيری کند و چنين اتفاق‌هايی در آموزش و پرورش می‌افتد." حميدرضا کفاش اما در واکنش به تلاش حراست آموزش و پرورش برای پنهانکاری درباره اين پرونده تجاوز، گفته بود :" منظور کسی که در حراست بوده و این حرف را زده، این بوده که این موضوع را رسانه‌ای نکند، نه چیز دیگری. معلوم است، ما ایرانی‌ایم و دوست نداریم وقتی یکی دو اتفاق این‌چنینی در تهران می‌افتد، در رسانه‌های خارجی پخش شود. در حالی ‌که در کشورهای غربی روزی 5 مورد از این اتفاقات می‌افتد و آنها اجازه نمی‌دهند کسی خبردار شود. به هر حال کشور ما کشوری اسلامی است و به همین دلیل هم هست که چنین اتفاقاتی در ایران کم است. وقتی بعضی اشکالات ما را شبکه‌های خارجی پخش می‌کنند، غیرت ملی ما کجا رفته است؟ وقتی برای خانواده‌ای مشکلی پیش می‌آید، دوست ندارند در رسانه‌ها مطرح شود ولی دوست دارد یک فرد محرم با او صحبت کند و تا زمان به نتیجه رسیدن پرونده، او را یاری کند. رسانه‌ای کردن پدیده‌های منفی نه در کشور ما که در همه کشورهای دنیا پسندیده نیست ولی آسیب‌شناسی چرا. "

مرجع ملی حقوق کودک 16سال پس از پیوستن مشروط ایران به «پیمان نامه جهانی حقوق کودک» در سال 1372، برای اجرای مفاد این پیمان نامه در سال 88 در وزارت دادگستری تشکیل شد.

 

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read