آخرین خبرها

اردبیل: کمبود شدید آب در برخی مناطق/ مردم به سمت چشمه ها هجوم بردند!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 اردبیل: کمبود شدید آب در برخی مناطق/ مردم به سمت چشمه ها هجوم بردند!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: دامنه های سبلان و مناطق اطراف آن به دلیل داشتن انواع منابع آب سطحی و زیر زمینی به علاوه خاک حاصلخیز از مراکز مهم کشاورزی در آذربایجان جنوبی بوده است. اما در سال های اخیر عدم مدیریت صحیح منابع آبی از سوی مدیران دست نشانده رژیم اسلامی ایران باعث شده تا در کمال تعجب شاهد کمبود شدید آب در برخی مناطق استان اردبیل باشیم.این امر سبب شده تا در تابستان سال جاری آب برخی از روستاها به مدت طولانی قطع گردد و در برخی مناطق مردم برای پر کردن یک سطل چند لیتری آب، در کنار چشمه ها صف های طولانی ببندند.

به گزارش گوناز تی وی، علاوه بر عدم مدیریت صحیح، عدم تامین اعتبارات لازم برای نوسازی و بهسازی تجهیزات انتقال آب نیز در بحث کمبود آب شرب در استان اردبیل تاثیر بسزایی داشته است. در حالی که رژیم اسلامی ایران میلیاردها دلار برای شیرین کردن آب در حوزه آبی جنوب صرف می کند و در صدد انتقال آب از دریای خزر و خلیج عرب به مناطق کویری است، برخی از روستائیان پارساباد و دیگر شهرستان های استان اردبیل در یک قدمی منابع آب، با کمبود آب مواج هستند!

در عین حال در پي كمبود آب شرب در تعدادي از بخش ها و روستاهاي تابعه شهرستان پارس آباد مردم براي تهيه آب شرب مصرفي خود به چشمه هاي طبيعي منطقه هجوم بردند.

از سوی دیگر در جلسه چندین ساعته دیروز اعضای شورای اداری استان اردبیل که با حضور تمام اعضا و مدیر عامل آب و فاضلاب شهری، آب و فاضلاب روستایی و آبفای استان با هدف بررسی مشکلات حوزه آب این استان تشکیل شد، وجود ناهماهنگی های ملموس در بین مسئولین اجرایی، کمبود بودجه و بلاتکلیف ماندن پروژه های ضروری آب، فرسودگی شبکه های شهری، نبود تصفیه خانه و رها شدن فاضلاب ها در بستر رودخانه ها به عنوان دلایل اصلی کمبود آب در استان مطرح گردید.

ناصر شاهی رئیس شورای اسلامی شهر گرمی با اشاره به وجود بی آبی ها در این منطقه اظهار کرد: "کمبود قابل توجه آب در شهرستان گرمی به گونه ای است که نه تنها سدهای معیشتی جوابگو نیستند بلکه امید چندانی هم برای استفاده از ذخایر آبی وجود ندارد."

 وی با اشاره به قطعی مکرر آب در بخش موران در اظهاراتی گفت: "بسیاری از شبکه های آبرسانی روستایی شهرستان گرمی در مضیقه بوده و تعداد قابل توجهی از روستاها به صورت سیار آبرسانی می شود و علاوه بر این فرسودگی شبکه داخلی آبرسانی روستا هم باعث شده تا انتقال آب در این شهرستان دچار مشکل شود."

 رئیس شورای اسلامی شهر گرمی در اظهاراتی با اشاره به قطع آبرسانی 15 روزه روستای پرچین از توابع بخش موران تصریح کرد: "متاسفانه روستانشینان پرچین از بخش موران و روستای تنگ از بخش مرکزی شهرستان گرمی نیمی از ماه رمضان را آب نداشتند و البته آب داده شده هم قابل شرب نبود."

وی ضمن تاکید بر بازنگری تخصیص آب روستاهای گرمی، خواستار تکمیل شبکه ‌آب و فاضلاب شهرک ولی عصر و بهسازی آن، تکمیل شبکه فاضلاب 17 شهریور و مخزن آب انگوت شد وگفت: "متاسفانه شرایط سخت کاری در گرمی موجب می شود تا پیمانکاران کار را به صورت نصف و نیمه رها کنند، بنابراین برای اتمام سریعتر پروژه های نیمه تمام و حیاتی آب در شهرستان گرمی باید تدابیر ویژه ای اندیشیده شود."

 فراهیم اختری نماینده شورای اسلامی شهرستان بیله سوار با تاکید بر تکمیل  سریعتر مجتمع آبرسانی خروسلو تاکید کرد: "با وجود اینکه گفته می شود این مجتمع می تواند 70 روستا را آبرسانی کند اما در عمل توان آبرسانی 170 روستا را دارد."

 وی گفت: "تکمیل مجتمع آبرسانی خروسلو به اعتباری 40 میلیارد ریالی نیاز دارد که نماینده مردم بیله سوار قول تامین اعتبار 20 میلیارد ریالی داده است."

 اختری تاکید کرد: "برای رفع مشکلات حوزه آب در منطقه بیله سوار تکمیل پروژه خروسلو یکی از ضرورت های آبرسانی است."

 وی همچنین افزایش تانکرهای آبرسانی برای قشلاقات را ضرورتی دیگر دانست و گفت: "با وجودی که این قشلاقات با تانکر آبرسانی می شود ولی این تعداد تانکر جوابگو نیست و باید تعداد 2 تانکر دیگر اضافه کرد."

 تکمیل منبع مجتمع آب قره قاسملو، حمزه زاده ، خلیفه لو از دیگر مشکلاتی است که نماینده مردم بیله سوار خواستار توجه جدی و تامین اعتبار کافی برای آن شدند.

 اختری در حوزه‌ آب شهری به احداث منبع آب جعفر آباد تاکید کرد و گفت: "این منبع می تواند قطعی مکرر آب این شهر را پایان بخشد."

 وی همچنین فرسودگی شبکه آب و فاضلاب بیله سوار و جعفر آباد را یادآور شد و افزود: "فرسودگی ها در حد قابل توجه بوده و باید رفع شود."

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read