آخرین خبرها

نماینده مردم ورزقان: علی رغم داشتن بزرگترین معدن مس، چرا باید هزاران بیکار داشته باشیم؟

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
نماینده مردم ورزقان: علی رغم داشتن بزرگترین معدن مس، چرا باید هزاران بیکار داشته باشیم؟

Gunaz.tv

گوناز تی وی: معدن مس سونگون یکی از بزرگترین معادن مس خاورمیانه به شمار می رود. در کنار این معدن، معادن فراوان دیگری نظیر معادن طلا نیز وجود دارد که به اهمیت منطقه قره داغ افزوده است. اما با این وجود سیاست های ضد آذربایجانی رژیم اسلامی ایران ایجاب می کند که ذخایر مس این معدن با تخریب شدید محیط زیست ورزقان تاراج شده و برای فراوری و صادرات به کارخانجات واقع در تهران و کرمان انتقال یابد. این در حالی است که با احداث کارخانجات فراوری در منطقه، بدون شک ده ها هزار نیروی کار در این گونه صنایع مشغول به کار می شدند و درصد قابل توجهی از مشکل بیکاری منطقه حل می شد. این گونه سیاست های غیر انسانی باعث گردیده تا علاوه بر مردم، برخی از نمایندگان مجلس نیز به انحاء مختلف اعتراض خود را نشان دهند.

به گزارش گوناز تی وی، تاراج معادن و نعمت های خدادادی آذربایجان از معادن طلای تیکان تپه تا نیفلین سینیت سراب و مس سونگون، باعث گردیده تا از یکسو محیط زیست آذربایجان به شدت مورد تخریب قرار گیرد و از سوی دیگر این ذخایر تمام شدنی، هیچ بهره ای برای مردم به خصوص در زمینه بیکاری نداشته باشند. در این رابطه اللهوردی دهقانی گفت: "متأسفانه علی رغم وجود بزرگترین معدن مس در ایران نرخ بیکاری در شهرستان ورزقان و خاروانا بسیار بالا است به طوری که بیش از 3 هزار نفر بیکار در شهرستان ورزقان و خاروانا وجود دارد."

اله وردی دهقانی ، درخصوص مشکلات بخش عمرانی شهرستان ورزقان و خاروانا در استان آذربایجان شرقی،گفت: م"تأسفانه تا به امروز شهرستان ورزقان و خاروانا در بخش راه های مواصلاتی با مشکلات عدیده ای مواجه است."

نماینده مردمورزقان و خاروانا در مجلس با اشاره به عبور دو بزرگراه از شهرستان ورزقان و خاروانا،تصریح کرد: "یکی از بزرگراه های شهرستان ورزقان و خاروانا با حمایت شرکت ملی صنایع مس در حال ساخت است."

این نماینده مردم در مجلس نهم،اظهارداشت: "متأسفانه دولت تاکنون هیچ گونه اقدامی در خصوص احداث راه های بین شهری از جمله ساخت بزرگراه انجام نداده است."

دهقانی،افزود: "متأسفانه شهرستان ورزقان و خاروانا در خصوص توسعه راه های روستایی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند به طوری که این شهرستان در سال گذشته و امسال هم شاهد اجرای پروژه آسفالته راه های روستایی نخواهد بود."

نماینده مردمورزقان و خاروانا در مجلس تصریح کرد: "متأسفانه علی رغم وجود بزرگترین معدن مس در شمال غرب کشور نرخ بیکاری در شهرستان ورزقان و خاروانا بسیار بالا است به طوری که بیش از 3 هزار نفر بیکار در شهرستان ورزقان و خاروانا وجود دارد."

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از عدم اجرای بومی گزینی در صنایع شهرستان ورزقان و خاروانا، اظهارداشت: "متأسفانه مسئولان اجرایی به جای استفاده از نیروهای متخصص بومی از نیروهای غیر بومی در معدن مس شهرستان ورزقان و خاروانا استفاده کرده اند به همین جهت در حال حاضر بیکاری در این شهرستان بیداد می کند."

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس ، در خصوص مشکلات بخش بهداشت و درمان حوزه انتخابیه خود گفت: "دولت گذشته برای ساخت بیمارستان شهرستان ورزقان و خارونا میلیاردها تومان اعتبار هزینه کرد اما متأسفانه این بیمارستان در حال حاضر بدون کارد پزشکی و نیرهای پرسنلی متخصص و تجهیزات پزشکی است."

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: "درحال حاضر اصلی ترین خواسته مردم شهرستان ورزقان و خارونا از دولت راه اندازی کامل بیمارستان این شهرستان است به همین جهت وزارت بهداشت و درمان باید هر چه سریعتر تجهیز بیمارستان شهرستان ورزقان و خارونا را در دستور کار خود قرار دهد."

پیشتر نیز نماینده ورزقان در مجلس که بارها نسبت به تاراج معدن مس سونگون اعتراض خود را نشان داده طی سخنانی نسبت به عدم ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه اعتراض نموده بود.

 نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس گفت: "ذخایر مس سونگون بیشتر از مس کرمان بوده اما از سوی حوزه‌های سرمایه‌گذاری و مسئولان به مس سونگون توجه نشده است."

الهوردی دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با پرسش این سئوالات که چرا کارخانه‌های فرآوری در مجموعه مس سونگون ایجاد نشده و تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های این منطقه مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار کرد: "مس سونگون می‌تواند در توسعه آذربایجان نقش اول را ایفا کند."

وی اظهار کرد: "معدن مس سونگون در حال حاضر ۸۰۰ میلیون تن با ۴۰۰ میلیون تن قابل برداشت ذخیره دارد که باید ذخایر مس « دو» با ۲۰۰ میلیون تن و ۲۰۰ میلیون تنی معدن مس «هفت‌چشمه» را به این آمار و ارقام اضافه کنیم می‌توان گفت از ذخایر مس کرمان بیشتر است."

دهقانی با اشاره به واحدهای ذوب و اسید و … مس سونگون گفت: "با بهره‌برداری از این واحدها شاهد اشتغالزایی برای نزدیک به ۷ هزار نفر به طور مستقیم و ۳ برابر این رقم اشتغالزایی غیرمستقیم خواهیم بود."

عضو کمسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه در حال حاضر مجبور به صادرات مس کاتدی هستیم، گفت: "در حالی که با استفاده از این ماده اولیه و تبدیل آن به محصولات فرآوری شده می‌توانیم شاهد تولید محصولاتی نظیر لوله‌های مسی و رسیدن به ارزش افزوده بالاتری از این صادرات باشیم."

پیشتر نیز نماینده اهر در مجلس نسبت به تاراج معادن مس منطقه اعتراض خود را ابراز داشته بود.

عباس فلاحی باباجان نماینده اهر و عضو کمیسیون عمران مجلس روز سه شنبه 5 آذر ماه 92 در تذکر شفاهی خود گفت: "مردم از سود معدن سونگون استفاده نمی‌کنند و تنها خسارات آن را می‌پردازند."

فلاحی با بیان این که آب شرب و کشاورزی در منطقه به دلیل فعالیت معدن مس سونگون آلوده شده است و ماشین‌آلات حمل مواد در جاده‌های منطقه منجر به خسارات جانی به مردم می‌شوند، گفت: "متاسفانه سازمان مس به تعهدات خود در مورد مردم منطقه عمل نمی‌کنند."

نماینده اهر خطاب به وزیر صنعت ادامه داد: "تا وقتی که مردم راه دیگری برای اعتراض خود انتخاب نکرده‌اند اقدام عملی انجام دهید."

شایان ذکر است  فشارهای مردمی نسبت به تاراج معادن آذربایجان در دو سال گذشته به حدی بوده که حتی نمایندگان دست نشانده نیز به خود تکانی داده و طی نامه ای که به امضای 20 نماینده دست نشانده رسیده است، اعتراض خود را به چپاول معادن آذربایجان نشان داده اند.

در این رابطه رییس مجمع نمایندگان دست نشانده آذربایجان شرقی در مجلس نهم با بیان اینکه در این زمینه امروز (10 تیر ماه 1393) نامه ای به وزیر مربوطه از سوی نمایندگان استان امضا شد، گفت: "برای مردم آذربایجان به هیچ عنوان قابل قبول نیست این معدن و ظرفیت اقتصادی عظیم منطقه راکد مانده و به تدریج به مجموعه ای ضررده تبدیل شود." میرهادی قره سید رومیانی افزود: "معدن مس سونگون یکی از ذخایر معدنی بسیار مهم و اقتصادی کشور به شمار می رود که طی سال های اخیر به لحاظ اجرای طرح های توسعه ای عقب مانده است و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تسریع این طرح ها اقدام کند." وی انتقال مس استخراجی در سونگون برای فرآوری به کرمان را یکی از مهمترین ایرادات نمایندگان و مردم استان در این رابطه بیان کرد و گفت: "اینکه طی سال های اخیر اقدام عملی در ایجاد صنایع فرآوری و ذوب در مجتمع سونگون صورت نگرفته است، جای تامل و سئوال دارد." قره سید رومیانی اظهار کرد: "این در حالی است که ایجاد صنایع فرآوری و پایین دستی در کنار معدن مس سونگون برای تولید کنسانتره می تواند زمینه ساز اشتغال بیش از 10 هزار نفر در آذربایجان شرقی شود." وی گفت: "خواسته مردم و نمایندگان آذربایجان شرقی و غربی از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است اقدامات عاجل و فوری برای ایجاد صنایع فرآوری در مس سونگون انجام دهد." این نامه به امضای 19 نماینده آذربایجان شرقی و نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس رسیده بود.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read