آخرین خبرها

ایران: به برکت حاکمیت رژیم اسلامی، میزان ابتلا به سرطان در سال های آینده دو برابر خواهد شد!

۱۴۰۰.۰۷.۲۸, ۰۷:۳۶
 ایران: به برکت حاکمیت رژیم اسلامی، میزان ابتلا به سرطان در سال های آینده دو برابر خواهد شد!

Gunaz.tv

گوناز تی وی: آلودگی هوا و منابع آب و خاک، آلودگی شدید انواع مواد غذایی وارداتی از چین، هند و پاکستان، زندگی پر از استرس تنش های روحی، پارازیت ماهواره، کم تحرکی، مسائل ژنتیکی و ... از جمله مهمترین دلایل ابتلا به سرطان در جغرافیای موسوم به ایران به شمار می رود. میزان ابتلا به سرطان چنان در ایران فزونی یافته که کارشناسان از آن به عنوان سونامی سرطان یاد می کنند. این در حالی است که میزان ابتلا به این بیماری مهلک در بسیاری از کشورهای جهان، با توجه به سیاست گذاری های صحیح در امر بهداشت، با روندی رو به کاهش مواجه بوده است.

به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران با عدم مدیریت صحیح منابع آب و خاک و تاثیرگذاری مستقیم در افزایش آلودگی هوا در کنار واردات انواع مواد غذایی آلوده و مسموم، نقش مهمی در افزایش انواع سرطان ها در سرتاسر جغرافیای موسوم به ایران داشته است؛ این روند چنان رو به تصاعد دارد که برخی از مقامات رسمی و نیز کارشناسان از دو برابر شدن آمار سرطان ها در سال های آتی خبر می دهند.

به گفته ی «محمداسماعیل اکبری» رییس «مرکز تحقیقات سرطان» در زمان حاضر به ازای هر یکصد هزار تَن از جمعیت ایران حدود 150 نفر به سرطان مبتلا هستند و سالیانه 85 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در ایران رخ می دهد.

در همین ارتباط «علیرضا فروتن» متخصص جراحی عمومی و عضو هیات علمی موسسه ی «تحقیقات، آموزش و درمان سرطان» در گفت و گو با خبرنگاران، سرطان را یکی از علل عمده ی مرگ و میر در ایران دانست و گفت: "حدود 80 تا 90 هزار نفر سالانه در ایران به انواع بیماری های سرطان مبتلا می شوند و سالیانه شاهد بیش از 30 هزار مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور هستیم."

به گفته ی فروتن سازمان جهانی بهداشت هر ساله آماری را در ارتباط با میزان شیوع و بروز سرطان در کشورهای مختلف منتشر می کند که بر این اساس طبق آماری که در سال 2012 منتشر کرده بود به طور کلی در سراسر دنیا حدود 14 میلیون مرگ و میر ناشی از سرطان اتفاق می افتد که 60 درصد از این میزان درکشورهای در حال توسعه به وقوع می پیوندد که این میزان قابل توجه، نشان دهنده ی سبک بد زندگی و استانداردهای پایین زندگی سالم در این کشورها است.

پرواضح است که شیوه و روش زندگی در کشورهای در حال توسعه نقش موثری در ابتلا به این بیماری دارد. بر اساس آمار مرکز تحقیقات سرطان ایران، سرطان در سال 91، جان 41 هزار ایرانی را گرفت.

به گفته ی «ایرج حریرچی» معاون منابع انسانی و توسعه ی وزارت بهداشت در زمان حاضر نیم میلیون نفر در کشور با سرطان زندگی می کنند و برآورد می شود 15 تا 20 سال آینده موارد ابتلا به سرطان در کشور دو برابر شود. وی همچنین رقمی بالاتر از 85 هزار ابتلای سالیانه به بیماری سرطان را بیان و اعلام می کند در ایران، سالیانه 90 هزار تَن به بیماری سرطان مبتلا می شوند.

«اعظم السادات موسوی» رییس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران نیز از کاهش سن ابتلا به سرطان پستان در زنان ایرانی خبر داد. به گفته ی وی سن ابتلا به این نوع سرطان در میان زنان به 35 سال کاهش یافته است.

«علی نقی حریری» مدیر کل انجمن کمک به بیماران سرطانی ایران در گفت و گو با خبرنگاران ضمن اشاره به این که دلایل وجود سرطان ها شناخته نشده است و اگر شناخته می شدند، درمان این بیماری راحت تر صورت می گرفت؛ گفت:"استفاده از سموم شیمیایی در کشاورزی، مصرف دخانیات، استفاده از غذاهای آماده و فست فودها از عوامل بسترساز ابتلا به بیماری سرطان مطرح می شوند اما نمی توان گفت سرطان به طور قطع به همین دلیل به وجود می آید."

علیرضا فروتن پژوهشگر موسسه ی تحقیقات، آموزش و درمان سرطان در ادامه ی گفت و گوی خود با خبرنگاران علل انواع سرطان را به دو عامل ژنتیکی و محیطی تقسیم کرد و گفت: "با کنارگذاشتن عامل ژنتیک، می توانیم فاکتورهای عوامل خطر بروز سرطان را دخانیات، وضعیت تغذیه، چاقی و اضافه وزن، کم تحرکی، هوای آلوده و شهرنشینی بنامیم."

به گفته ی فروتن مصرف دخانیات عامل 80 تا 90 درصد سرطان ریه و به طور کلی عامل 30 درصد سرطان هایی مانند مثانه، دستگاه گوارش و سایر سرطان ها است.

محمدرضا فروتن به عنوان عضو هیات عملی موسسه ی تحقیقات، آموزش و درمان سرطان هم مصرف دخانیات را از مهمترین عوامل سرطان دانست و با اشاره به معضل چاقی و اضافه وزن در میان ایرانیان گفت: "پس از عامل دخانیات، رژیم غذایی عامل موثری در ابتلا به انواع سرطان های گوارش دارد. همچنین کم تحرکی و انجام ندادن فعالیت های بدنی نیز در ابتلا به چاقی مفرط و ابتلا به این بیماری نقش دارند و این در حالی است که بر اساس توصیه ی سازمان بهداشت جهانی افراد سه بار در هفته و هر بار به مدت نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشند."

وی شهرنشینی و زندگی در محیط های پراسترس با آلودگی های خاک و آب را از دیگر عوامل مبتلا شدن به سرطان عنوان و اعلام کرد که مطالعات جدید نقش این عوامل در بروز این بیماری را پررنگ تر اعلام کرده است.

فروتن با اشاره به موضوع جنجال برانگیز تاثیر پارازیت ها در ابتلا به سرطان، افزود: "مطالعات زیادی در زمینه ی تاثیر پارازیت در ایجاد سرطان انجام شده است اما نتایج آن ها ضد و نقیض است و در زمان حاضر نتایج قطعی علمی مبنی بر تاثیر پارازیت ها به عنوان عامل مشخص و قطعی در بروز سرطان، وجود ندارد اما این پارازیت ها می توانند به نوعی بر سلامتی انسان تاثیرگذار باشند."

«ناهید نفیسی» متخصص جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان پستان و پژوهشگر مرکز «تحقیقات سرطان» نیز در گفت و گویی ضمن اشاره به دو عامل ژنتیک و محیط در بروز بیماری سرطان، گفت: "برخی از افراد به دلایل ژنتیکی و دارا بودن سابقه ی خانوادگی در میان بستگان درجه یک تا سه، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و برخی دیگر نیز به دلایل محیطی مانند هوای آلوده و تغذیه ی نامناسب بستر را برای ابتلا به انواع بیماری های سرطان آماده می کنند."

وی با اشاره به افزایش بیماری سرطان پستان در میان زنان ایرانی به دلایل مهم آن اشاره کرد و افزود: "استفاده از قرص های ضدبارداری، خودداری از شیردهی، ازدواج دیرهنگام، تعداد کم زایمان ها از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان پستان هستند."

نفیسی ورود جامعه ی ایران به سن پیری و افزایش افراد مسن و پیر در جامعه را از مهمترین عوامل افزایش سرطان در ایران دانست و بیان کرد: یکی از دلایل افزایش سرطان در کشور، ورود جامعه به سن میانسالی است؛ زیرا میانسالی سن شروع سرطان است و اگر به همین منوال پیش برویم تا 15 سال آینده میزان مبتلایان به انواع سرطان چندین برابر خواهد شد.

محمداسماعیل اکبری رییس مرکز تحقیقات سرطان هم با قاطعیت، آلودگی هوا را عامل بروز سرطان اعلام کرد و آن را نتیجه ی 15 سال کار تحقیقاتی دانست.

گوناز تی وی

R.C

اخبار منتخب

Most Read