آخرین خبرها

ایران: آبیاری هزاران هکتار زمین زراعی با آب فاضلاب و افزایش سرطان

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
ایران: آبیاری هزاران هکتار زمین زراعی با آب فاضلاب و افزایش سرطان

Gunaz.tv

افزایش انواع بیماریها در جغرافیای موسوم به ایران یکی از دستاوردهای حکومت جمهوری اسلامی ایران بوده است. فقدان نظارتهای بهداشتی و وفور مواد غذایی آلوده یکی از دلایل افزایش بیماریها است. آبیاری زمینهای کشاورزی با آبهای آلوده فاضلاب در سالهای اخیر باعث شده است  که بیمارهای سرطانی، تنفسی و کلیوی رشد قابل توجهی پیدا کند. این امر در بسیاری از مناطق جغرافیای موسوم به ایران شایع است.

به گزارش گوناز تی وی به نقل از رادیو فردا؛ روزنامه شهروند گزارشی درباره آبیاری دو هزار هکتار زمین زراعی در تهران با فاضلاب منتشر کرده است

این روزنامه با تاکید براینکه بحران گریبان پایتخت‌نشینان را گرفته و‌‌ رها هم نمی‌کند، نوشته است: "در کنار همه آنچه در سال‌های گذشته برای تهرانی‌ها اتفاق افتاده، حالا در ادامه هشدار‌ها، رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت تأکید می‌کند که تهران بیشترین سطح زیر کشت آبیاری با فاضلاب را دارد".

زهرا جعفرزاده در گزارش روزنامه شهروند با اشاره به اینکه ورامین، شهرری و به طورکلی جنوب شهر تهران، سرشار است از مزارعی که با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند، نوشته است که این فاضلاب حاوی انواع فلزات آلی است و سرطان، بیماری‌های تنفسی، کلیوی و انواع مسمومیت‌ها را همراه دارد

سروش مدبری، استاد دانشگاه و مدیر سابق دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، آماری را که از میزان زمین‌های زراعی آبیاری‌شده با فاضلاب اعلام می‌شود بیش از اینها می‌داند و به روزنامه شهروند گفته است: "نزدیک به دو‌ هزار هکتار از این زمین‌ها در جنوب تهران، شهرری و ورامین متمرکز شده است و این وضع در تمام کلانشهر‌ها دیده می‌شود، حتی خیلی از شهرهای کوچک هستند که مزارع کشاورزیشان با آب فاضلاب آبیاری می‌شود و اصلا مشخص نیست که چرا وزارت بهداشت با اینها برخورد نمی‌کند."  به گفته سروش مدبری "درحال حاضر در جنوب تهران سبزیجات و محصولات صیفی با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند؛ فاضلابی که سرشار از آلاینده‌هاست و انواع آلاینده‌های فلزی و آلی در این فاضلاب‌ها پیدا می‌شود. کبالت، نیکل، آرسنیک تنها بخشی از اینهاست. هرقدر این آب‌ها از شمال شهر به سمت جنوب حرکت می‌کنند، آب آلوده‌تر می‌شود، تا جایی که حتی رنگ آب سیاه می‌شود و تا یک متر نیز روی آن کف می‌ایستد. این آب پر از آلودگی است که متاسفانه در جنوب شهر تهران و ورامین با همین آب‌ها، سبزیجات و صیفی‌جات را آبیاری می‌کنند". 

 مدیر سابق دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط‌ زیست همچنین به بیماری‌هایی که از طریق فاضلاب به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود اشاره کرده و به روزنامه شهروند گفته است: "هر کدام از این آلاینده‌ها، یک بیماری را منتقل می‌کنند، برای نمونه آرسنیک، بیماری کلیوی، کادمیوم، مسمومیت، کروم و جیوه، بیماری‌های دستگاه تنفسی و... را ایجاد می‌کنند، حتی برخی از این آلاینده‌ها خاصیت سرطان‌زایی دارند." 

این روزنامه درعین حال نوشته است: "ماجرا اما به این‌جا ختم نمی‌شود، در کنار میوه‌ها و سبزیجاتی که در این زمین‌ها آبیاری می‌شوند، سموم و کودهای غیراستاندارد هم به جان این محصولات افتاده و آلودگی آن‌ها را دوچندان کرده‌اند؛ سمومی که به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، استفاده بیش از حد از آنها، سلامت افراد را تهدید می‌کنند و «د. د. ت» یکی از آنهاست؛ سمی که چهل ‌سال پیش بر آن مهر ممنوعیت استفاده خورد» اما هنوز هم بعضی کشور‌ها از جمله «چین، هند و پاکستان» سه کشوری هستند که این سموم کشاورزی را به ایران قالب می‌کنند." 

مختار مهدی‌زاده، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار، هم به وضع نامناسب آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب و وجود سموم در میوه‌ها اشاره کرده و به روزنامه شهروند گفته است: "بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از میوه‌ها و سبزیجات مانند سیب و کرفس زمانی‌که صادر می‌شوند، بازمانده سموم دارند و برگردانده می‌شوند"

گفتنی است اکثریت جمعیت استان تهران آذربایجانیها می باشند که با وضعیت موجود بیشترین آسیب پذیری را از این مواد غذایی آلوده متحمل می شوند.

گوناز تی وی

اخبار منتخب

Most Read